Robert K. Massie

Robert K. MassieÇariçe Katerina yazarı
Yazar
9.5/10
23 Kişi
55
Okunma
8
Beğeni
1.034
Görüntülenme
Patrik ve hükümdar
Kilisede ortak yönetimden, tek bir ruhani liderin yönetimine nazaran ülkeye çok daha az fesatlık ve nizamsızlık tehlikesi gelir. Zira sıradan insanlar ruhani lider ile hükümdar arasındaki farkı anlamazlar. Aksine en yüksek mertebedeki din adamının haşmet ve ihtişamından gözleri kamaşarak otokrata eşit hatta daha da azametli ikinci bir hükümdar ve ruhani gücün başka ve daha iyi bir devlet idaresi olduğunu düşünürler. Patrik ile çar arasında bir ihtilaf baş gösterirse, Tanrı’nın davasınin yanında yer aldıkları inancıyla patriğin yanında yer alırlar.
Sayfa 942 - İş Bankası Kültür Yayınları
Petro ve seyahat
"Dur durak bilmez tabiatına rağmen,seyahati çok sevdiği için seyahat etmiyordu; aksine devleti yönetme yöntemiydi.Her zaman neler yapıldığını ve emirlerinin yerine getirilip getirilmediğini görmek istiyordu.Dolayısıyla geliyor,teftiş ediyor,yeni emirler yayınlıyor ve yoluna devam ediyordu."
Sayfa 464Kitabı okudu
Bir başka özdeyiş olan “Hükümdar babadır , yeryüzü anadır” ise Rusların çar için hissettiklerini topraklarına dair hisleriyle ilişkilendirilirdi. Toprak , yeryüzü , anavatan yani “rodina” kelimeleri Rus dilinde dişil edat alır. Bu el değmemiş , bakire bir dişilik değil , ebedi, olgun kadının, doğurgan ananın dişiliğiliydi.
Rus kadınları yüzyıllardır teremin karanlık odalarında gizlenen ev eşyalarına indirgenmişlerdi.Sofya gün ışığına çıkmış ve devletin denetimini ele geçirmiştir.Sahip olduğu iktidarı ne kadar iyi kullanıp kullanmadığına bakılmaksızın, sırf o çağda iktidarı ele geçirebilmiş olması bile onu tarihi bir şahsiyet yapmak için yeterlidir.
Sayfa 129Kitabı okudu
Monarşi
Voltaire, “ Neredeyse bütün dünya neden hükümdarlar tarafından yönetilmektedir? “ sorusunu sormaktaydı. “ Bunun dürüstçe verilebilecek cevabı insanların çok nadiren kendilerini idare edebilecek değerde oluşudur... Dahiler ve çoğunluğun önyargılarına karşı mücadele eden tek bir insanın kararlılığı dışında dünyada hiçbir büyük şey yapılmamıştır... Güruhlar tarafından yönetilmeyi ben sevmem.”
Sayfa 375
Rusların Qafqaz səfərinin başlanması:
Volinski ayrıca Gürcistan ve Kafkaslardaki diğer Hıristiyan hüküm­ darları da İranlı efendilerine karşı kışkırtmanın zamanının geldiği tav­ siyesinde bulunmuştu. Fakat Petro daha ihtiyatlıydı. On bir yıl önceki Osmanlı eyaletleri Eflak ve Boğdan'ın Hıristiyan prensleriyle tecrübesini tekrarlamaya hiç niyeti yoktu. Buradaki hedefi, ipek ticareti, Hindistan'a karayolu ve bu projeyi kolaylaştırmak için Hazar Denizi'nin batı sahil­ lerinin barışçı yollarla denetlenmesiydi. Bu sebeple yeni seferine girişme­ den önce dini bir çağrı yayımlamayı veya Hıristiyanların koruyuculuğu­ na soyunmayı reddetti. Bunun yerine Volinski'ye şöyle yazdı: " Gürcistan prensi ve diğer Hıristiyanlar hakkında yazdıklarına gelince, bunlardan herhangi biri bu konuda arzuya şayansa, kendilerine ümit ver ancak bu insanların kaypaklık adetlerinden ötürü en iyi değerlendirmeyi yaparak hareket edebileceğimiz birliklerimizin gelişi zamanına kadar herhangi bir şey başlatma."l
Çar Aleksey ; Ordu'dan firarın ölümle cezalandırılması gereken bir suç haline getirilmesini tavsiye eden bir yabancıya şöyle cevap vermiştir: "Bu çetin bir meseledir Zira Tanrı herkese aynı cesareti vermemiştir..."
Rus köylüsü ve din
“Sıradan insanlar yaşamın zaten sırtlarında bir yük olduğunu söylemekteler. Bir Lutherci papaz bir seferinde, bazı sade Rus köylülerini inançları hakkında sorgulayıp ebedi selameti elde etmek için ne yapmaları gerektiğini bilip bilmediklerini sorduğunu anlattı. Cevap olarak cennete gitmeleri gerektiğinin bile çok belirsiz olduğunu, çünkü ebedi mutluluğun Çar ve büyük boyarları için saklı tutulduğuna inandıklarını söylemişler.”
Sayfa 440
Ne oldum dememeli ne olacağım demeli.
Eski imparator bir merdivenden küçük bir odaya çıkartıldı ve burada kılıcı ile Aziz Andreas nişanının mavi kordonunu teslim etti. Uzun siyah çizmeleri ile Preobrajenski Muhafızları üniforması da alınınca, titreyen zavallı bedeni üstünde sadece gömleği ve çoraplarıyla kalakaldı. Biraz sonra giymesi için eskimiş bir sabahlık ile bir çift terlik getirildi.
Sayfa 301 - iş bankası kültür yayınlarıKitabı okudu
Dağlıların cəsarəti:
Petro bu dağ insanlarının şahsi cesaretlerine şaşırmaktaydı. "Birlikte direnmiyor, kaçıp gidiyorlar, kendi başlarına kaldıklarında ise sonuna kadar mücadele ediyor ve mermileri bittiğinde de hançerlerini çekip savaşmaya başlıyorlar" demekteydi.
“Rusya'yla savaş, her zaman kazanacağından daha fazlasını kaybettirirdi.”
Sayfa 23 - İş Bankası BiyografiKitabı okudu
“Katerina'yı belki de en iyi tanımlayan şey, onun bir imparatoriçe olduğu kadar aynı zamanda bir kadın olduğudur.”
Türkiye İş BankasıKitabı okudu
Sofya hükümdarlık ederken Petro Moskova'dan ayrıldı ve şehrin dışında taşrada büyüdü. Bu hamlesi Moskova 'nın statüsünü düşürecek ve baltık kıyılarında kurduğu yeni şehir St.Petersburg başkent konumuna gelecekti. Hak ettiği Kraliyet hakkını Sofya' dan geri alacaktı.
64 öğeden 16 ile 30 arasındakiler gösteriliyor.