İnsanı yapay zekâ figüründen ayıranın ne olduğu sorusu çok sayıda filmde, çeşitli yönlerden, farklı düzeylerde sorgulanır. A.I. Artificial Intelligence (2001), I. Robot (2004), Wall-E (2008), Moon (2009), Prometheus (2012), Her (2013), Ex-Machina (2014), Blade Runner 2049 (2017) filmlerinin bu alanda farklı açılardan öne çıktığını görebiliriz.
Sayfa 44
İMGELEMDEN FARKIN ORTADAN KALKMASINA (KIERKEGAARD, BAUDELAIRE, GEORGE, MANN) 19. yüzyılda Romantizm sonrası edebiyahn özelliklerinden biri, kötünün ilk defa bütün boyutları ve sayısız veçhesiyle estetik bir kategori olarak kavranabilir kılınmasıdır. Modern estetik siste­ minde kötü, tıpkı Rosenkranz'ın doğa ve sanatın eksik hali diye
Reklam
YAZINSAL BİR ŞEYTAN ÇIKARMA PROGRAMI
YAZINSAL BİR ŞEYTAN ÇIKARMA PROGRAMI (MEIER, JEAN PAUL, KLINGEMANN) Aydınlanma Şeytan mitini kültür tarihinin kaidesinden söküp at­ mışhr. Bu ikonakmcı hareketin başlangıç noktası kötülüğün var olduğundan şüphe edilmesi değildir; sadece kötülüğe fiziksel bir biçim atfedilmesi reddedilir. Bu dönemde eleştiri, Tann'ya karşı koyan şeytani gücü
Kitabın özgün yönlerinden biri Gazzâli'nin insanları avam, havas ve polemikçiler (ehlü'l-cedel) diye üçe ayırmak suretiyle din sosyolojisi açısından ortaya koyduğu çoğulcu davet perspektifidir. Burada kısaca değinmek gerekirse, Gazzâli, avam diye ayırdığı genel halk kesimini, dinin entelektüel (kelâmi) tartışmalarından uzak tutma, Kur'an'ın Allah'ın azametine yönelik ilahi isim ve sıfatlarına dair ayetleriyle yetinme yönünde özü samimiyet olan vaaz ve öğüt merkezli bir dini eğitime yönlendirir. Havas olarak ayırdığı, zekâ ve anlayış bakımından seçkin insanları da Kur'an'ın düşünme ölçüleri diye takdim ettiği mantık merkezli bir davet programına yönlendirir. Polemikçiler olarak ayırdığı ne avam ne havasa dahil olan, belli bir zekâ seviyesine sahip olduğu halde yeterli düşünme becerisi ve disiplinini haiz olmayan ama dinin ihtilaflı meselelerini kurcalayıp kafa karıştıran kimseleri cedel merkezli bir davet programına yönlendirir. Bu programdan beklenen sonucu alamadığında onları bir kamu (manevi) güvenliği problemi olarak tanımlar ve yargıya havale eder. Bugün dini konuların yer yer sert tartışmalara sahne olduğu bir ortamda, Gazzâli'nin davet perspektifinin neler söyleyebileceği ya da özellikle cedelciler/polemikçiler diye andığı gruba yönelik tutumunun ne gibi sonuçlara yol açabileceği sorusu sanırım meraklı okurların dikkatini çekecektir.
_Yargı yetisi, derin düşünme becerisidir. _Doğa nesnelerinin büyüleyicilikleri üzerine bir yargıda bulunabilmek için, yalnızca estetik yargı yetisinin değil ama onun temelinde yatan bilgi yetilerinin de çok daha yüksek bir kültürü gereklidir. _Beğeni yargısı, herkesten onay bekler ve bir şeyi güzel olarak bildiren biri, herkesin o nesneye onay
_Norveç Krallık Bilimler Demeği tarafından sorulan soru şudur: "İnsan istencinin özgürlüğü, özbilinç yoluyla kanıtlanabilir mi?" _1_Özgürlük ne demektir? _Özgürlük, olumsuz bir kavram olarak çıkar karşımıza. Biz, özgürlük deyince sadece bütün engellerin yokluğunu düşünürüz; bu ise diğer taraftan gücün varlığına işaret etmesiyle olumlu
Reklam
45 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.