Şair-Ressam Berger'in bu kitabı, görünmezi görünür kılan, resim sanatına dair küçük bir teorisini ihtiva eder.
Berger'i tanımam, meşhur ve okunması gereken "Görme Biçimleri" adlı eseriydi. Görme biçimlerinde Berger, sanki resimlerle daha önce konuşmuş ve ne söylediklerini okuyucuya iletmişti fakat ardından gördüğüm her resme odaklanmama rağmen resimleri anlayamıyordum - tabii tarihi göndermelerin dışında-. Belki de resimden anlamıyorum fakat kitabının girişi ve sonuna eklediği şiirler beni epey etkiledi. Örneğin bkz;
(...)
"zaman ve görünür,
iki mimarı mesafenin,
birlikte geldiler, "
(...)
Şiir, başka bir şiiri anımsatıyor.
Melih Cevdet Anday 'ın şiirlerine benzer tesirleri hissettim, özellikle "Teknenin Ölümü" şiirindeki görünüm için bkz:
"Deniz en ince hayvanı belleğin
bir kuşluk vakti tanrının sevdiği
Görünür zaman yaratan."
Çağdaş iki şairin görüm hakkındaki fikirleri neredeyse birbirine yakın. Berger diğer taraftan -resim-, ressamlık hususunda alımdan bahseder. Ressamların yaptıkları şey ona göre, alımın yansısıdır. Şöyle der: "Aslında ressam bir alıcıdır. Yaratma gibi görünen şey, aldığına biçim verme fiilidir." Resmin son hali "Sûret"tir. Tasvirlenen bu eser artık, -onun deyimiyle- alıcı tarafından işlenerek son halini almıştır.