Pierre Reverdy

Pierre Reverdy

Yazar
8.0/10
1 Kişi
·
12
Okunma
·
3
Beğeni
·
168
Gösterim
Adı:
Pierre Reverdy
Unvan:
Fransız Şair
Doğum:
Narbonne, Fransa, 13 Eylül 1889
Ölüm:
Solesmes Abbey, Solesmes, Fransa, 17 Haziran 1960
Pierre Reverdy [13 Eylül 1889 - 17 Haziran 1960] eserleri esinlenilen ve günün kışkırtıcı sanat akımlarını, Sürrealizm, Dadaizm ve Kübizm'i etkilemek üzere ilerleyen Fransız bir şairdi. Şiiriyle geçen yalnızlık ve manevi tutum, Sürrealist inanca itiraz etti. Ancak, tanımlarının ötesinde bir şey arayan hakim olan "ismlerden" bağımsız olarak kaldı. Yazısı, yazdığı gibi "gerçekliğin yüce basitliği" arayan mistik bir misyonla olgunlaştı.

Reverdy, Narbonne bölgesindeki Occitanie'de (Fransa'nın güneyi) doğdu ve Montagne Noire yakınlarında büyüdü.Ataları, kiliseler için yaptırılan işlerle ilişkili taşçı ve heykeltıraşlardı. Çocukluğu ve ilk yılları hakkında bilinenler çok az ve belirsizdir. Bazı kaynaklar, Reverdy doğduğunda, annesinin Arjantin'de yaşayan bir başka adamla evli olduğunu gösteriyor. Reverdy'nin babasının ve annesinin, 1897 yılına kadar birbirleriyle evlenemediğine inanılıyor. Babası ona okumayı ve yazmayı evde kendisi öğretir. Reverdy 1910 Ekim'inde Paris'e gelir ve orada ilk yıllarını yazmaya ayırır. Paris'te, Montmartre'daki Bateau-Lavoir merkezli sanatın öne çıktığı bir bölgede, Guillaume Apollinaire, Max Jacob, Louis Aragon, André Breton, Philippe Soupault ve Tristan Tzara ile tanıştığı belirtiliyor. Reverdy, 1915'te küçük bir şiir kitabı yayınlar. 1924'te çıkardığı çalışmalarının ikinci derlemesi Les épaves du ciel, onun daha fazla tanımasını sağlar. Bu şiirler, kısa, parçalı, keskin görselleri hatırlatan hacimli kelimelerden oluşuyor ve Kübist ressam ve heykeltıraşlar tarafından uygulanan Plastik sanatların edebi eşdeğeri gibi görülüyordu. İlk Sürrealist Manifestoda André Breton Reverdy'yi "o zamanın en büyük şairi" olarak selamlar. Louis Aragon, Breton, Soupault, Éluard kendisi için, "bize en yakın yaşlı, örnek şair" olduğuu söyler. 1917'de, Max Jacob, Vicente Huidobro ve Guillaume Apollinaire ile birlikte Reverdy, birçok Dadaist ve Sürrealist katkı içeren Nord-Sud gazetesini ("Kuzey-Güney") kurdu. 15 Mart 1917'den 15 Ekim 1918'e kadar Nord-Sud'un on altı sorunu yayınlandı. Reverdy, eserinin başlığı için ilham aldığını, 1910'da Paris Metrosu'ndan metro hattına gönderildiğine inanılan 1910'da Montmartre- Montparnasse ; Reverdy'nin bu iki seçkin şehir ilçesinin canlılığını birleştirmek niyetiydi

