• 80 syf.
    ·3 günde·Puan vermedi
    1K ziyaretçileri için özenle kitabın hem video hem de metin hâlli incelemesini yaptım. Video incelemeyi şuradan seyredebilirsiniz: https://youtu.be/u8WVopbYRcs

    Metin incelemesi ise aşağıdadır.

    Zweig okumayı seviyorum. Özellikle de onun şu kısacık ama kocaman kitaplarını...

    "Olağanüstü Bir Gece", o olağanüstü geceyi, bizi tam on altı sayfa boyunca merak ettirerek hayal ettiriyor. Hep bir gizem içinde, "Acaba ne ki?" diye heyecanla kendini okutmaya devam ediyor. Ateşli bir tutkuyla yeni baştan yaşanan 7 Haziran 1913 günü, saat öğleden sonra üçü on altı geçe...

    O güne, geceye gidene kadar, başkarakterimizin her şeyi görmüş, her şeyi yaşamış, her şeye doymuş halleriyle dolduruyoruz zihnimizdeki kitap haritasını. Karaterin içsel dürtüleri, haz anlayışı, yaşama bakışı gibi konularda doğrudan onun ağzından bilgiler ediniyoruz. Sonra o an geliyor, 7 Haziran 1913 ve olmuşluktan sıkılmış bu adamın değişiminin ilk adımıyla tanışıyoruz.

    "Bu olağanüstü gecenin ansızın karşıma çıkarttıkları, kapanıp kalmış ruhumun birdenbire açılması, geçmişimin en karanlık yanlarının, en gizli dürtülerimin şimdi apaçık karşımda duruyor olması tuhaftı." diyor kitapta karakterimiz. Yani geçmişinde burjuva değildi. Sonrasında burjuva oldu ve geçmişine dönük hasretini ona hatırlatan bu olağanüstü gece, onu özüne döndürmüştü.

    Burjuvanın sahte "iyinti" yaşamını ince ince işleyen ve iyi olduğunu sanan burjuvanın bile aslında kötülükler içinde iyi olduğunu, onu iyileştiren şeyin bile kötü olması gerektiğini anlatan kısa ama büyük bir anlatı...

    Beni düzenli olarak takip eden arkadaşlarım bilecekler ki benim "iyi kitap" anlayışım, kitapların alıntı yükü ile doğrudan ilgilidir. Yani bir kitap bana ne kadar alıntı veriyorsa o kadar iyidir. Bu bağlamda, bu küçücük, 69 sayfalık kitaptan çıkardığım tam 17 alıntı sanırım kitabın iyiliğini de anlatacaktır. Ki tekraren, bu 17 alıntı sadece benim alımlayabildiklerimden ibaret...

    Ben kitabı çok beğendim. Bunca kısa ve bunca büyük eser çok nadir bulunuyor. Kıymeti bilinmelidir.

    Bu gecede yaşananların ne olduğundan az sonra bahsedeceğim. Kitabı okumayanlar, aşağıda işaretle ayırdığım paragrafı da okumayıp sonrakine geçsinler :)

    ----- Okumayan Okumasın Başladı -----

    Peki maddi değeri olduğundan haberinizin olmadığı ve daha doğrusu o anda madden değersiz olan ama birkaç saat sonra çok değerli olacak olan bir şeyi başkasından, sırf eğlenmek için almak hırsızlık mıdır? Hatta "şimdi görürsem yanlış anlaşılır..." fikrini de buna katarsak bu duruma "çalma eylemi" diyebilir miyiz?

    Bahsi geçen konudan sonra kendini bulduğuna inanan karakterimiz, öncesinde içinde bulunup artık bulunmadığını iddia ettiği burjuva kitleyi ise şöyle çok güzel tanımlıyor: "... bugün öğleden sonra, benim de bir parçası olduğum o soğuk, kemikleşmiş dünyanızın dışına fırlattım kendimi, PİSTONLARIN ÜSTÜNDE DUYGUSUZCA KAYAN ve KENDİ ETRAFINDA KİBİRLE DÖNEN O BÜYÜK MEKANİZMAda sessizce çalışan bir çarktım ben de." Burjuvanın aslında ötekiliğidir buradaki. Aynı, magazin programlarında en çok seyredilen veya takip edilen ya da günümüz için daha anlamlısı olarak, sosyal medyada milyonlarca takipçiye ulaşan burjuvaların o kendi etrafında dönen kibirli, büyük, kocaman mekanizması...

    Bu mekanizmanın işleyişinden sıkılanlar mı acaba sapkın yollara sapan burjuvalar? Uyuşturucuya yönelen, türlü cinsel fanteziler üreten, şiddete meyleden ve hatta cinayet işleyen yukarı tabaka insanları, birer olağanüstü gece mi yaşamışlardır bu çarkın içinden çıkabilmek için? Peki neden o çarktan çıkınca her şey anomalikleşiyor? Hastalıklaşıyor... Bir burjuva, sıradan bir yaşama "inerken" neden yolundan çıkıyor?

    ----- Okumayan Okumasın Bitti -----

    Ben bu metni şöyle bitireceğim: Seneler önce, Hülya Avşar'ın bir magazin programına düşen bir ifadesi vardı. Diyordu ki "Jipimin içinde, püfür püfür klimayla birlikte trafikte seyrederken otobüs duraklarında bekleyen ya da yürüyerek yoluna giden insanları gördükçe gerçekten de çok üzülüyorum."

    İşte bu kitap, tam da bu durumun tasviridir.