Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Ya'kub B. İshak El-Kindi

Ya'kub B. İshak El-KindiÜzüntüden Kurtulma Yolları yazarı
Yazar
9.1/10
48 Kişi
289
Okunma
74
Beğeni
7,7bin
Görüntülenme

Hakkında

Kindî veya tam adıyla Ebu Yusuf Yakub bin İshak el-Sebbah el-Kindî, Arapça: أبو يوسف يعقوب بن إسحاق الصبّاح الكندي (d. 801 Basra - ö. 873 Bağdad), Kindî felsefe, tıp, matematik astronomi, ilahiyat, psikoloji, fizik, kimya ve müziğe kadar pek çok bilim dalında eser yazan Arap bilim insanı. Abbasi halifelerinden özel ilgi ve destek gören Kindî, astronom ve astrolog olarak sarayda müneccimlik görevini de yürüttü. Ayrıca halife Mu'tasım'ın oğlu Ahmed'in eğitimini üstlendi. Kindî eserlerinin önemli bir kısmını aralarında hoca-talebe ilişkisinin ötesinde dostluğa dayanan bir yakınlık bulunan bu veliahdın isteği üzerine kaleme almış ve eserlerini de bu veliahta ithaf etmiştir. Ortaçağ Avrupası'nda "Alkindus" adıyla tanınan, ilk İslam filozofudur. Felsefesinde, Platon, Aristoteles ve Plotinus'un görüşlerinin bir sentezini yapmıştır. Felsefenin yönteminin kanıtlama, kanıtlamanın hedefinin maddeye biçim kazandıran özleri bilmek, felsefenin amacının ise Tanrı'ya erişmek olduğunu öne süren Kindî'ye göre, felsefi bilginin ilk basamağı akıl yürütmedir. İnsanın akıl yürütme yoluyla adım adım basitten bileşiğe ve en yetkin olana doğru yükseldiğini öne süren filozof, varlığa akılcı bir açıdan yaklaştığı için, Tanrı'nın özüne ait sıfatları inkar etmiştir. Tanrı'nın sıfatlarının ancak olumsuz bir biçimde bilinebileceğini savunan El-Kindî'ye göre, Tanrı mutlak Bir'dir. Mutlak varlık olması nedeniyle, Mutlak Bir'in şekli, niteliği, niceliği, maddesi yoktur ve O göreli bir varlık değildir. Soylu bir ailenin çocuğu olarak Kûfe'de doğdu. Dedesi Eş'as, Güney Arabistan'ın en büyük kabilelerinden biri olan Kinde'nin hükümdarıydı. Müslüman olduktan sonra kabilesinin ileri gelenleriyle Kûfe'ye yerleşmişti. Babası İshak b. es-Sabbah yıllarca Kûfe valiliği yaptı. Kindî'nin doğum tarihi gibi ölüm tarihi konusunda net bir bilgi yoktur. Filozofun vefat ettiği tarih olarak 860, 869, 870 ve 873 gibi farklı tarihler ortaya çıkıyorsa da Mustafa Addurrâzık bazı gerekçeler göstererek Kindî'nin 866 tarihinde ölmüş olabileceğini belirtmiştir. Kimi kaynaklarda ölüme sebep olan hastalıkların olduğu ve filozofun kronik romatizmal rahatsızlığından dolayı vefat etmiş olabileceğini söylemektedirler. (Kaya, 2002:3-6) Küçük yaşta babasını yitirdi. Çocukluk ve ilk gençlik yılları Kûfe ve Basra'da geçen Kindî, geleneksel temel eğitimden sonra dil ve edebiyat alanında eğitim gördü. Halife Me'mun'un 830'da kurduğu Beytü'l-hikme'deki bilginler topluluğu arasında yer aldı. Mutezili devlet yöneticilerinden destek gören Kindî Ehl-i Sünnet yanlısı Mütevekkil-Alellah'ın iktidarında saraydan uzak kaldı. Kindî felsefeden tıbba, matematikten astronomiye, ilahiyattan siyasete, psikolojiden diyalektiğe, astrolojiden kehanete ve optikten kimyaya kadar yirmi ayrı dalda eser vererek sayıları 277'yi bulan bir külliyat oluşturmuştur. Akla büyük bir yer veren Meşşaîlik felsefesini ilk başlatan kişi de olan Kindî'nin 17 eseri Latince'ye, 4'ü İbranice'ye tercüme edilmiştir. Mekân ve hareketin izafi olduğun-u, zamanın cisim ve hareketten ayrı düşünülemeyeceğini söylemiştir. "Yavaş dediğimiz şey, uzun zaman içinde belli bir mesafenin kat edilmesidir. Hızlılık ise kısa zaman içinde aynı mesafenin kat edilmesidir" Kindî, kriptoloji biliminde Jül Sezar (MÖ 50) tarafından bulunan ve uygulanan tek alfabeli yerine koyma şifreleme yöntemini geliştirerek frekans analizini bulan ilk kişidir.
Tam adı:
Ebu Yusuf Yakub bin İshak el-Sebbah el-Kindi
Unvan:
Arap bilim insanı
Doğum:
Basra, 801
Ölüm:
Bağdad, 873

