Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

408 syf.
10/10 puan verdi
·
Beğendi
Aidiyetsiz kimlik seçimi
Edward Said’in mükemmel tanımlamasıyla mülteci ya da göçmen olmak, bir aidiyetsiz kimlik seçimidir. Sığınmacı ya da göç eden bu seçimi gönüllü olarak yapar. Yerini değiştirir ama kaderini değiştiremez. O artık yeni yerinde “gönüllü bir sürgündür” ve her nereye göç ederse etsin onun bu yeni aidiyetsiz kimliği ona ömür boyu eşlik edecektir. Nereye giderse gitsin yanında doğduğu kimlikle birlikte yeni göçmen kimliğini de götürecektir. Aidiyetsiz kimliği bu kitabında bize çarpıcı biçimde aktaran 20. Yüzyılın en iyi entellektüellerinden biri olan
Edward Said
Edward Said
, otobiyografik eseri “ Yersiz Yurtsuz” ( Out of Place) da , Hıristiyan Arap bir ailenin çocuğu olarak Kudüs’te dünyaya gelişinden başlayarak “ bütün aileler ana babalarını , çocuklarını icat ederler; her birine bir hikâye, bir kişilik, bir yaradılış, bir kader, hatta bir dil biçerler. Benim icat edilişimde öteden beri bir terslik vardı. Kendimi bildim bileli yersiz yurtsuz olduğumdu” şeklinde tanımlar. Said Hıristiyan bir azınlığın üyesi olarak Filistin gelenekleriyle büyümüş ancak İngiliz sömürgesi altında iki kimlik arasında bir aidiyet çatışması yaşamıştır.Bu kimlik çatışmasında “ kendi evinizi ev olarak görememekte, orada kendinizi‘ evinizde’ gibi hissedememektesinizdir. Mısır’da İngiliz kolejlerinde okuyan, yüksek öğrenimini Amerika’da tamamlayan Said, tüm eğitim formasyonunu Batı zihniyetinden alsa da içinden çıktığı ve genlerini taşıdığı Doğu kimliğini bir tarafa bırakamaz ya da vazgeçemez. Fransız Marksist filozof
Étienne Balibar
Étienne Balibar
da Fransa’ nın ırkçı göçmen politikasını eleştirdiği
Irk Ulus Sınıf
Irk Ulus Sınıf
adlı eserinde göçmen psikolojisini “ insanların kendilerini ‘ evlerinde’ hissedecekleri, ‘ biz bize’ olacakları bir ulus devleti hayal etmek ve bu devlet içinde oturulamaz kılmak” şeklinde ifade eder. Bu kitap da göçmen ve aidiyetsiz olmak konusunda benim için ayrı yere sahiptir. Balibar ülkesinin göçmenlere karşı yürüttüğü politikalara “Fransız” kalmadığını bu eserle kanıtlamış, ezberleri bozmuştur. Bu özel kitapla ilgili incelememi de ekliyorum: #234869362 Edward Said ilk ikili çatışmasını taşıdığı isminde yaşar. Edward bir İngiliz ismi, Said de bir Arap soyadıdır. Adını söylerken yaşadığı telaffuz probleminden, evde günlük konuşmada kullanılan Arapça ve İngilizce kelimelerin karmaşası altında bir kimlik belirsizliği yaşar. Bu belirsizlik onda hep bir yere sığınma hissi yaratır. Said’in Öteki sorunsalını ele alışı da farklılık gösterir. Hayat boyu üzerinizde taşıdığınız tek kimlikli ‘öteki’ olmakla, iki kimlik arasında arafta kalarak gittiğiniz her yere bu kimlikleri taşımanın yaşattığı ‘öteki’ çatışması daha travmatiktir ve sonuçları da; aidiyetsiz kişilik ve vatansızlıktır. Bu kitabı yıllar önce okumuştum. Belki de yurtdışında yaşıyor olmam , eserde okuyuculara hissettirilen aidiyet ve kimlik çatışmalarını ruhumda daha sarsıcı hissetmemi ve Said’le “aileden biri “ gibi bir yakınlık kurmamı sağlamıştı. En iyi bulduğum, samimi kişilik itiraflarıyla dolu bir otobiyografi. Kesinlikle tavsiye ediyorum .
Yersiz Yurtsuz
Yersiz YurtsuzEdward Said · Metis Yayınları · 2014109 okunma
··
405 görüntüleme
Trem okurunun profil resmi
İnceleme için teşekkürler, diğerlerinden fırsat bulursam okuyacağım.
Farfallina okurunun profil resmi
Ben de teşekkür ederim. Kesinlikle tavsiye ediyorum.
Sevgican okurunun profil resmi
Listeye aldığımdan. :)) Topluluğa duyulan kör sadakat ile kişiyi yalnızlaştıran entelektüel duruş arasında bir seçim yapmak gerek­tiğinde ikincisini seçeceğim.
Edward Said
Edward Said
Farfallina okurunun profil resmi
Entelektüel duruş da bunu gerektirir. Ki kendisi gerçek bir entelektüeldi. Ne güzel bir katkı yaptın incelememe🙏 Edward ile çok şık ve ince oldu🥰🌺
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.