1. Kendileri sayesinde beynin durumuna dair bilgi edindiğimiz ilkeler
şunları ihtiva etmektedir: Duyusal işlevler, idari işlevler -yani hatırlama, Düşünme {tefekkür), İmaj-doğurma (tasavvur) ile Vehim ve Sezgi güçleri- ve hareket ettirici {muharrik} işlevler. (...)
2. İdarî işlevlere gelince, Vehim ve Sezgi güçleri bir bütün olarak beynin mizâcının sağlamlığına (karışım, krasis) işaret etmektedir. Bunların zayıflığı ise, diğer işlevlerden (gerçekte] hangilerinin bozulduğu ortaya çıkana kadar, ondaki (yani beyindeki} yerleşik bir bozukluğu göstermektedir.
3. lmaj-doğurucu güçteki (el-hayâl ve’t-tasavvur) kuvvet kaybı ve bozukluk da, sözkonusu [diğer bozulmuş işlevler]den biridir. Bu yeti sağIam olduğundu, beynin ön [karıncığının sağlıklı olduğunu göstermeye yaramaktadır. Bu güç, ancak kişinin şekiller, figürler, tatlılık, tatlar, sesler, melodiler ve benzeri, duyularla algılanan şeylere ait sûretleri tam olarak muhâfaza edebildiği zaman kuvvetlidir. Çünkü bazı insanlar bu konuda öylesine mükemmel bir yeteneğe sahiptirler ki, [mesela] uzman bir geometrici, çizili bir şekle bir defa baktığında o şeklin sûreti ve harfleri onun nefsine nakşolmakta ve bir daha o şekle bakma ihtiyacı hissetmeksizin o problemi sonuna kadar çözmektedir. (...)
4. Söz konusu [bozulmuş işlevler] arasında Düşünme ve Hayal gücündeki {el-fikr ve’t-tahayyül) kuvvet kaybı da bulunmaktadır. Bu ya bunama {zehâbü’l-akl denilen [hastalıkta] olduğu gibi, bu güçlerin tamamen ortadan kalkması şeklinde, ya aptallık denen durumda olduğu gibi zayıflaması şeklinde - ki çoğunlukla denildiği üzere, her iki durumun da kökeninde beynin ön [karıncığının] soğuk, kuru veya yaş olması yatmaktadır- ya da bir kimsenin var olmayan şeyleri düşünmesi ve yanlış şeyleri doğru olarak hayal etmesi gibi zihin karışıklığı olarak isimlendirilen değişim ve kargaşa şeklinde olmaktadır. (...)
5. Son olarak hatırlama (zikr) gücündeki bozulma da bunlar arasındadır. Bu bozukluk ya söz konusu gücün zayıflığı ya da tamamen yok olması şeklinde gerçekleşmektedir. (...) "
(El-Kânûn fl’t-tıbb, c. II, s. 6 ve 8, Bulak = c. II (III. Kitap), s. 810 ve 813, el-Kaşş)