Okurlar

74 okur beğendi.
289 okur okudu.
5 okur okuyor.
254 okur okuyacak.
6 okur yarım bıraktı.
Reklam

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
“Keder, sevilen şeylerin elden gitmesinden ya da amaçlanan şeylerin gerçekleşmemesinden doğan psişik (nefsî) bir acıdır.”
Sayfa 23 - Risâletü Eflâtûn
“Kuşkusuz sebepleri bilinmeyene acıların şifası da bulunmaz.”
Sayfa 23 - Risâletü Eflâtûn
Reklam
Anlatıldığına göre Atinalı Sokrat; Üzülmemeyi nasıl başarıyorsun, sorusuna, ''Çünkü kaybettiğim takdirde üzüntüsünü çekeceğim şeye sahip olmuyorum'' cevabını vermiştir.
Sayfa 81 - DİB
Yalnız Allah’a güveniriz, o ne güzel koruyucudur!
Sayfa 49 - Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları 4. Baskı
Ölüm kötü değildir; aksine ölüm korkusu kötüdür.
Sayfa 25 - TDV
Felsefe
○• "Beşeri faaliyetlerin mertebe bakımından en yükseği, keyfiyet bakımından en asili felsefe ile uğraşmaktır." ||
Ya'kub B. İshak El-Kindi
Ya'kub B. İshak El-Kindi
Nereden gelirse gelsin, isterse bize uzak ve hatta karşıt milletlerden gelsin, gerçeğin güzelliğini benimsemekten ve ona sahip olmaktan utanmayalım. Çünkü gerçeği arayan için gerçekten daha değerli bir şey yoktur. -
Ya'kub B. İshak El-Kindi
Ya'kub B. İshak El-Kindi
Reklam
Hasan-ı Basri
Hasan-ı Basri
•••••••••(641, 728)
İmam-ı Azam Ebu Hanife
İmam-ı Azam Ebu Hanife
••••(699, 767)
İmam Malik
İmam Malik
•••••(711, 795)
İmam Şafii
İmam Şafii
•••••(767, 820)
Cabir bin Hayyan
Cabir bin Hayyan
•••••(721, 815)
Harizmi
Harizmi
••••••••(780, 850)
Ahmed Bin Hanbel
Ahmed Bin Hanbel
••••••(780, 855)
Haris El Muhasibi
Haris El Muhasibi
•••••••(781, 857)

Yorumlar ve İncelemeler

Tümünü Gör
535 syf.
8/10 puan verdi
Kindî
Kindî (Alchindus), Abbasiler döneminde Beytul Hikme de müdürlük ve çevirmenlik vazifesinde bulunmuş olan ilk İslam Arap filozofu. Kindî nin 4.gobekten dedesi, Hz. Ebû Bekir'in yiğeni. O, felsefeyi; insanın gücü oranında Yüce Allah'ın fiillerinin benzerini yapması olarak tanımlıyor, hikmet sevgisi açısından. En şerefli ilim olarak
Kindi Felsefi Risaleler
Kindi Felsefi RisalelerYa'kub B. İshak El-Kindi · Klasik Yayınları · 201848 okunma
103 syf.
5/10 puan verdi
Beklentimin altında bir kitap oldu, yani yazar kısaca üzülmeyin diyor:) Aslında iyi bir kitap ama insanın bazen elinde olmuyor, üzülebiliyor. Ama yazar üzülenleri ağır bir şekilde yargılamış. Yine de daha iyi hissetmemi sağladı. Okunabilir. Alıntı "Kaybedilmeye elverişli bütün dileklerde musibet, geçici olan her şeyde acı ve keder, imkansız olanı ummakta üzüntü ve dert, her güvenliğin sonunda bir korku vardır zira korku hisseden kişinin zihni karışıktır ma'kul davranmaktan da âcizdir. Bu yüzden biz diyoruz ki: Bir insanın nefsi, kendi varlığına ait olmayan şeylerle kendisini meşgul ediyorsa hayatındaki yaşayışı da ona dert olur, hastalıkları çoğalır; acıları dinmek bilmez.
Üzüntüden Kurtulma Yolları
Üzüntüden Kurtulma YollarıYa'kub B. İshak El-Kindi · Benli Yayınları · 2016237 okunma
103 syf.
10/10 puan verdi
Eğer ki hakikat sözleri canımızı sıkmayacak ve nefsimizin baskısına rağmen "aslında hakikat bu, biz unutmuşuz" demeyeceksek okuyunca ders alacağımız ve üzüntülerin çoğunun uçup gideceği -etki süresi ne kadar olursa olsun kârdayız bence- kısa ama etkili bir risale. Kindî hakkında bilmemiz gereken çok şey var ama sadece bu risalesi bile merak etmeye yeter.
Üzüntüden Kurtulma Yolları
Üzüntüden Kurtulma YollarıYa'kub B. İshak El-Kindi · Benli Yayınları · 2016237 okunma