Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

56 syf.
·
Puan vermedi
Metafizik nedir? “Bu sorunun işlenmesiyle ve cevabıyla insan varlığı şimdiye kadar gizli kalan derinlikleriyle gözlerimizin önünde açılıyor. İnsanın "düşünen" "isteyen" bir yaratık olmadan önce "duyan", "hisseden" içsel bir mizaç mahluku olduğunu görüyoruz. Evvela mizaç ve histen ne kastediliyor, bunu anlayalım: "His dediğimiz şey, düşünen ve isteyen durumumuzun ne bir geçici gölge hadisesidir, ne ona meydan veren basit bir ilca, ne de yardımıyla kendi kendimizle şu veya bu suretle uzlaştığımız basit bir vakıa hâlidir." His, belki "varlığın bütünlüğü" içinde kendimizi bulmaklığımızı mümkün kılan içsel bir mizaç ahengidir. Geçici bir hadise olmaktan çok uzak, kendi varlığımızın bir esaslı hadisesidir. Bütünlüğü ile varlığı bize tanıtan ve varlığımızın esaslı bir hadisesi olan içsel mizaç ahengini Heidegger neşede ve iç sıkıntısında görüyor. Şüphesiz gündelik hayatta varlığın muayyen alanlarına kendimizi hasrederek içimizin sıkıldığı zaman varlık, bütünlüğü ile değil, parçalanmış olarak bize görünür. Bu kitap veya şu sahne, şu meşguliyet veya bu vakit geçirme içimizi sıkıyor, dediğimiz zaman bütünlüğü ile varlık daha uzaktadır. Fakat "sıkılıyorum" diye inlediğimizde birdenbire ortaya fırlar. Derin iç sıkıntısı, sessiz bir sis gibi varlığın uçurumlarını kaplayarak, bütün şeyleri, insanları ve kendimizi genel bir farksızlık içinde garip bir surette eritir. Bu iç sıkıntısı var olanı bütünlüğü ile gösterir. Hiçlik bütünlüğü ile var olanın köklü bir surette erimesi olduğu için, hiçlik sorusu bu sefer şu şekilde formüle ediliyor: "İnsan varlığında, insanı bizzat hiçliğin karşısına koyabilen böyle bir içsel mizaç ahengi vuku buluyor mu?" Heidegger, hiçliği bize tanıtan ruhun asli hadisesini, "havf" esnasında görüyor. "Havf" hâli ile çok defa tesadüf olunan ve kolayca meydana gelen "korku" hâli kastedilmiyor. İkisi köklü bir surette birbirinden ayırt ediliyor: "Biz daima, bizi bu veya şu bakımdan tehdit eden muayyen bir şeyden korkarız. "... den korku" daima bir şeyden korkudur. Böylece korkunun nesnesi ve sebebi esaslı bir surette sınırlandırılmış olduğundan, korkak ve ürkek olan, kendisini, duyduğu muayyen bir hissin için de hapsedilmiş bulur.
Metafizik Nedir?
Metafizik Nedir?Martin Heidegger · Kaknüs Yayınları · 2017457 okunma
·
72 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.