Doğası gereği, Reverdy, sert ruhsal eğilimleri, kendini bohem Paris'in ateşli dünyasından uzaklaştırmak için kendisini zamanla götüren kasvetli bir adamdı. 1926'da, maddi dünyanın feshini simgeleyen törensel bir davranışta, el yazmalarının birçoğunu bir arkadaşlar topluluğu önünde yaktı. Katolikliğe döndü ve karısı Henriette ile Solesmes'deki Benedictine manastırının yakınında bulunan küçük bir eve geri çekildi. Paris ziyaretinde aralıklı dönemler hariç olmak üzere Solesmes, "yarı manastır hayata" sahip bir sonraki otuz yıldaki eviydi. Reverdy'nin en dayanıklı ve en derin ilişkilerinden biri de couturier Coco Chanel'le yapıldı . Romantik ilişkilerinin yoğun olduğu dönem 1921-1926 yılları arasında sürdü. Ancak bu ilk katılımın ateşi soğuduktan sonra, hala 40 yıl boyunca devam edecek olan derin bir bağ ve büyük dostluklar sürdürüyorlardı. Chanel'in toplumsal çemberini oluşturan servet ve aşırılık her zaman dehşete düşmüş ve ilgisini çekmişti. Reverdy, Paris'te popüler bir çılgınlık haline gelen Amerikan caziyle , Chanel'in küçümseyerek dile getirdiği bir gece hayatı ile süslenmişti. Ancak Şanel, şiirsel çıktısında gerekli bir bileşen oldu. Onun güvenini arttırdı, yaratıcı kabiliyetini destekledi ve el yazmalarını gizlice yayıncısıyla satın alarak finansal istikrarsızlığına yardımcı oldu.

Chanel'e atfedilen ve süreli yayınlarda yayınlanan efsanevi özdeyişlerin, Reverdy'nin rehberliği altında hazırlandığını iddia etmektedir-bir işbirliği çabası. Yazı yazısına yapılan bir gözden geçirme, mektup yazar Chanel'in beceriksizliği ile mecburi besteci olarak Chanel'in yeteneği arasında tam bir çelişki ortaya koyuyor ... Reverdy, Chanel'in métier'inde yazdığı bir avuç özlü ifadeyi düzelttikten sonra "Chanelisms" "Yaşam ve tat üzerine dokunan daha genel bir doğa düşünceleri dizisi, cazibe ve sevgiyle ilgili bir dizi düşünce."

Reverdy, sözde Chanel'in Nazilerle olan savaş zamanı konusunda tam olarak bilgi sahibi değildi. Ancak, kadınların daha zayıf ve daha savunmasız bir cinsiyet olduğuna dair bir inanışa abone olan bir adam olduğu için Chanel'in Alman çıkarlarını savunmaya ikna eden erkekler tarafından manipüle edildiğini mantığa varıldı. Ayrıca, sağlam bir Katolik olan Reverdy, Chanel'in ihlallerini ortadan kaldırmayı başardı. Nitekim o kadar güçlü ki onun ölümünün yakın olduğunu hisseden 1960'da son kırk yıl boyunca sevdiği kadına bir şiir yazmıştı.
Reverdy 1960'da Solesmes'de öldü.
Boşluk kararıyor
Pencere kapatılmış
Yürek sönmüşe yakın
Eller korumasız
Bütün ağaçlar uyumuş
Artık sadece bir kaç sözcük var göğsün
son inip kalkışlarında
Al heybeni
Ört yüzünü
Ve git
Gece altında
Beyazlar yol
Vakit geç
Defol git
Geçsin
zaman
Unut bir gün yaşadığını
Öl bu zamanda
Ve başla yeniden
Soyunan
evrenin son noktasına
Doğru yürümeye
Değiştir elbiseni
Koru derini
Böylece gizlenir doğru yanlışın altına
Zor değil
Gözyaşı faydasız
Geri çekilir kalbin
Ama daha güçlü
ve küçük
İter hayat seni ölüme doğru
Dev kule
gülünç insan
kopçaları çözülmüş bir iç çekişle
Silinir bütün pişmanlıklar
Ağlayan ve tüten
Saatin tekeri
çok uzunca
Kes ve durdur hareketini
Açgözlü tutku
döner boşlukta
Kaybolmuş rüzgâr altında
başka bir hedefe doğru
Küflü bahçenin nemli havasında
örülür eski sevgilerin ipeği
Kışın ortasında zayıf düşünce
Vaktiyle koyu kırmızı alaycı bir sevgili
Kendimden uzakta olmak isterdim
Çok yakındayım
Yaklaşıyorum
İpek ipliklerin yumağında
Kütüklerin kilit taşına karşı
Gelmemiş ne varsa hepsinden
Yakından yakına doğan gölge
Belirsiz mizacımın merkezinde
Ölü yaprak kadınların yere saçılmasıyla
Katılaşmış tutkunun burgacında
Kapıların yuvalarında kaynadığı görülen rüzgârdan
Gün batısının ışığında
Bütün parlayan yarıklardan
Topraktaki hayattan ya da
Ve ölümdeki yüzden
Geçiyor hepsi ellerimden
Saçlardan ve dudaklardan
Ve nakaratın zaferi altında
Kulakların mavi paniği
Kurumuş acının büyük alanı içinde
Canlıdan çok ölüyüm ben
Susadım
Uyanıyorum
Bilinmeyen bir profil var
Adım adım giden şeylerin
Yüzümde kötü duran çerçevenin içinde
Bir iplik
Bir kusur
Ve her zaman hızlı yürüyen zamanın sıçrayışında
O ki ışığın kuşattığı
Benim ışığım
Ufuk boyunca onun yüksek silüeti
Kamburlaşmış omuzlar
Dar
Baş hariç
Ve bütün iç yükseklik onda olmayan
Benim boyum
Yüksekliğim
Benim kalbim
Benim çapım
Ve kimsenin görmediği sonsuz uçurumum Karanlık havaların patikasında
Dolaşıyorum
İzi sürülmüş hayvanların bağırtılarından daha uzakta
Kurumuş şehitlik zaferlerinden daha uzakta
Başkalarının ve benim hayatımdan daha uzakta
Fazladan bir nota gözde
Bir hıçkırık daha kulakta
Duman içinde yitmiş kaderinin bütünü
Bir akşam tabakası
Gölgede bir sessizlik tanesi
Yansımalarını saklayan sahte bir ışık
Çıplak göğsün içinden
Orada
Benim düzlüğüm
Gökyüzünden akan ne varsa onunla
Başka biri olmak
Toprak hizasında
Yazara henüz inceleme eklenmedi.

