Geri Bildirim
Yeşim Eyüboğlu

Yeşim Eyüboğlu

0.0/10
0 Kişi
·
1
Okunma
·
0
Beğeni
·
280
Gösterim
Adı:
Yeşim Eyüboğlu
Unvan:
Türk Tiyatro Sanatçısı, Yazar
Doğum:
İstanbul, Türkiye, 1965
Yeşim Eyüboğlu, tiyatro eğitimini, lise yıllarında Ali Poyrazoğlu Tiyatro Atölyesi’nde aldı. Üniversite eğitimini Kamu Yönetimi alanında yapan Eyüboğlu, 1987 yılında Serhan Sarıkaya ile birlikte Tiyatro Özgün Deneme’yi kurdu. İtalyan gazeteci yazar OriannaFallaci’nin “Doğmamış Çocuğa Mektup” adlı yapıtını oyunlaştırdı. Oyunun başarısı üzerine, amatör olarak başlayan bu çalışma, tiyatro topluluğunu profesyonel bir çizgiye getirdi. Edebiyattan sahneye uyarlamalar yaptı.

Sıfır Noktasındaki Kadın (Neval El Saaddavi), Bir Yufka Yürekli (Dostoyevski) ve WirginiaVoolf’un hayatından, eserlerinden ve günlüklerinden oluşturduğu “Bir Kadın Bir Oda Bir Söz” Eyüboğlu’nun önemsediği çalışmalarıdır. Tiyatroculuğunun yanı sıra edebiyatçı kimliği ile de tanınan Eyüboğlu, 1998 yılında katıldığı “İnkilapKitabevi Öykü Ödülü”nü “ Geleceğini Biliyordum” adlı öykü dosyası ile 102 katılımcı dosya arasından kazandı.. Eyüboğlu’nun kitabı aynı yayınevi tarafından basıldı. Fethi Naci, Füsun Akatlı, Doğan Hızlan, Pınar Kür, Tarık Dursun K, Hilmi Yavuz ve Dilek Doltaş’tan oluşan jürinin Eyuboğlu’nun öykü dili üzerinde belirttikleri en önemli noktalardan biri, psikolojik hareketlenmelerin anlatımına rahatlıkla ve sıradanlığa kaçmadan girip çıkabilmesindeki başarısı olarak belirtildi.
1999’da çağrıldığı Belgrad Uluslararası Yazarlar Buluşması'nda sunduğu bildiri “Küreselleşen Dünya, Derinleşen Çatlak ve Edebiyatın Zayıflığı” başlığını taşıyordu. Bildiri tam metni Sırpça olarak Belgrad’da gazetelerde yer aldı. Bildiriden ötürü, İspanya’ya Dünya Şairler Buluşması’na davet edildi. İkinci öykü kitabı “Cinnet Misafirleri” Can Yayınları’ndan basıldı. (2002, Haziran, İstanbul) “Cinnet Misafirleri” adlı bu eser, Yugoslavya’da yaşanan etnik savaşlara yer verdiği gibi, Nazizim dönemini de bugüne, Türkiye’ye, İstanbul’un bir sokağına taşıyordu.
2003 yılında kendi yazdığı ilk oyunu olan “Sır” için Hollanda’ya yönetmenlik yapmak üzere çağrı aldı. “Sır” Flemenkçe’ye çevrildi ve “Rotterdam Dans Akademisi” de dahil olmak üzere Türk-Hollanda ortak yapımı olarak Hollanda’da değişik kentlerde gösterime sunuldu. “Mystery” adlı bu oyun, Anadolu inançları ve azınlık psikolojisi ile ilgilenen bir çalışmadır.

Yeşim Eyüboğlu’nun başlangıçta jestlerin kullanımında yaratmak istediği değişim, giderek 'söz'ün kullanımındaki değişime gitti. Şimdi, Eyüboğlu için“söz ” tıpkı oyun karakterlerinden biri gibidir. ‘Söz’, yalnız olaylardan etkilenen bir kişi değil, aynı zamanda “olay’ın ta kendisidir. Eyüboğlu, şu günlerde kurucusu olduğu Tiyatro Özgün Deneme’de “Öykü-Tiyatro Araştırma Laboratuarı” bölümü için çalışmalar yapıyor.
“Öykü Tiyatro Araştırma Laboratuarı” öykü ile tiyatro sanatının beraberliğini dolaysızca gerçekleştirirken aynı zamanda da “üç, beş, on beş dakikalık”, “kısa öykü” kaynaklı kısa gösterilerle değişik yönetmenleri tanıtmak amacının dışında “BİRAZ BAKAR MISINIZ!” spot cümlesi ile tiyatro sanatının son yıllarda azalan seyircisinin dikkatini çekebilmeyi hedefliyor.
Tiyatro ve öykü çalışmaları dışında TRT’de iki yıl süre ile eğitici programlara senaryo yazarlığı yapan Eyüboğlu, hâlen TRT Ankara Radyosu Radyo 1’de Tatil Gündemi adlı programda "Edebiyat ve Edebiyatın Arka Sokakları" adlı bölümü hazırlamakta ve sunmaktadır. Tiyatro ve edebiyat çalışmalarına devam etmekte, düşüncelerini farklı gazete ve dergilerde dile getirmektedir..
"Evrenin en büyük fener yakıcısı ol
Yeni dünyalar bul ve onlara gökyüzü doku
Solumak için hava ver onlara
Ama toprakta nasıl yürüneceğini unutma
Çünkü yarın,birlikte olmak zorundayız
Bir köprü kurmak istiyorum,benim yıldızlarımdan,
Senin yıldızlarına. "
Yazara henüz inceleme eklenmedi.

