Robert Aunger sözleri ve alıntılarını, Robert Aunger kitap alıntılarını, Robert Aunger en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
"Merhaba", "Seni tekrar gördüğüme sevindim canım."dan "Senden nefret etsem de sadece kibar davranmaya çalışıyorum; çünkü sen toplumsal kuralları ihlal etmeye değmezsin."e kadar birçok anlama gelebilen bir sözcük.
Son günlerde tanınmış birçok akademisyen, evrim teorisinin olası her araştırma alanına uygulandığı bir döneme girmekte olduğumuzu öne sürmektedir. Evrimsel ekoloji... evrimsel ekonomi... evrimsel psikoloji... evrimsel dilbilim... yazın kuramı... evrimsel bilgi kuramı... evrimsel hesaplama bilimi... evrimsel tıp... ve psikiyatri... hatta evrimsel kimya... ve evrimsel fizik... gibi alanlardaki gelişmeler buna örnektir. Bu tür gelişmeler, kesinlikle Darwin'in mirasının ilerlemeye devam ettiğini göstermektedir. Bu sebeple yeni bin yıla Evrensel Darwincilik Çağı... denilebilir.
Max Weber'in meşhur bir örneğini ele alalım. Varsayın ki sokakta birinin şemsiyesini açtığını görüyorsunuz. İlk damlaları algılamanıza engel olan kabarık saçlarınıza veya geniş şapkanıza rağmen, neredeyse kesin bir biçimde yağmur yağdığı sonucunu çıkarttınız. Bu sonuç çıkarma sonrasında, bir hedefiniz (yani ıslanmamak) etkinleşir. Böyle bir hedef bir kez etkinleşince, girdi öznesinin rolü sona erer. Kendi başınıza bir çözüm bulma yeteneğine sahipsiniz. Eğer bir şemsiyeniz (ıslanmamak için iyi bir araç olarak çoktan bilgi temelinizde depolanmıştır) varsa, muhtemelen komşunuzun davranışını takip edeceksiniz. Fakat eğer yanınızda bir şemsiye bulunduracak kadar düşünceli değilseniz, adımlarınızı hızlandırmaya, yakındaki bir pastanede durmaya veya en sonunda fikrinizi değiştirerek aynı yoldan geri dönmeye karar verebilirsiniz. Her durumda, kararlarınız algıladığınız yolcuyu yorumlayışınızdan etkilenir, fakat yalnızca ilk durumda, gerçekten harici memi (şemsiyeyi açma) eşlersiniz. Bu olgu için gösterilebilecek daha ilginç, fakat daha az düzgün bir örnek de, verilen bir normun uygulanıp uygulanmaması ve takip edilip edilmeme zorunluluğu için diğerlerinin davranışlarını kontrol etmektir. 'Bir sigara içilmez tabelası var, fakat herkes sigara içmektedir: sigara içmeye bir şekilde göz yumuluyor olmalı...' (1)
(1) Görülebileceği üzere bir gözlemleyerek kopyalama süreci, yani memetik aktarım söz konusu.
Gözlem -> Çıkarım -> Hedef
Belli ki gözlemleyerek (gözlem) kopyalama (hedef) süreci çıkarım gerektiriyor ama hedef kopyalamayı içermiyorsa memetik aktarım diyemeyiz.
Dawkins dünyanın büyük dinlerinin bazılarının gerçek olduğu veya herkese yardımcı olduğu için değil de, başarılı memler -başarılı, çünkü aslen tehditlerle, vaatlerle ve iddialarının test edilmelerini engelleme yöntemleriyle desteklenen 'beni kopyala' komutlarıdırlar- oldukları için yayılmış olabileceklerine dikkat çekmiştir. Katoliklik gibi çok büyük bir mempleksini tartışmak yerine daha basit bir örnek olan yağmur getirmesi umulan törensel bir dansı ele alalım. Yağmur dansı, tesadüfen, yağmurun yağmasıyla çakışmış olabilir ve böylece de kopyalanmıştır. Eğer bazı mem çeşmeleri bu dansın özellikle göz alıcı bir çeşidini yaparsa, bu mem diğer çeşitleri de aşarak daha üstün hale gelmiş olabilir. Bu toplumda güçlü olmak (ve bu sebeple yaşamda kalma avantajı elde etmek), bu galip dansları kopyalamakla bağlantılı hale gelir. İnsanlar yalnızca bu başarılı memleri kopyalamakla kalmazlar aynı zamanda bunu gösteren kişilerle de eşleşirler. Yani bu danslarda (veya dualarda veya Tanrı inancının coşkun gösterilerinde veya ilahi söyleyenlerde veya...) başarılı olmayı kapsayan genler, artma eğilimi göstereceklerdir. Sonuçta özellikle dini memleri alıp, kopyalamak üzere tasarlanmış beyinlerimiz olur. Ben dinin, Tanrı inancının ve dini törenlerin, bunları akla uygun şekilde reddeden modern bilimsel bir kültürde hâlâ başarılı olmasının sebebinin bu olduğunu öne sürüyorum. Beyinlerimiz özellikle bu tür memleri alma konusunda iyiler, çünkü onlarla uzun bir birlikte evrim tarihimiz vardır.
...taştan bir alet fikri, kendini doğrudan bir çakmaktaşının yontulması veya yapımı şeklinde gösterir. Sürecin son ürünüyse, iki ayağı üzerinde durabilen ilk insanın; yani "Homo erectus"un el baltasıdır.