Yazarın biyografisi

Adı:
Pierre Reverdy
Unvan:
Fransız Şair
Doğum:
Narbonne, Fransa, 13 Eylül 1889
Ölüm:
Solesmes Abbey, Solesmes, Fransa, 17 Haziran 1960
Pierre Reverdy [13 Eylül 1889 - 17 Haziran 1960] eserleri esinlenilen ve günün kışkırtıcı sanat akımlarını, Sürrealizm, Dadaizm ve Kübizm'i etkilemek üzere ilerleyen Fransız bir şairdi. Şiiriyle geçen yalnızlık ve manevi tutum, Sürrealist inanca itiraz etti. Ancak, tanımlarının ötesinde bir şey arayan hakim olan "ismlerden" bağımsız olarak kaldı. Yazısı, yazdığı gibi "gerçekliğin yüce basitliği" arayan mistik bir misyonla olgunlaştı.

Reverdy, Narbonne bölgesindeki Occitanie'de (Fransa'nın güneyi) doğdu ve Montagne Noire yakınlarında büyüdü.Ataları, kiliseler için yaptırılan işlerle ilişkili taşçı ve heykeltıraşlardı. Çocukluğu ve ilk yılları hakkında bilinenler çok az ve belirsizdir. Bazı kaynaklar, Reverdy doğduğunda, annesinin Arjantin'de yaşayan bir başka adamla evli olduğunu gösteriyor. Reverdy'nin babasının ve annesinin, 1897 yılına kadar birbirleriyle evlenemediğine inanılıyor. Babası ona okumayı ve yazmayı evde kendisi öğretir. Reverdy 1910 Ekim'inde Paris'e gelir ve orada ilk yıllarını yazmaya ayırır. Paris'te, Montmartre'daki Bateau-Lavoir merkezli sanatın öne çıktığı bir bölgede, Guillaume Apollinaire, Max Jacob, Louis Aragon, André Breton, Philippe Soupault ve Tristan Tzara ile tanıştığı belirtiliyor. Reverdy, 1915'te küçük bir şiir kitabı yayınlar. 1924'te çıkardığı çalışmalarının ikinci derlemesi Les épaves du ciel, onun daha fazla tanımasını sağlar. Bu şiirler, kısa, parçalı, keskin görselleri hatırlatan hacimli kelimelerden oluşuyor ve Kübist ressam ve heykeltıraşlar tarafından uygulanan Plastik sanatların edebi eşdeğeri gibi görülüyordu. İlk Sürrealist Manifestoda André Breton Reverdy'yi "o zamanın en büyük şairi" olarak selamlar. Louis Aragon, Breton, Soupault, Éluard kendisi için, "bize en yakın yaşlı, örnek şair" olduğuu söyler. 1917'de, Max Jacob, Vicente Huidobro ve Guillaume Apollinaire ile birlikte Reverdy, birçok Dadaist ve Sürrealist katkı içeren Nord-Sud gazetesini ("Kuzey-Güney") kurdu. 15 Mart 1917'den 15 Ekim 1918'e kadar Nord-Sud'un on altı sorunu yayınlandı. Reverdy, eserinin başlığı için ilham aldığını, 1910'da Paris Metrosu'ndan metro hattına gönderildiğine inanılan 1910'da Montmartre- Montparnasse ; Reverdy'nin bu iki seçkin şehir ilçesinin canlılığını birleştirmek niyetiydi

