Evrim teorisi, ortaya çıktığı zamana kadar canlıların yaratılışı hakkındaki temel kabullere aykırı görüldüğü için Hıristiyan dünyada büyük tepki çekmiş ve pek çok ateşli tartışmaya yol açmıştır.
Âdem'in bir anda mı yoksa belirli bir süreçte mi yaratıldığı farklı yorumlara konu olmuştur. İbn Abbas gibi bazı müfessirler, Âdem'in yaratılışının belirli bir sürede tamamlandığını düşünmüştür. Kuşkusuz onların sözünü ettiği süreç, daha önceki bir canlı türünün dönüşerek Âdem'in meydana gelmesi değil, toprağın insan suretini almak için geçirdiği süreçtir. Burada dikkat edilmesi gereken husus, Âdem'in belirli bir canlı türünden dönüşerek var olabileceği anlamında bir görüşün bulunmamasıdır. Nitekim Kur'an'da ve hadislerde özellikle Âdem'in diğer insan fertlerinden farklı şekilde yaratıldığı vurgulu olarak ifade edilmiştir.
Filozofların terminolojisinde "tesadüf" terimi bulunur. Fakat filozoflar tesadüf kelimesini, sebebi belli olmayan veya rastgele meydana gelen şey anlamında değil, sebebi bizim tarafımızdan bilinmeyen şey anlamında kullanırlar.
İslam düşünce geleneği kapsamında bulunan bilim gelenekleri, modern bilimin gelişmesiyle pek çok alanda ya açıklama gücünü yitirme ya da yeni dönemin bilimsel açıklamalarıyla uyumsuz duruma düşme sorunuyla yüz yüze kaldı.