Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

Evlilik bağı tertibatı izin verilenle yasaklananı, öğütlenenle kuraldışı olanı tanımlayan bir kurallar sistemi çevresinde yapılanır; cinsellik tertibatı ise hareketli, çokbiçimli ve konjonktürel iktidar tekniklerine göre işler. Evlilik bağı tertibatının temel amaçları arasında bağıntılar oyununu yeniden üretmek ve onları yönlendiren yasayı ayakta tutmak vardır; buna karşılık cinsellik tertibatı denetim alanlarının ve biçimlerinin sürekli yayılımına yol açar. Evlilik bağı tertibatı için önemli olan, statüleri belirlenmiş eşler arasındaki bağdır; cinsellik tertibatı içinse bedenin duyumları, hazların niteliği ve ne denli zayıf ve belli belirsiz olurlarsa olsunlar, izlenimlerin doğasıdır. Ve sonuçta, evlilik bağı tertibatı, ekonomiye, zenginliklerin aktarım ya da dolaşımında oynayabileceği rolden dolayı güçlü biçimde eklemlenmişse, cinsellik tertibatı, ekonomiye çok sayıda incelikli yoldan bağlıdır ki bunların temel olanı bedendir: üreten ve tüketen beden. Kısacası, evlilik bağı tertibatı ayakta tutmakla yükümlü olduğu bir toplumsal bünye dengesine göre düzenlenmiştir, onun için can alıcı noktanın "üreme" olması da, hukukla ayrıcalıklı bir bağ kurmuş olması da buradan kaynaklanır. Cinsellik tertibatının varoluş nedeni kendini yeniden üretmek değil, bollaştırmak, yenilemek, eklemek, icat etmek, bedenlere giderek daha ince ayrıntıları kuşatacak biçimde sokulmak ve nüfusları gitgide daha bütünsel biçimde denetlemektir. Bu nedenle cinselliğin modern toplum biçimleri tarafından bastırıldığı düşüncesinin varsaydığının karşıtı üç ya da dört savı kabullenmek gerekir: Cinsellik güncel iktidar tertibatlarına bağlıdır; XVII. yüzyıldan bu yana yükselen bir gelişme gösterir; o zamandan beri cinselliğe destek olan düzen üremeye yönelik değildir; bu düzen, kökeninden beri bedenin yoğunlaşmasıyla -bedenin bir bilgi nesnesi ve iktidar ilişkileri içindeki bir öğe olarak değer kazanmasıyla- ilintilidir.
·
75 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.