Şeyhmus Diken

Şeyhmus Diken

Yazar
8.8/10
31 Kişi
·
97
Okunma
·
28
Beğeni
·
954
Gösterim
Adı:
Şeyhmus Diken
Unvan:
Yazar
Doğum:
Diyarbakır, 1954
Diyarbakır Suriçi’nin Alipaşa Mahallesi’nde doğdu. Liseye kadar Diyarbakır’da okudu. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi, Siyaset ve İdari Bilimler Bölümü’nü bitirdikten sonra üç yıl mülki idare amirliğinin ardından 12 Eylül askerî darbesi mağduru olarak memuriyet hayatı sona erdi. Türkiye Yazarlar Sendikası üyesi ve Uluslararası PEN Yazarlar Örgütü Türkiye Merkezi’nin Diyarbakır Temsilcisi’dir. BirGün gazetesi, Tigris Haber ve http://www.bianet.org sitesinde köşe yazıyor. Çok sayıda sivil toplum kuruluşunda yönetici, danışma kurulu üyesi, temsilci ve sivil toplum aktivisti, ayrıca Demokratik Toplum Kongresi-DTK delegesi ve Kültür Sanat Komisyonu üyesidir. 13 şiiri Udi Yervant tarafından bestelendi. “Diyarbekir Hikâyeleri” oyunu İmgesel Düşler Tiyatro Topluluğu tarafından oyunlaştırıldı. İletişim’den çıkan diğer kitapları: Sırrını Surlarına Fısıldayan Şehir Diyarbakır (2002), Diyarbekir Diyarım Yitirmişem Yanarım (2003), İsyan Sürgünleri (2005), Amidalılar - Sürgündeki Diyarbakırlılar (2007), “Ula Fılle Hoşgeldin” (2012). Diğer kitapları: Kürdîlihicazkâr Metinler (Doruk,1997), Güneydoğu’da Sivil Hayat (Metis, 2001), Tango ve Diyarbakır (Lis, 2004), Taşlar Şahit (Lis, 2008), Zevalsiz Ömrün Sürgünü Mehmed Uzun (Lis, 2009), Diyarbekir El Sallıyor (Diyarbakır Tabip Odası, 2009), Bir Kürdün AKP Okumaları (Evrensel, 2009), Gittiler İşte (Aras, 2011), Bir İnsan Hakları Delisi Rıdvan Kızgın (Dipnot, 2012), ŞehrAmed (Heyamola, 2014) ve Amida Ana (Can, 2014). Kitapları Fransızca, İngilizce, Almanca, Bulgarca ile Kürtçenin Kurmancî ve Sorani lehçelerine çevrilip basıldı.
Öyle yıkma kendini,
Öyle mahzun,Oyle garip...
Nerede olursan ol,
Içerde,dışarda,derste,sırada,
Yürü üstüne üstüne,
Tükür yüzüne Celladin,
Firsatçinin,fesatcinin,hayının...
Dayan kitap ile,
Dayan iş ile.
Tırnak ile,diş ile,
Umut ile,sevda ile,düş ile,
Dayan,rüsva etme beni.
Otuz Üç Kurşun şiiri 1943 yılında Van Özalp da otuz üç yoksul Kürt köylüsünün kurşuna dizilmesi olayını hafızalara kazımışsa, bu büyük ölçüde Ahmed Arif ın dizeleri sayesindedir..
Şeyhmus Diken
Sayfa 45 - Iletişim yayınları
“Bir de ilk sevda var tabii… Cemal Süreya anlatır: Ahmed Arif’le Cemal Süreya her akşam aynı meyhanede birlikte şiir konuşur, muhabbet eder ve içerlermiş. Bir iki gün üst üste Ahmed Arif meyhaneye gelmeyince, Cemal Süreya meraklanır ve garsona sorar, o da gelmediğini söyler. Sonra çıkar, arar ve bir başka meyhanede bulur Ahmed Arif’i, sorar ve neden gelmediğine dair merakını dile getirir. ‘Sorma’ der Ahmed Arif, ‘Ben sana çok ayıp ettim’ ‘Nedir mesele?’ diye ısrar edince, ‘Senin kız kardeşine aşık oldum’ der Cemal Süreya’ya. Cemal Süreya ‘Ne var bunda olabilir’ der ve Ahmed Arif’i ikna ederek kız kardeşi ile bir buluşma ayarlar. Kız kardeşine de ‘Evlen kız, ülkenin en iyi şairi’ der. Kız kardeşi de kabul eder. Ankara’da Zafer Çarşısı’ndaki kahvede bir buluşma ayarlanır. Buluşma günü Ahmed Arif randevuya gitmez. Cemal Süreya’nın kız kardeşi çok kızar. Söyler abisine. Cemal Süreya gider ve meyhanede bulur Ahmed Arif’i: ‘Neden gitmeden, kızı orda öylece beklettin?’ diye sorar. ‘Sorma Cemal, gömleğim kirliydi, başka gömlek de yoktu. Kızın karşısına öyle kirli gömlekle çıkmak olmazdı’ diye cevap verir.”  “

