Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Bid‘at Ehli ve Sapkın Fırkalara Reddiye

er-Red ʿala Ehli’l-Bidaʿ ve’l-Ehvaʾi’d-Dalle

Ebu Muti‘ en-Nesefi

er-Red ʿala Ehli’l-Bidaʿ ve’l-Ehvaʾi’d-Dalle Hakkında

er-Red ʿala Ehli’l-Bidaʿ ve’l-Ehvaʾi’d-Dalle konusu, istatistikler, fiyatları ve daha fazlası burada.
0/10
0 Kişi
Okunma
Beğeni
137
Görüntülenme

Hakkında

Bu çalışma fırak geleneği içinde hâkim Eş‘arî ve kısmen de Mu‘tezilî söylemin haricinde içerik, üslûp ve tasnif açısından farklı, müstakil ve özgün bir gelenek olan Hanefî-Mâtürîdî fırak geleneğinin günümüze ulaşan en eski örneğidir. Hanefî-Mâtürîdî fırak geleneği, uzun bir müddet gün ışığına çıkarılmayı beklediğinden ötürü̈ ilim mahfillerinde gerekli ilgiyi göremeden ve hakkında çok az bilgi sahibi olunan bir gelenek olarak kalmıştır. Bu nedenle bu geleneğin gün yüzüne çıkarılması ve hak ettiği değeri kazanabilmesi için Ebû Mutî‘ en-Nesefî’nin Kitâbü’r-Redd’inin titiz bir yeniden tahkiki ile Türkçe tercümesinin ilim dünyasına kazandırılması merkezi bir önem taşımaktadır. Hanefî-Mâtürîdî fırak geleneğinin karakteristik özelliklerinden biri olarak “yetmiş üç fırka” rivayeti esas alınarak telif edilen eserde, helâk olacak yetmiş iki fırkanın tasnifinde, altı ana sapkın fırka ve bunlardan türeyen on iki alt fırka kaydedilir. Böylece sapkın fırkalar yetmiş iki olacak şekilde bir formül uygulanır ve kurtuluşa eren fırka ile birlikte bu sayı yetmiş üçe tamamlanır. Müellif eserinde, bid‘at fırkalarının iddialarını ve bu fırkaların hangi bid‘atlere çağırdıklarını beyan eder. Ayrıca Ehl-i Sünnet ve’l-Cemâat’in bid‘atçilere karşı reddiyelerini kaydeder. Sapkın fırkaların öne çıkan bid‘atlerini zikreder, daha sonra bunları eleştirip reddeder.
Derleyen:
Seyit Bahcıvan
Seyit Bahcıvan
Tahmini Okuma Süresi: 9 sa. 4 dk.Sayfa Sayısı: 320Basım Tarihi: Ocak 2024Yayınevi: endülüs yayınlarıOrijinal Adı: er-Red ʿala Ehli’l-Bidaʿ ve’l-Ehvaʾi’d-Dalle
ISBN: 9786257605076Ülke: TürkiyeDil: TürkçeFormat: Karton kapak
Reklam

Yazar Hakkında

Ebu Muti‘ en-Nesefi
Ebu Muti‘ en-NesefiYazar · 0 kitap
Nesefî adından da anlaşılacağı üzere Ceyhun ile Semerkand arasında bulunan Nesef şehrinde dünyaya gelmiştir. Hayatını Maveraünnehir’de geçiren Nesefî, büyük İhtimalle bu bölgede 930 (h.318) yılında vefat etmiştir. Onun döneminde Nesef’in önemli bir şehir olduğu sanılmaktadır. Nesef ile ilgili Mustagfirî’nin yazdığı 'Tarihu’n-Nesef' adlı eser çok sayıda Nesefli âlimden bahsetmektedir. Nesef Müslümanlar tarafından fethedildikten sonra farklı fırkalar bu bölgede faaliyet göstermiştir. Bunlar arasında en faal olanı Mürcie fırkasıdır. Başlangıçta imanın tanımını sadece söz ile sınırlayan ve bununla Emevî yöneticilerinin haksız icraatlarına meşruiyyet kazandıran Mürcie’nin, sonunda iktidarın günahlarına ortak olmamak için merkezden uzaklaşarak bu bölgede cihat faaliyetlerine katıldığı sanılmaktadır. İmam-ı Azâm’ın talebelerinden İmam Yusuf’un kadılığı döneminde bu bölgeye atanan Hanefî mezhebine mensup kadılar sayesinde bölgede Hanefî fikirler yayılmıştır. Nesefî de, İlme önem veren ve çok sayıda bilgin yetiştiren entelektüel bir aileye mensuptur. Nesefî’nin Muhammed b. Kerrâm’ın öğrencilerinden ders aldığı söylenmektedir. Brockelman, Mekhûl en-Nesefî’yi, Muhammed b. Kerrâm’ın (255/868) talebesi Yahya b. Muaz (258/871)’in öğrencisi göstermektedir. Davud ezZahirî, Ebu İsa et-Tirmizî ve Abdullah b. Ahmed b. Hanbel’den rivayetlerde bulunmuştur. Nesefî’ye ait Eserler 1. Kitabuş-Şua fi’l-Fıkh: Fıkıhla ilgili bir eser olup günümüze intikal etmemiştir. Kureşî, aynı şahsa iki ayrı isim altında yer vermekte ve Ebu Hanife’nin rükua varırken ve kalkarken ellerin kaldırılmasıyla namazın bozulacağı görüşünü açıklamak için Kitabu’ş-Şua adıyla bir kitap yazdığından bahseder. 2. Lü’liyyat fi’z-Zuhd ve’l-Edeb: Kardeşlik, zühd, cihad gibi konular ele alınır. Genellikle hadis ve tasavvuf büyüklerinin sözlerinden derlenmiştir. Zehebî de, Nesefî’yi zühd ve adabla ilgili Kitabu’l-lü’liyyat’ın sahibi ve fakih birisi olarak tavsif eder ve rivayet ettiği kişiler arasında Davud ez-Zahiri, Ebu İsa et-Tirmizî ve Abdullah b. Ahmed b. Hanbel gibi isimleri sayar. 3. Kitabu’t-Tasavvuf ani’l-Hayati’l-Cemahiyye 4. Kitabu'r-redd 'ala ehli'l-bida' ve'l-ehve'd-dalle 5. Kitab fi Fazli Subhanallah