Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Formen

Karl Marx

Formen Gönderileri

Formen kitaplarını, Formen sözleri ve alıntılarını, Formen yazarlarını, Formen yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
"Açıktır ki, her bir bireye göre, ait olduğu dili, ancak bir insan topluluğunun doğal üyesi olarak kendi dili olarak algılar. Dilin tek bir bireyin ürünü olarak düşünülmesi bir saçmalıktır. Ama aynı şey mülkiyet için de geçerlidir. Dilin kendisi, bir topluluğun ürünüdür, tıpkı bir başka açıdan topluluğun kendiliğinden anlaşılır varoluşunun kendisi oluşu gibi."
Sol Yayınları
"İnsanın her zaman üretimin amacı olarak göründüğü eski anlayış, insanın amacının üretim, ve üretimin amacının da servet olduğu modern dünya ile karşılaştırıldığında çok daha yüce görünür. Ama in fact** dar burjuva biçim kaldırılıp atıldığında, servet, bireylerin evrensel değişim yoluyla yaratılan gereksinimlerinin, yeteneklerinin, zevklerinin, üretici güçlerinin vb. evrenselliğinden başka nedir ki? İnsanın, doğa güçleri -insanlığın kendi doğasının olduğu kadar "doğa" denen şeyin de güçleri- üzerindeki egemenliğinin eksiksiz gelişmesinden başka nedir ki?"
Sayfa 22 - Sol Yayınları - ** Gerçekte, aslında - "Eskilerin dünyası sınırlı bir tatmin sağlar, oysa modern dünya tatminsiz bırakır, ya da kendi kendisiyle tatmin olmuş göründüğünde ise, bayağılaşır.."
Reklam
"Antikitede (en klasik örnek olarak, en katıksız ve belirgin biçim olarak Romalılarda), özel toprak mülkiyetiyle çelişen bir devlet toprak mülkiyeti biçimi vardır, öyle ki, ilki ikincisi aracılığıyla gerçekleşmekte, ya da ikincisi ancak bu ikili biçim içinde varolmaktadır. Özel toprak sahibi, bu yüzden, aynı zamanda bir kent yurttaşıdır. Ekonomik açıdan, kent yurttaşlığı şu basit biçime indirgene­ bilir: bir kentte oturan köylü."
Sayfa 19 - Sol Yayınları
"Bireyin bir emekçi olarak ortaya çıkış sürecinin kendisi, bütün çıplaklığıyla, tarihin bir ürünüdür."
Sol Yayınları
"Ücretli emeğin önkoşullarından biri ve sermayenin ta­rihsel koşullarından biri, özgür emek ve bu özgür emeğin, emeğin kullanım-değerini bireysel tüketim için değil, ama para için kullanım-değeri olarak tüketmek için parayı yeniden üretmek ve artırmak için, para karşılığında değişimi ise; bir başka önkoşul da, özgür emeğin, onun gerçekleşmesinin nesnel koşullarından -emek aracından ve emek gerecinden- ayrılmasıdır. Bu, her şeyden önce, özgür küçük toprak mülkiyetinin olduğu gibi Doğulu komün üzerine kurulmuş ortak toprak mülkiyetinin de yıkılmasına yolaçan, emekçinin doğal laboratuvarı olan topraktan ayrılması demektir."
Sayfa 7 - Sol Yayınları
Öyleyse mülkiyet bir kabileye topluluğa ait olma onun içinde öznel nesnel varlığa sahip olma demektir.
Reklam
Mülkiyet, başlangıçta insanın kendi doğal üretim koşullarına kendi mülkü olarak, kendi varlığının ön koşulları olarak davranmasından, bu koşullara insanın kendisinden doğan ön koşulları ve kendi bedeninin uzantısı olarak davranmasından başka bir şey değildir.
Bireyin özel mülkiyeti topluluk aracılığıyla değil, tersine topluluğun ve komünal mülkiyetin varlığıyla, bağımsız öznelerin aracılığıyla yani onların karşılıklı ilişkileri aracılığıyla gerçekleşir.
Modern çağ kır'ın kentleşmesidir.
Tam anlamıyla büyük kent, yalnızca gerçek ekonomik yapının üzerine oturtulmuş bir hükümdarlık karargâhı olarak görülmelidir.
51 öğeden 31 ile 40 arasındakiler gösteriliyor.