Tüylerim diken diken olur, 33 Kurşun Şiiri’nin Şairi Ahmed Arif’in bu düşüncesi, bu nezaketi ve bu delikanlılığını okuduğumda. Demek büyük şair olabilmek için sadece şiir yazmanız yetmiyormuş. Yazdıklarınızı yaşamanız da gerekirmiş.
Şeyhmus Diken
İletişim Yayınları
Diyarbekir Türkçesi dediğinin, bilimdik Türkçeden başka bir tınısı, sesi , ahengi vardır; hele Ahmed Arif'in dilinde . Kürtçe ile Türkçe nin karışımı bir tür bileşimi...
Şeyhmus Diken
Sayfa 69 - Iletişim yayınları
‘’Dil, rahat bırakılmalı,’’ der: ‘’Dil organiktir, halk geliştirir dili. Elbette aydınlar, şairler, öğretmenler de dilde öncü olurlar. Ama önemli olan halkın kendi arasında konuştuğu dildir.’’
Diyarbakır büyük kültürlerin buluşma yeridir,kavşağidir,bileşimleri.
AHMED ARIF'in sesi, sözü bütün Anadolu, Mezopotamya ses ve sözlerinin harmanidir.
Ahmed Arif ''ın sesi , sözü bütün Anadolu, Mezopotamya ses ve sözlerinin harmanıdır..
Şeyhmus Diken
Sayfa 32 - Iletişim yayınları
98 syf.
·1 günde·Beğendi·10/10
Şeyhmus Diken’in “Ahmed Arif - Abisi Olmak Halkının”

“Ahmed Arif’in tek kitabı ‘Hasretinden Prangalar Eskittim’ bu yıl elli yaşında. Ve bugün de gençler onun şiirleriyle aşık oluyor, aşkını ifade ediyor, onun şiirleriyle zorbalığa, baskıya direniyor , onun şiirleriyle hasretini dindirmeye çalışıyor. Ahmed Arif’i yakından tanıma olanağı bulan, Ahmed Arif’le hemşehrilik bağı olan, tıpkı  Ahmed Arif gibi “Diyarbekir” tutkusuyla  yaşamayı ve yazmayı sürdüren Şeyhmus Diken’in İletişim Yayınlarından çıkan kitabı “Ahmet Arif - Abisi Olmak Halkının” adını taşıyor. Şeyhmus Diken, anıların izini sürerek, şairin hem yaşamında, hem şiirinde  çocukluktan yetişkinliğe, Siverek’ten Afyon’a, Ankara’ya; mahpusluktan aşklara, kadim dostluklardan namus işçiliğine, eşsiz bir yolculuğa çıkarıyor okuru. Her satırına sevgi, saygı, insan sıcaklığı, Anadolu sevdası, halkların kardeşliği sinmiş.
Böyle birbirinden değerli şair ve yazar hemşehrilerimin olması beni gururlandırıyor. Onlara hak ettikleri değeri vermek gerek .Ahmed Arif'i yakından tanımak isteyen arkadaşlar tavsiye ederim herkese ....
98 syf.
·1 günde·Puan vermedi
Kitap benim için bir hayal kırıklığı oldu. Fotoğraflar ve boş sayfalarla şişirilerek 98 sayfaya ulaşılmış. Adı ile kitap arasında bir bağlantı kurmak olanaksız. Ben hem yazarın dilini merak ettiğim, hem de Ahmed Arif’ten söz ettiği için kitabı aldım ve okudum. Yazarın dili hakkında Bilgi edinmek de mümkün olmadı. Baştada dediğim gibi, bir hayal kırıklığı oldu benim için. Puan vermek hadsizlik olur diye puan vermeden geçiyorum.
98 syf.
·2 günde·7/10
Pêşî destxweşî li Kekê Ş.Dîken dikim ku, derheqê helbestvanê nemir A.Arif de pirtûkeke bi vî rengî nivîsiye. Pirtûk ne dirêj e û zimanê xwe jî herikbar e. A.Arif helbestvanekî hêja ye; him bi zimanê xwe, him bi şêwazê xwe resen e û di helbesta Tirkî de lûtkeyeke bilind e. Her çiqas zimanê A.Arif Tirkî be jî, giyan û çavkanî Kurdewarî ne. Diyarbekîr ku zarokatiya wî lê derbasbûye aliyê wî yê kurd û şoreşkerî ye, Enqere jî aliyê wî yê edebî û cîhana rewşenbîrê ye.
Pirtûk ji bo xwendevanên temenbiçûk ku A .Arif baş nasnakin hêja ye. Ji bo ku jiyana A.Arif, çîroka nivîskariya wî û helwesta wî ya li hember dinyayê binasin. Lê, lazimbû ku xebatek bi vî rengî berfirehtir bibûya. Ji ber ku mijar û bîranînên di kitêbê de, di înternetê de jî bi piranî henin. Wek mînak, nivîskar dikarî di derheqê A.Arif de bi malbat û wêjevanan re heypeyvîn çêkira. Çîroka nivîskariya A.Arif li ku, di kîjan şert û merca de kemilî ye? Ji kîjan ekol û nivîskaran hezdikir? Û bi kîjan nivîskar û derdorên edebî re têkilîyê wî hebû? Divê ew pirs bê bersiv nemana.
https://youtu.be/6DaNaEh7-Pg
400 syf.
Bir insanın ölümünden sonra bu kadar içten anılması ancak ve ancak koca bir yürekle ve davasına sadık olmakla olur. Bu kitabı okuduğumda bir insanın onca imkansızlıklara rağmen hiç tanımadığı insanların haklarını nasıl savunduğuna şahit oldum. Tehditlere, işkencelere, mahkemelerde koca bir ömrün hukuksuzca yargılanarak tüketilmesine rağmen hiç kızmadan ve gülümseyerek "davamızda haklıyız" elbet bir gün bu ülkede çocuklarımız huzuru bulacaktır umuduyla usanmadan davasına sadık kalan bir koca yürekli insan...

