Rodrigo Quian Quiroga, Arjantin, Buenos Aires Üniversitesi'nde Fizik bölümünden mezun olduktan sonra, Luebeck Üniversitesi'nde Uygulamalı Matematik dalında doktorasını tamamladı. Halen bir Araştırma Başkanlığı yapıyor ve Birleşik Krallık, Leicester Üniversitesinde Sistem Sinirbilim Merkezi ve Biyomühendislik Bölümü başkanlığını yürütüyor. Ana araştırma konusu, görsel algı ve bellek ilkelerinin incelenmesidir.
Önceki bölümlerden birinde yeniden pekiştirme sü- recini ele almıştık: Anılar (özellikle de uykudayken) tekrar tekrar geri gelir ve bu tekrar yoluyla serebral kortekste yer edinir. Ama beynimiz bilinçdışında çeşitli dalavereler ya- parak sonumuzun Jill Price gibi olmasının önüne geçer. Bunun nedeni, yeniden pekiştirmenin, yerleşik anıların salt bir özet tekrarının çok ötesine geçen etkin bir süreç olmasıdır. Bir anıyı geri getirdiğimizde, sadece bir film gibi izlemeyiz; eski bir anıyı yeniden yaşadığımız her durumda, ilk halinden farklılaşan bir yeniden kurgu yaratırız. Bilinç siz bir şekilde bazı olguları unutmaya, bazılarını da uy- durmaya meylederiz, böylece anı daha hoş ve bütünlüklü (dolayısıyla da hatırlaması daha kolay) hale gelir. Bu yeniden kurguları bile, hatırlama sürecinde işlediğimiz başka bilgilere dayanarak zenginleştirip düzeltiriz.
San Diego'daki California Üniversitesi'nden sinirbilimci ve felsefeci Patricia Churchland de benzer şeyler söyler: Nasıl ki elektrik elektronların hareketinin sonucu değil de, bizatihi elektronların hareketiyse ve ısı moleküllerin kinetik enerjisinin sonucu değil de, bizatihi moleküllerin kinetik enerjisiyse, bilinç de (basitçe ifade etmek gerekir- se, Aristoteles'in psikesinin modern versiyonu) nöronların faaliyetinin sonucu değil, bizatihi nöronların faaliyetidir.
P.C
Bir anıyı geri getirdiğimizde, sadece bir film gibi izlemeyiz, eski bir anıyı yeniden yaşadığımız her durumda, ilk halinden farklılaşan bir yeniden kurgu yaratırız. Bilinçsiz bir şekilde bazı olguları unutmaya, bazılarını da uydurmaya meylederiz, böylece daha hoş ve bütünlüklü (dolayısıyla da hatırlaması daha kolay) hale gelir. Bu yeniden kurguları bile, hatırlama sürecinde işlediğimiz başka bilgilere dayanarak zenginleştirip düzeltiriz. Kafka' nın bir hikâyesini biriyle tartışırken, hikayeyle ilgili hatırladıklarım konuşmayla zenginleşir. Yeniden pekiştirme sürecinde özgün anıları da değiştirebiliriz. Örneğin, Dönüşüm ' ün olay örgüsünü anımsıyor ve Gregor Samsa' nın bir hamamböceği olarak uyandığını hatırlıyorsam, ama sonra benden daha bilgili biri aslında Samsa' nın bir hamamböceğine dönüştüğünü Kafka' nın açıkça belirtmediğini, sadece muğlak bir Almanca kelime olan Ungeziefer' i (mide bulandırıcı, pis şey, mikrop, böcek) kullandığını söylerse, hatırladıklarımı düzeltebilir ve bir dahaki sefere doğru kelimeyi hatırlayabilirim..
...
Okuyun..okutun
Borges ve BellekRodrigo Quian Quiroga · Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi · 201724 okunma