Yazarın biyografisi

Adı:
Yeşim Eyüboğlu
Unvan:
Türk Tiyatro Sanatçısı, Yazar
Doğum:
İstanbul, Türkiye, 1965
Yeşim Eyüboğlu, tiyatro eğitimini, lise yıllarında Ali Poyrazoğlu Tiyatro Atölyesi’nde aldı. Üniversite eğitimini Kamu Yönetimi alanında yapan Eyüboğlu, 1987 yılında Serhan Sarıkaya ile birlikte Tiyatro Özgün Deneme’yi kurdu. İtalyan gazeteci yazar OriannaFallaci’nin “Doğmamış Çocuğa Mektup” adlı yapıtını oyunlaştırdı. Oyunun başarısı üzerine, amatör olarak başlayan bu çalışma, tiyatro topluluğunu profesyonel bir çizgiye getirdi. Edebiyattan sahneye uyarlamalar yaptı.

Sıfır Noktasındaki Kadın (Neval El Saaddavi), Bir Yufka Yürekli (Dostoyevski) ve WirginiaVoolf’un hayatından, eserlerinden ve günlüklerinden oluşturduğu “Bir Kadın Bir Oda Bir Söz” Eyüboğlu’nun önemsediği çalışmalarıdır. Tiyatroculuğunun yanı sıra edebiyatçı kimliği ile de tanınan Eyüboğlu, 1998 yılında katıldığı “İnkilapKitabevi Öykü Ödülü”nü “ Geleceğini Biliyordum” adlı öykü dosyası ile 102 katılımcı dosya arasından kazandı.. Eyüboğlu’nun kitabı aynı yayınevi tarafından basıldı. Fethi Naci, Füsun Akatlı, Doğan Hızlan, Pınar Kür, Tarık Dursun K, Hilmi Yavuz ve Dilek Doltaş’tan oluşan jürinin Eyuboğlu’nun öykü dili üzerinde belirttikleri en önemli noktalardan biri, psikolojik hareketlenmelerin anlatımına rahatlıkla ve sıradanlığa kaçmadan girip çıkabilmesindeki başarısı olarak belirtildi.
1999’da çağrıldığı Belgrad Uluslararası Yazarlar Buluşması'nda sunduğu bildiri “Küreselleşen Dünya, Derinleşen Çatlak ve Edebiyatın Zayıflığı” başlığını taşıyordu. Bildiri tam metni Sırpça olarak Belgrad’da gazetelerde yer aldı. Bildiriden ötürü, İspanya’ya Dünya Şairler Buluşması’na davet edildi. İkinci öykü kitabı “Cinnet Misafirleri” Can Yayınları’ndan basıldı. (2002, Haziran, İstanbul) “Cinnet Misafirleri” adlı bu eser, Yugoslavya’da yaşanan etnik savaşlara yer verdiği gibi, Nazizim dönemini de bugüne, Türkiye’ye, İstanbul’un bir sokağına taşıyordu.
2003 yılında kendi yazdığı ilk oyunu olan “Sır” için Hollanda’ya yönetmenlik yapmak üzere çağrı aldı. “Sır” Flemenkçe’ye çevrildi ve “Rotterdam Dans Akademisi” de dahil olmak üzere Türk-Hollanda ortak yapımı olarak Hollanda’da değişik kentlerde gösterime sunuldu. “Mystery” adlı bu oyun, Anadolu inançları ve azınlık psikolojisi ile ilgilenen bir çalışmadır.

Yeşim Eyüboğlu’nun başlangıçta jestlerin kullanımında yaratmak istediği değişim, giderek 'söz'ün kullanımındaki değişime gitti. Şimdi, Eyüboğlu için“söz ” tıpkı oyun karakterlerinden biri gibidir. ‘Söz’, yalnız olaylardan etkilenen bir kişi değil, aynı zamanda “olay’ın ta kendisidir. Eyüboğlu, şu günlerde kurucusu olduğu Tiyatro Özgün Deneme’de “Öykü-Tiyatro Araştırma Laboratuarı” bölümü için çalışmalar yapıyor.
“Öykü Tiyatro Araştırma Laboratuarı” öykü ile tiyatro sanatının beraberliğini dolaysızca gerçekleştirirken aynı zamanda da “üç, beş, on beş dakikalık”, “kısa öykü” kaynaklı kısa gösterilerle değişik yönetmenleri tanıtmak amacının dışında “BİRAZ BAKAR MISINIZ!” spot cümlesi ile tiyatro sanatının son yıllarda azalan seyircisinin dikkatini çekebilmeyi hedefliyor.
Tiyatro ve öykü çalışmaları dışında TRT’de iki yıl süre ile eğitici programlara senaryo yazarlığı yapan Eyüboğlu, hâlen TRT Ankara Radyosu Radyo 1’de Tatil Gündemi adlı programda "Edebiyat ve Edebiyatın Arka Sokakları" adlı bölümü hazırlamakta ve sunmaktadır. Tiyatro ve edebiyat çalışmalarına devam etmekte, düşüncelerini farklı gazete ve dergilerde dile getirmektedir..

Yazar istatistikleri

  • 1 okur okudu.
  • 1 okur okuyacak.