Onurlu yaşamak fakir yaşamın bir parçasıdır. Maddiyatın, makamların olmadığı halde bir dava ısrarla savunuluyorsa haklı davadır.Çünkü haklı dava sadece onurlu mücadeleyle verilir.

Bingöl'de İnsan Hakları Derneği'ni (İHD) kurar. Bingöl'de yurttaş-ların kaçırılması, öldürülmesi, işkenceye maruz kalması, tutuklanması gibi bir çok derin mevzuyu deşifre ederek vicdanı rahat bir şekilde de ebediyyete gözlerini yuman Rıdvan Kızgın...Saygın adam...İyiki dünya senn gibi insanlara mesken tuttu.
275 syf.
·1 günde·Beğendi·10/10
Şeyhmus Diken Diyarbakırın sesidir . Diyarbakır’ın kültürünü ve tarihini konu alan kitapta şiirler ve türküler de yer alıyor. Geleneksel ve gorenekleri olduğu gibi yansıtan Diyarbakırla ilgili çok ayrıntılı bilgi vermiş. Çok beğendiğim kitaplardan biridir.
264 syf.
·2 günde·10/10
Diyarbakırlı yazar Şeyhmus Diken’in kaleme aldığı “Ahım Var Diyarbakır” adlı eseri Diken'in daha önce yine Ermenilerin Diyarbakır’dan göçlerini konu alan “Gittiler işte” kitabının devamı sayılıyor . Kitap 46 denemeden oluşuyor.

