Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

İman ve İki Alem

İman ve Tefekkür

Salih Mirzabeyoğlu
Allah'ı bilmek...
Muhyiddin İbn Arabi
Muhyiddin İbn Arabi
Hazretleri: - "Allah'ı bilmek, varlığını bilmenin gayrıdır!"... Buna mücerret bir bilme ve varoluşan tarzda yaşama bakımından da yanaşabiliriz: İmân dairesi dışında örneklerden olarak
Bernard Shaw
Bernard Shaw
ve
Johann Wolfgang Von Goethe
Johann Wolfgang Von Goethe
gibi isimler, İslâm'ın gerçek ve en büyük din olduğunu ifâde ederlerken, Müslüman olmamışlar ve imân teslimiyeti içine girmemişlerdir. Bu türlü garip tecelliler, imânın bir nasip işi olduğunu en çarpıcı biçimde gösteriyor. Bilgi edinmenin çabası ve "bilgi" içinde de olsa "marifet", onun ruh-anlayış ve amelî tarafını gösteriyor; Allah'ın bilme bahsinde bu, imânın aslını yaşamak olarak bir "marifet rejimi" meselesidir..."
Salih Mirzabeyoğlu
Salih Mirzabeyoğlu
,
İman ve Tefekkür
İman ve Tefekkür
, sh 58-59, 1.Levha, -İmân ve İslâm- (Bilgi ve Varlık), İBDA Yayınları
AŞK ve IZDIRAB...
Nurettin Topçu
Nurettin Topçu
: "İnsanlığın irâdesi ızdırabın eseridir!" dedik. Izdırab, bizi kâinatta ufak bir parça olmaktan çıkararak kâinatın bütünü hâline koyuyor. Buna aşk diyoruz. Izdırabımız aşkın eseri değil, aşk sonsuz ızdırabımızın çocuğudur; onun kendisine bir mevzu bulmasıdır; varlıklardan birine bağlanarak kendindeki taşkın denize bir sükûn, muvakkat bir istirahat aramasıdır..."
Salih Mirzabeyoğlu
Salih Mirzabeyoğlu
,
İman ve Tefekkür
İman ve Tefekkür
, sh 176, 3.Levha, -İrade davası- (İnsanda İrâde), İBDA Yayınları
Reklam
İRÂDE ve ŞAHSİYET...
Nurettin Topçu
Nurettin Topçu
: "Hafızam zayıflayınca şahsiyetim değişmiyor. Dış dünyadan gelen tesirleri karşılayışımdaki başkalık ise, şahsiyetimin gerçek alâmetidir. Benlik denilen muazzam sırra işte burada rastlıyoruz. Her yiğidin bir yoğurt yiyişi vardır gibi, herkesin kendine göre bir duyuş tarzı vardır."
Salih Mirzabeyoğlu
Salih Mirzabeyoğlu
,
İman ve Tefekkür
İman ve Tefekkür
, sh 166, 3.Levha, -İrade davası- (İrâde Davası II), İBDA Yayınları
IŞIK HER ŞEYİN POTANSİYELİDİR...
David Bohm
David Bohm
: - "Işığa vardığımızda, varlığın kendisi için bir zemin bulduğu hareketin temeline ulaşırız. Işık her şeyin potansiyelidir! Enerji okyanusu bir ışık okyanusu olarak düşünülebilir..."
Salih Mirzabeyoğlu
Salih Mirzabeyoğlu
,
İman ve Tefekkür
İman ve Tefekkür
, sh 288, 5.Levha, -Halk Âlemi Mistiği-, (Şuur-Madde-Ruh) İBDA Yayınları
MATERYALİSTLERİN BÜYÜK ve KORKUNÇ HATASI...
Graham Dunstan Martin
Graham Dunstan Martin
: "Gerçekliğe çok acil ihtiyacımız vardır. Felsefelerimiz ve ilimlerimiz, onu terketmişlerdir. İtiraf etmek gerekirse, onu terketmiş gibi gözükmemektedirler, zira zihnin gerçeksizliğini, maddenin ve makinenin gerçekliğini ileri sürmektedirler. Bundan daha gerçek ve daha müşahhas ne olabilir? Ne var ki sırf maddeden söz ediyor diye kişinin gerçeklikten bahsettiğini farzetmek, safsatadan başka bir şey değildir. Gerçi aradığımız ve onu bulduğumuzda materyalizmin -önemli olan tek şeyin madde olduğu doktriniyle birlikte!- yanlış olduğunu görecek; şuurun en az üzerinde dolaştığımız toprak kadar gerçek ve aslında bir anlamda ayaklarımızı bastığımız yer olduğunu anlayacağız. Materyalistlerin büyük ve korkunç hata, "ki bu bütün korkunç hataların en tuhafıdır!- yaptıklarını farkedeceğiz. Zirâ, "madde her şeydir!" şeklindeki tezinin kendi düşüncesinin tecridiyle yapılmış bir yanılma olduğu, garip ama gerçektir..."
Salih Mirzabeyoğlu
Salih Mirzabeyoğlu
,
İman ve Tefekkür
İman ve Tefekkür
, sh 40, 1.Levha, -İmân ve İslâm- (Beden), İBDA Yayınları
İKİ PARÇALI DÜNYA...
- "Bir ağacı görme"nin veya "flüt sesini işitme"nin sırrını çözmeye çalışan
Gilbert Ryle
Gilbert Ryle