Doğası gereği, Reverdy, sert ruhsal eğilimleri, kendini bohem Paris'in ateşli dünyasından uzaklaştırmak için kendisini zamanla götüren kasvetli bir adamdı. 1926'da, maddi dünyanın feshini simgeleyen törensel bir davranışta, el yazmalarının birçoğunu bir arkadaşlar topluluğu önünde yaktı. Katolikliğe döndü ve karısı Henriette ile Solesmes'deki Benedictine manastırının yakınında bulunan küçük bir eve geri çekildi. Paris ziyaretinde aralıklı dönemler hariç olmak üzere Solesmes, "yarı manastır hayata" sahip bir sonraki otuz yıldaki eviydi. Reverdy'nin en dayanıklı ve en derin ilişkilerinden biri de couturier Coco Chanel'le yapıldı . Romantik ilişkilerinin yoğun olduğu dönem 1921-1926 yılları arasında sürdü. Ancak bu ilk katılımın ateşi soğuduktan sonra, hala 40 yıl boyunca devam edecek olan derin bir bağ ve büyük dostluklar sürdürüyorlardı. Chanel'in toplumsal çemberini oluşturan servet ve aşırılık her zaman dehşete düşmüş ve ilgisini çekmişti. Reverdy, Paris'te popüler bir çılgınlık haline gelen Amerikan caziyle , Chanel'in küçümseyerek dile getirdiği bir gece hayatı ile süslenmişti. Ancak Şanel, şiirsel çıktısında gerekli bir bileşen oldu. Onun güvenini arttırdı, yaratıcı kabiliyetini destekledi ve el yazmalarını gizlice yayıncısıyla satın alarak finansal istikrarsızlığına yardımcı oldu.

Chanel'e atfedilen ve süreli yayınlarda yayınlanan efsanevi özdeyişlerin, Reverdy'nin rehberliği altında hazırlandığını iddia etmektedir-bir işbirliği çabası. Yazı yazısına yapılan bir gözden geçirme, mektup yazar Chanel'in beceriksizliği ile mecburi besteci olarak Chanel'in yeteneği arasında tam bir çelişki ortaya koyuyor ... Reverdy, Chanel'in métier'inde yazdığı bir avuç özlü ifadeyi düzelttikten sonra "Chanelisms" "Yaşam ve tat üzerine dokunan daha genel bir doğa düşünceleri dizisi, cazibe ve sevgiyle ilgili bir dizi düşünce."

Reverdy, sözde Chanel'in Nazilerle olan savaş zamanı konusunda tam olarak bilgi sahibi değildi. Ancak, kadınların daha zayıf ve daha savunmasız bir cinsiyet olduğuna dair bir inanışa abone olan bir adam olduğu için Chanel'in Alman çıkarlarını savunmaya ikna eden erkekler tarafından manipüle edildiğini mantığa varıldı. Ayrıca, sağlam bir Katolik olan Reverdy, Chanel'in ihlallerini ortadan kaldırmayı başardı. Nitekim o kadar güçlü ki onun ölümünün yakın olduğunu hisseden 1960'da son kırk yıl boyunca sevdiği kadına bir şiir yazmıştı.
Reverdy 1960'da Solesmes'de öldü.

Yazar istatistikleri

  • 3 okur beğendi.
  • 12 okur okudu.
  • 8 okur okuyacak.