Türkçe-Kürtçe-Ermenicenin iç içe geçtiği zamanları anlatan Şeyhmus Diken kendine has diliyle o günlerin ortak dünyasını gözler önüne seriyor. Kendisiyle dün bir araya geldim .Biraz sohbet etme şansım oldu .Benim icin "Ahım Var Diyarbakır " kitabını imzaladı.Hem hemşehrisi hem de iyi bir okuyucusu olarak beğenerek okudum. Bölgeyi, ordaki halkları, kültürel yapıyı çok iyi analizler yaparak anlatıyor. Sizin de okumanızı tavsiye ediyorum. .
98 syf.
Diyarbakırlı bir yazar tarafından yazılan ve Diyarbakır'ın nadide şairlerinden Ahmed Arif'i yazması Diyarbakır aşığı bir insanın okuması :) bence muhteşem üçlü..
Ahmed Arif hayran olduğum şairlerden.Ve birde Şeyhmus Diken'in kaleminden okuyunca gerçekten tadı damağımda kaldı...
Ahmed Arif hayranları bence hemen okuyun.
98 syf.
#ahmedarif’i yakından tanıma fırsatı bulan,Ahmed Arif’le hemşehrilik bağı olan,tıpkı Ahmed Arif gibi “diyarbekir” tutkusuyla yaşamayı ve yazmayı sürdüren @seyhmusdiken, #hasretindenprangalareskittim’in yayınlanışının 50.yılı anısına yazdığı-her satırında sevgi,saygı ve buram buram anadolu sevdası kokan çerez tadında kitabını mutlaka okuyunuz. #kitapyorumum yerine buraya tanıtım bültenini koyup kaçıyorum Zafer Çarşısı’ndaki sohbetlerimizden birinde biraz da biz gençler, “kendi kuşağının yaşadığı acı ve zulümleri” yaşamayalım diye onca ezaya, cefaya katlanmış olduklarını söylemişti. Sonra benzer sözleri mektuplarından birinde gördüm. “Zaten yaptığımız ne ki? Kimsenin karnında açlığı, ayağında yalınlığı ve sırtında çıplaklığı kalmasın diye ömrümüzden bir parça vermek. Hepsi bu...”

1927 yılının bir Nisan günü Diyarbekir’in taş evlerinden birinde doğar; Siverek’ten, Afyon’dan geçen yolu Ankara’ya dek uzanır. Şiire vurulur, onunla var olur. Mahpusta şiiri konuşur, sevdada her daim onun şiiri çağırılır. Dostluk, değerbilirlik onun can damarıdır. Şahdamarı da yurdu… Ne de olsa “eşkıya kanı” taşır, sevdiğinin dahi saçlarına “kan gülleri” takar…

Sadece Diyabekir’in değil tüm halkının abisidir Ahmed Arif. Şeyhmus Diken, Ahmed Arif’in bilinenlerinin yanı sıra dostlarının dağarcığında kalmış hatıralarını da dile getirdiği kitabında şairin hayatının izini sürüyor, satır aralarında onun sesini işitebileceğimiz bir anılar manzumesi sunuyor. Hasretinden Prangalar Eskittim’in yayımlanışının 50. yılı anısına, özel bir kalemden özel bir kitap... Ahmed Arif’e özlem ve saygıyla ️#abisiolmakhalkının #şeyhmusdiken #iletişimyayınları #tavsiyekitap #hayallervekitaplar #yaşarseyman
98 syf.
·Puan vermedi
"Bu bir biyografi değil de satırlarında Ahmed Arif'in sesini duyacağımız anılar manzumesi" diye tanımlar kitabını Şeyhmus Diken. Kitaba başlarken gerçekten ben de bir biyografi okuyacağımı düşünmüştüm fakat yazarın da ifade ettiği gibi, kitap bir anılar manzumesi. Ahmed Arif'le ilgili hem kendi hem de başka yazarların anılarını şiirsel bir üslupla anlattığı kitap, Abisi Olmak Halkının.

1927 yılında Diyarbakır'da doğar Ahmed Arif. Şiirle ortaokul yıllarında tanışır. Lise'yi Afyon'da okur. Babası Afyon'a gönderir lise için. Çünkü babasına göre Siverek'te kalırsa arkadaşlarının da etksiyle ya kaçakçı ya da gangster olacaktır. Pek de haksız sayılmaz doğrusu. Çünkü arkadaşının birinde, ceketini çözdüğünde bombalar sallanır kemerinden. 1947'de Ankara'da felsefe bölümüne kayıt yaptırır. Şiir artık iyiden iyiye hayatına girmiştir. "Nazım'dan sonra şiir yazmak boşuna" diyenlere karşı 'kasaba minnet etmedim, kendi göbeğimi kendim kestim' der.

Tek şiir kitabıyla (Hasretinden Prangalar Eskittim) edebiyat raflarında yıllarca inmez. Kitabında 19 şiir yer alır. Bunun yanında 8 şiir de kitabına almadıkları vardır. Toplamda 27 şiir. Fakat gecede 8-10 sayfa şiir yazan biridir Ahmed Arif. Dil işçisidir, namus ve yürek işçisi. Didik didik eder şiirlerini. Kelimeleri rast gele koymaz şiirine. Fazladan tek kelime yoktur şiirlerinde. Mesela, Maviye, maviye çalardı gözlerin dizesini şiirine yerleştirmek için 17 yıl beklemiş bir şairdir Ahmed Arif. Yazarın deyimiyle "Hayatı şiir, şiiri de hayatı olandır."

