Gönderi

10.Beyt Şerhi
52.sayfa 10. Beyt Ateş-i işkest kender ney fütâd, Câşiş-i işkest kender mey fütad -Aşk ateşi ki, hakikatte neye düştü. Ve aşk coş- kunluğu ki, hakikatte mey'e düştü. Bu mey'den içen büyük ıstıraba düşer. [Aşk, muhabbet şekillerinden biridir. Zat'ın sıfata mey- linde kalpte zuhur eder, bütün damarlarda akıcı ve bütün aza ve tâkata bulaşıcıdır. Bu sebeptendir ki, Hallac'ın (k.s.) âzaları kesildiğinde yere dökülen kanı Allah lafzının şeklini almış; ve Züleyha elini kestiğinde kanı, "Yusuf, Yusuf" diye yere düş- müştür. Bu aşk, muhabbet mertebelerinin sonudur; yani cezb olunuş derecelerinin başı muhabbet, sonu ise aşktır. Onun için muhabbet nuru ve aşk ateşi derler. El-hasil, nur ve ateş'in ikisi bir hakikattir. Nurun zuhuru şiddetli olunca, nar-ateş de- nir. Nar, nur'dan dallanıp budaklanmıştır; Havva'nın Adem aleyhisselam'dan çıkması gibi... Onun için nar, dişi; nur ise erkek olmuştur. Anlaşıldı ki, nar, nurun bâtını olup sifat ek- lenmesiyle açığa çıkmıştır. Aşk dahi, muhabbetin bâtınıdır ki, artan keyfiyeti hasebiyle muhabbete aşk denilmiştir. Aşk fenå bulduğunda, ruhun sıfatı olan zati muhabbet ka- lır. Ancak aşkın fenâsından sonraki muhabbet Allahu Tealaya,önceki muhabbet ise kula bağlıdır
Sayfa 52
·
8 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.