Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

İnsan ve Hayvan

Açıklık

Giorgio Agamben

Açıklık Gönderileri

Açıklık kitaplarını, Açıklık sözleri ve alıntılarını, Açıklık yazarlarını, Açıklık yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
'Aylaklık' başlığı altında
Tatminde sırlarını yitirmiş olan sevgililer, tamamen eylemsiz hale gelmiş bir insani doğayı - insani ve hayvani olanın eylemsizliğini ve...
Kendini bilebilme dışında, insanın kendine has, özel hiçbir kimliği yoktur. Ama insani olanı bir nota characteristica (Özelliklerini bildiren bilgi) aracılığıyla değil de, kendini bilme aracılığıyla tanımlamak; kendini insan olarak bilecek olanın insan olduğu, insanın insan olmak için kendini insani olarak bilmesi gereken hayvan olduğu anlamına gelmektedir.
Reklam
Dirilmişlerin bedenlerinin bütünlüğüne ve özelliklerine ilişkin Ortaçağ'da yapılmış olan bilimsel çalışmaları okumak, bu açıdan bakıldığında, bilhassa bilgilendiricidir. Kilise Babaları'nın öncelikle ele almaları gereken sorun, dirilmiş beden ile hayattaki insanın bedeni arasındaki özdeşlik sorunuydu. Zira bu özdeşlik, vefat etmiş kişinin bedeninin sahip olmuş olduğu bütün maddenin dirilmesini ve kutlu kişinin organizmasındaki yerini almasını gerekli kılıyor gibiydi. Ama zorluklar tam da bu noktada ortaya çıkıyordu. Örneğin -sonradan tövbe etmiş ve kurtuluşa ermiş- eli kesilmiş bir hırsızın eli, dirilme ânında bedenine eklenecek miydi? Peki ya Havva'nın bedenini oluşturmuş olan Adem'in kaburgası Havva'nın bedeninde mi yoksa Âdem'in bedeninde mi dirilecektir, diye sorar Tommaso.
Bu Cennet, bitmek tükenmek bilmeyen bir tıkınma ve sürekli edepsizlik yapılan bir randevuevinden başka nedir ki?
Sayfa 25 - Parisli GuillaumeKitabı okudu
Aristoteles'in yaşamın ne olduğuna dair hiçbir tanım vermediğini fark etmek önemlidir: O, yaşamı önce besin işlevini soyutlayarak parçalara ayırmak ve sonra, yeniden bir dizi ayrı ve birbirleriyle ilişkili (besin, duyum, düşünce) beceri ya da yetilere eklemlemekle yetiniyor. Burada Aristoteles'in düşüncesinin stratejik eğiliminin temelini oluşturan ilkenin iş başında olduğunu görüyoruz. Bu eğilim; "nedir?"e ilişkin her soruyu "bir şey ne aracılığıyla (dia ti) başka bir şeye ait olur?" şeklinde yeniden biçimlendirmekten ibarettir. Belli bir varlığa neden canlı dendiğini sormak, yaşamanın bu varlığa ait oluşunu sağlayan temeli aramak demektir. Bir diğer deyişle, yaşamanın söylendiği çeşitli şekillerden birinin diğerlerinden ayrılması ve yaşamın belli bir varlığa atfedilebilmesini sağlayan ilke olarak derinlere inmesi gerekir. Başka bir anlatımla, tam da ayrılmış ve bölünmüş olan şey (bu durumda besin yaşamı), -bir nevi divide et itnpera2 ile- bir dizi işlevsel beceri ve karşıtlılığın sıra düzenli eklemlenmesi şeklinde yaşam birliğinin kurulmasını sağlayan şeydir.
İnsan, kendisini destekleyen antropofor hayvanı aşması ve dönüştürmesi ölçüsünde insani olabilir ancak çünkü insan, sadece olumsuzlama eylemi aracılığıyla, kendi hayvanlığına hükmetme ve gerekirse, onu yok etme kapasitesine sahiptir (ve Kojöve'in "insan, hayvanın ölümcül bir hastalığıdır": 554, diye yazması bu anlamdadır).
Reklam
“İnsanlar, içlerinden bazılarının kendi benzerlerini yetiştirdiği hayvanlardır,”
153 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.