Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Resimli Bina Okuma Rehberi

Binalar Nasıl Okunur?

Carol Davidson Cragoe

Binalar Nasıl Okunur? Gönderileri

Binalar Nasıl Okunur? kitaplarını, Binalar Nasıl Okunur? sözleri ve alıntılarını, Binalar Nasıl Okunur? yazarlarını, Binalar Nasıl Okunur? yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Sfenks
Yarı insan yarı aslan şeklindeki efsanevi yaratık sfenks, Antik Yunan ve Roma mitolojisinde sevilen bir figürdü. Genellikle girişleri koruyan sfenks, sadece dekoratif bir öge olarak da kullanılmaktaydı. Diğer hayali yaratıklar arasında harpy (yarı kadın yarı kuş) ve santor (yarı erkek yarı at) vardır.
Karyatit
Karyatit, kadın figürü olarak canlandırılmış bir sütundur. Büyük bir zerafetle duran karyatit, başının üstündeki binanın yükünü kolayca taşımaktadır. Antik Yunan mimarlığında ve Yunan Yeniden Canlandırma üslubunda yaygın olarak kullanılan karyatit, kadının, başının üstündeki yükü taşımasının geleneksel şeklini ifade eder.
Reklam
Palladyen
İtalyan Rönesans mimarı Andrea Palladio'nun 16. yüzyılda yaptığı çalışmalar, bu çalışmaların yer aldığı eserlerinin yayınlanmasıyla birlikte 18. yüzyılda büyük yankı uyandırdı. Bunu en çok pencere tasarımlarında gözlemlemek mümkündü. Palladio'nun ilk kez kendi tasarımlarında kullandığı pencere düzenleri 18. ve 19. yüzyıl Neoklasik mimarlığının anahtar ögesi olmuştu. Onun ismini alan (Palladyen) pencere düzeninde bir merkezi beşikkemerli açıt bulunmakta ve bu açıt, daha küçük iki dikdörtgen açıtla çevrelenmektedir. Yan açıtların saçaklığı merkezi kemeri taşımaktadır.
Peristil
İçindeki binayı, bağımsız sütunlardan oluşan bir görüntünün arkasında tamamen kuşatan kolonata peristil denir. Atina'daki Hephaistos Tapınağı'nın peristili "peripteral"dir, çünkü tek bir sütun dizisi vardır. Çift sütun dizisine "dipteral" denir.
Portik
Portik, bir binanın önünde ya da çevresinde yer alan, üstü kapalı bir geçittir. ... Sekizsütunlu, altısütunlu ve dörtsütunlular en yaygın portik düzenlemeleridir. Sütun sayısının çift olması, tek sayılı açıklıklar meydana getirerek, açıklıklardan birinin doğrudan merkezdeki kapıya yönelmesini sağlar.
Tromp
Tromp, pandantifin daha az karmaşık olan bir türüdür. Ancak aynı işlevi görerek, kare planlı bir alan ile tabanı çokgen veya daireden oluşan bir kubbe arasındaki boşluğu doldurur. Pandantif yumuşak kavisliyken, tromp küçük kemer ve bindirmeliklerden oluşmaktadır.
Reklam
Dayanma Ayağı
Tonoz, altındaki duvara büyük bir basınç uygular ve bunun sonucu olarak dayanma ayağı (payanda) biçiminde bir ek desteğe gereksinim duyar. Roma mimarlığı ve Romanesk üsluptaki beşik ya da basit geçme tonozlu yapılar genellikle duvarı anahtar noktalarda kalınlaştıran, pilastr şeklindeki dayanma ayaklarıyla güçlendiriliyordu. Ancak bunlar çok yüksek kaburgalı tonozlardan gelen devasa yüklerin taşınması için yeterli değildi. Gotik dönemde, tonozun hassas noktalarını güçlendirmek için ilave bağımsız kemerlerden yararlanan uçan payandalar geliştirilmiş ve bunlar özellikle Fransa'daki Gotik katedrallerin dekoratif bir unsuru haline gelmişti.
Kaburgalı Tonoz
Tonoz kaburgaları, strüktürün üzerine yapıştırılmış öğeler değildir, strüktürü bütünler ve dolayısıyla baskı altındaki alanları güçlendirecek şekilde kalınlaştırır. Her tonoz bölümünün tepesinde, her kaburganın son kısmını içeren bir kilittaşı, üst strüktürdeki her parçaya eşit basınç uygulayarak tüm tonozu kilitler. Bezekli kilittaşı genellikle heykellerle süslenir. Doğru inşa edilen tonoz çok dirençlidir ve kısmen bozulsa bile ayakta kalır. Ancak hakkıyla yapılmaz ve desteklenmezse kolaylıkla çökebilir.
... tonozlar genelde, kalıp adı verilen ahşaplar üzerine yapılırdı. Kalıp, meydana gelecek tonozun şeklinde olurdu ve tonozun taşları bunun üzerine serilirdi. Tonoz tamamlandığında kalıp kaldırılır, böylece tonoz serbest bırakılmış olurdu.
Le Corbusier'nin Fransa, Poissy'deki Villa Savoye'u modern akımın anahtar yapısıydı.
Reklam
Neoklasik
Özgün binaların yakından incelendiği Neoklasik dönem, bu gözlemlere dayalı antik biçimlerin yeniden canlandırılmasıyla dikkat çekmekteydi. Portikli tapınak biçimi, kamu binaları ve hatta konutlar arasında çok revaçtaydı.
Çatı Babası
Bir çatıda, her yöne yayılan çapraz kuşaklarla birlikte merkezde yer alan dikmeye çatı babası denir. Çapraz bırakma kirişleriyle ortadaki aşığı taşıyan çatı babası, üçgen şekilindeki bağımsız çatı makaslarının dik durmasını sağlar, onların bir deste kağıt gibi birbirinin üstüne düşmesine engel olur.
Antik Yunan ve Roma'da sütunların tasarımı ve oranları, düzen olarak bilinen bir dizi kuralla belirlenmekteydi. Beş temel düzen vardır: Dor, Toskana, İyon, Korent ve Karma.
Geç 19. Yüzyıl / Art Nouveau
Genellikle bitkileri anımsatan kıvrımlı biçimler kullanan Art Nouveau veya "yeni sanat", tamamen yeni bir şeyler meydana getirmek için eski örneklere olan bağımlılığı terk etmişti.
22 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.