Kırmızı Azap, Ayfer Tunç / Can Yayınları9, 152.
Kırmızı Azap, Aziz Bey Hadisesi ve Taş-Kağıt-Makas isimli iki öykü kitabında yer alan öykülerinin birleştirildiği, nitelik itibariyle Ayfer Tunç'un Delta türündeki öykü kitabı. Aziz Bey Hadisesi ve Suzan Defter isimli öyküleri zamanla novelladan romana dönüştürüldüğü için haliyle Kırmızı Azap'ın içerisinde yer almıyorlar.
Kırmızı Azap; sevilebilmek istemenin trajedisini, yaşıyor olmanın getirisi olan dramı ve acının, insan eliyle son buluşu olan intiharı tema edinen dokuz öyküden oluşuyor.
Ayfer Tunç, öykülerinin birçoğunda zaman bakımında kış mevsimini, yer bakımında ise uzağı ya da banliyöleri tercih etmiş. Ayfer Tunç'da biliyor ki; Acı ve yalnızlık, yakın ve yaldızlı mekanları mesken tutmaz.
Fehime isimli öyküsünün haricindeki kadın karakterleri yan rolde yer alıyor ve yaşamına intihar ile son veriyor.
Soğuk Geçen Bir Kış isimli öyküsünde Semavi Bey'in travmaları sonucu eşine gösterdiği aşırı düşkünlük, eşinin kandil ile kendini ve evi yakmasına sebep olurken, Kaybetme Korkusu isimli öyküsünde ise Süsen, eşi tarafından bir anlığına yalnız bırakmasının travmalarını tetiklemesi ile kendisini balkondan aşağı, avluya bırakıyor.
Fehime isimli öyküsü de yapısal olarak diğer öykülerinden ayrılıyor. Hatta yapı ve tür bakımında bir deneysellik içerdiğini de söylemeden geçemeyeceğim.
Taş-Kağıt-Makas ve Kaybetme Korkusu isimli öyküleri, bir öyküden ziyade -tıpkı Aziz Bey Hadisesi ve Suzan Defter gibi- nicelik ve nitelik itibariyle roman olmayı hak eden yazınlar olduğunu söyleyebilirim. -Belki de sonra, çok sonra, niçin olmasın?-
Olay ve olguların, yalnızca bir öznesinin olmadığının, tarafların olacağı yadsınmayan ve bu sebepten ötürü öykü içerisinde öykü şeklinde aktarılan öyküleri ile Kırmızı Azap'ı akla ve duyulara hoş gelen bir delta öykü kitabı olduğunu düşünüyorum.