'dir. Ona göre fizyologlar kulak davuluna fizikî bir tesirin gelmesinden, süjenin-şahsın flütün notasını duymasına kadar geçen süreçler zincirini izleyemezler ve hattâ bunu nasıl izleyeceklerini dahi bilemezler. Ona göre görme bir süreç değildir, tecrübe hiç değildir, diğer fiillere benzettiği bir fiildir. Ona göre bu, "çözümlenmesi zor iç'e âit bir olgu veya iç'e bakışla ilgili bir süreçte değildir ve hattâ bir olgu da sayılamaz"... Batı materyalizmi, zihin ve beden şeklindeki düalist geleneği sürdürmüştür. Dünyayı iki parçaya ayırmıştır. Bunlardan birincisi; ilmin haşmetli şemsiyesi altında hüküm süren fizikî, maddî, mekanik ve rasyonel dünyadır. ikincisi ise; tıp, iş çevreleri, felsefecilerin büyük çoğunluğu ve ilmin kendi dalları tarafından aşağı görülen hissî, ruhî ve sanata âit dünya, -ve genel konuşmak gerekirse yaşanan tecrübelerin muhtevası- dır..."
Salih Mirzabeyoğlu
Salih Mirzabeyoğlu
,
İman ve Tefekkür
İman ve Tefekkür
, sh 194-195, sh 194, 4.Levha -Düşünce (Sır ve Problem)- (Felsefenin Akıbeti) İBDA Yayınları
Reklam
KUANTUM FİZİĞİ VE ÖBÜR TARAF...
Fred Alan Wolf
Fred Alan Wolf
: Kuantum fiziği, "Tanrı nedir?" suâlini cevaplayamaz. Tanrı'yı tecrübeyle bilebiliriz, ama ne olduğunu söyleyemezsiniz. Dokunamadığımız şeylerin varlığından emin olamıyoruz biliyorsunuz; o sebeple "inanç" diye bir kelime var... Bugün şöyle bir teori var: Zihnimiz aslında bize, yâni bu bedene âit değil, dolayısıyla mezara gitmez. Zihnimiz, daha büyük bir zihnin yansımasıdır. bedenimiz öldüğünde, zihnimiz bu büyük zihnin veya bütünün parçası olmaya devam eder. Zihnimizin içinde bulunduğu bedeni tanıyan kısmı ise, biz ölünce yok olur... "Ölmüş babamla konuşabilir miyim?"... Bakalım baban seninle konuşmak isteyecek mi? Artık seninle hayatta olduğu gibi ilgilenmiyor olabilir. Onun bakış açısından sen onun kızı gibi gözükmüyor, hattâ belki de büyükannesine benziyor olabilirsin. Akrabalık ilişkileri öbür taraftan bakıldığında başka görünebilir..."
Salih Mirzabeyoğlu
Salih Mirzabeyoğlu
,
İman ve Tefekkür
İman ve Tefekkür
, sh 21, 1.Levha, -İmân ve İslâm- (Din Bir-Şeriatlar Ayrı), İBDA Yayınları
AYNI ÂNDA İKİ FARKLI YERDE OLMAK...
- Aynı ânda iki farklı yerde olmak istiyorum. Bu mümkün mü?
Fred Alan Wolf
Fred Alan Wolf
: "Bedenin olamaz! Zihnin olabilir, çünkü fizikî bir olgu değildir. Yolculuk etmek de değil zihnin yaptığı. Sadece genişler, böylece aynı ânda iki farklı yerde olabilir. Bir okyanus gibi düşünün zihni, bunu anlayabilirsiniz, zihnin sadece iki farklı yerde değil, her yerde aynı ânda olabileceğini görürsünüz..."
Salih Mirzabeyoğlu
Salih Mirzabeyoğlu
,
İman ve Tefekkür
İman ve Tefekkür
, sh 251-252, 5.Levha, -Halk Âlemi Mistiği-, (Fred Alan Wolf'la) İBDA Yayınları
İBRET NAZARI...
- (Neden dünya denen bu gezegendeyiz ve ne yapmamız gerekiyor?)
Fred Alan Wolf
Fred Alan Wolf
: "Bu suâle sizin adınıza cevap veremem. Dünyadaki yerinizi merak ediyorsanız, kuantum fiziği size şunu anlatabilir: Dünyadaki hiçbir hâdise diğerinden bağımsız değil. Dünyadaki varlığımızın da bir sebebi var. Tesadüfen dünyaya gelmediniz!" - "Dikkat edilecek olursa F. A. Wolf'un söyledikleri, eşyaya ibret nazarıyla bakmaya dair bir mânâ gösteriyor; yoksa sadece fizik mevzuu içinde kalarak, insanın durumuna âit bir şey söyleyemiyor. İbret nazarı, aslında İslâmî ilimler dışında ilimlere yaklaşmakta gerekli olan bu..."
Salih Mirzabeyoğlu
Salih Mirzabeyoğlu
,
İman ve Tefekkür
İman ve Tefekkür
, sh 200, 4.Levha -Düşünce (Sır ve Problem)- (Varlık ve Varoluş) İBDA Yayınları
İLK HİS...
Üstadım
Necip Fazıl Kısakürek
Necip Fazıl Kısakürek
'in,
İman ve İslâm Atlası
İman ve İslâm Atlası
isimli eserinden: - İnsanda ilk his, mahlûk olduğu, yokken var edildiği ve yaratıcısı olmayan yaratığın olamayacağı bedahetidir."
Salih Mirzabeyoğlu
Salih Mirzabeyoğlu
,
İman ve Tefekkür
İman ve Tefekkür
, sh 17-18, 1.Levha, -İmân ve İslâm- (İtikad ve İmân), İBDA Yayınları
100 öğeden 21 ile 30 arasındakiler gösteriliyor.