Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Çağdaş Sanatın Sahtekârlığı

Avelina Lésper

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
Düşünmek ve yaratmaktan oluşan temel sürecin yokluğunda sanat yalnızca düşünmeye indirgenir. Düşünmek ve çalışmak, sanat icra eden kişiyi estetik arayışlara yöneltir; sadece düşünmek ise onu spekülatif arayışlara sevk eder.
"Eserler, sanatsal oluşlarını haklı çıkaracak estetik değerden yoksun olduklarından felsefi bir değerle desteklenmeye ihtiyaç duyarlar; bu değer genellikle eserlerde sanatçının bir şey amaçladığından, bunun da ahlaki açıdan iyi bir şey olduğundan yola çıkar." (anlamın yanılmazlığı dogması)
Reklam
Danto'dan anlatırsam: "Felsefi bir tanım hiçbir boşluk bırakmayacak şekilde her şeyi kapsayabilir." Bu sahte sanatın temeli tanımlarındadır ve başka anlamlara yer vermemek için önceden tanımlanması gerekir.
Boğucu derecede aşikar olan performanslar, videolar ve yerleştirmelerin ezici çoğunluğu pek az uğraş gerektiren eserlerdir ve yaratıcılıktan yoksun oluşlarıyla bize adeta herkes tarafından yapılabileceklerini söylerler. Bu olanak, yani "herkes tarafından yapılabilmek", sanatçının gereksiz bir lüks olduğu anlamına gelir. Artık yaratı diye bir şey yoktur; dolayısıyla sanatçılara da ihtiyacımız kalmamıştır.
Sayfa 22 - TellektKitabı okudu
Küratörler gücü her şeye yeten kişilerdir ve eseri sahiplenirler, çünkü eseri kendi yazdıkları metinler meydana getirir. Anna Jóelsdóttir'in üstüne boya sıçratılmış sopaları "resim anlatısının mantıksal temsille bağını koparmak için soyut bir diyalog kuran metaforik bir görüş" olarak var eden bu metinlerdir. Böylece nesne yere konmuş boyalı sopalar olmaktan çıkıp "sanatçının deneyimlediği kaosun temsili"ne dönüşür.
Sayfa 20 - TellektKitabı okudu
Küratör Dogması
Birçok sergi broşüründe artık sanatçıların isimlerine yer verilmez; herkesten önce küratörün ismi yer alır ve projenin falanca isimli uzmanın gözetiminde hazırlandığı vurgulanır. Sanatçının isminin küratör için önem taşımamasının ardında hem eserlere zihinsel desteği kendisinin vermesi vardır hem de eserin her ne olursa olsun yaratandan bağımsız olması. Asıl önemli olan, yöneticinin kim olduğu, teoriyi kimin kurduğu ve eserin yapısını bu teorilerin meydana getirmesidir. Bu format, muazzam bir tuzaktır, sanatçıyı yok etmeye açılan bir kapıdır, sanatçının birey ve yaratıcı kişilik olarak varlığını silmeyi amaçlar. Zira sanatın yaratıcısı ve sanat artık yaratı gerektirmiyorsa, sanatçı da gereksiz demektir.
Sayfa 18 - TellektKitabı okudu
Reklam
Her şeyin sanat olabileceği, dolayısıyla da varoluş nedenine sahip olması gerektiği varsayımıyla her şey anlam taşıyabilir. Mesele bu anlamın tamamen keyfî olmasıdır, zira objenin kendisi de keyfîdir. Eserler, sanatsal oluşlarını haklı çıkaracak estetik değerden yoksun olduklarından felsefi bir değerle desteklemeye ihtiyaç duyarlar; bu değer genellikle eserlerde sanatçının bir şey amaçladığından, bunun da ahlaki açıdan iyi bir şey olduğundan yola çıkar.
Sayfa 13 - TellektKitabı okudu
100 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.