Halkının abisidir Ahmed Arif. İşçinin, emekçinin, yoksulun sözcüsüdür şiirleriyle. "Kimsenin karnında açlığı, ayağında yalınlığı ve sırtında çıplaklığı kalmasın diye ömründen bir parça" verendir. Mütevazıdır, hal bilen, haldan anlayandır. Kendisine röportajda 'hayatınız' diye soran kişiye, "Gerek yok, artist değilim, şairim" diye cevap veren gerçek bir şairdir.

Hasretinden Prangalar Eskittim, basıldığı günden bu yana yüzbinlerce okundu. Bir öğretmen tarafından nikah şekeri yerine 500 adet satın alınıp gelen konuklara verildi. Elden ele dolaştı. Cahit Sıtkı Tarancı, onun 33 Kurşun şiirini defalarca okutup ağladı. Kimin hasreti diye sorulduğundaysa, 'elbette sevgili de var ama halkımızın mutluluğu, geleceğe güveni, hasreti de var' diye yanıtladı.

Ahmed Arif 2 Haziran 1991'de aramızdan ayrıldı. "Vasiyetine uyularak her zaman hasret yaşadığı Diyarbakır'dan getirilmiş toprak mezar toprağına katıldı. Sonra da Dicle Nehri'nden getirilmiş su serpildi toprağına..."



Ve ben şairim.
Namus işçisiyim yani
Yürek işçisi.
Korkusuz, pazarlıksız, kül elenmemiş...

İyi okumalar

Yazarın biyografisi

Adı:
Şeyhmus Diken
Unvan:
Yazar
Doğum:
Diyarbakır, 1954
Diyarbakır Suriçi’nin Alipaşa Mahallesi’nde doğdu. Liseye kadar Diyarbakır’da okudu. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi, Siyaset ve İdari Bilimler Bölümü’nü bitirdikten sonra üç yıl mülki idare amirliğinin ardından 12 Eylül askerî darbesi mağduru olarak memuriyet hayatı sona erdi. Türkiye Yazarlar Sendikası üyesi ve Uluslararası PEN Yazarlar Örgütü Türkiye Merkezi’nin Diyarbakır Temsilcisi’dir. BirGün gazetesi, Tigris Haber ve http://www.bianet.org sitesinde köşe yazıyor. Çok sayıda sivil toplum kuruluşunda yönetici, danışma kurulu üyesi, temsilci ve sivil toplum aktivisti, ayrıca Demokratik Toplum Kongresi-DTK delegesi ve Kültür Sanat Komisyonu üyesidir. 13 şiiri Udi Yervant tarafından bestelendi. “Diyarbekir Hikâyeleri” oyunu İmgesel Düşler Tiyatro Topluluğu tarafından oyunlaştırıldı. İletişim’den çıkan diğer kitapları: Sırrını Surlarına Fısıldayan Şehir Diyarbakır (2002), Diyarbekir Diyarım Yitirmişem Yanarım (2003), İsyan Sürgünleri (2005), Amidalılar - Sürgündeki Diyarbakırlılar (2007), “Ula Fılle Hoşgeldin” (2012). Diğer kitapları: Kürdîlihicazkâr Metinler (Doruk,1997), Güneydoğu’da Sivil Hayat (Metis, 2001), Tango ve Diyarbakır (Lis, 2004), Taşlar Şahit (Lis, 2008), Zevalsiz Ömrün Sürgünü Mehmed Uzun (Lis, 2009), Diyarbekir El Sallıyor (Diyarbakır Tabip Odası, 2009), Bir Kürdün AKP Okumaları (Evrensel, 2009), Gittiler İşte (Aras, 2011), Bir İnsan Hakları Delisi Rıdvan Kızgın (Dipnot, 2012), ŞehrAmed (Heyamola, 2014) ve Amida Ana (Can, 2014). Kitapları Fransızca, İngilizce, Almanca, Bulgarca ile Kürtçenin Kurmancî ve Sorani lehçelerine çevrilip basıldı.

Yazar istatistikleri

  • 28 okur beğendi.
  • 97 okur okudu.
  • 1 okur okuyor.
  • 106 okur okuyacak.