Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Kenttanrıcılıktan Tektanrıcılığa Dinsel İdeoloji ve Gönüllü Kulluk

Alâeddin Şenel
Yazarın Kemirgenlerden Sömürgenlere İnsanlık Tarihi (İmge, 2006) yapıtında, insanlığın, “Biyolojik Evrim” kalıtı temelleri üzerinde yükseltilen “Kültürel Evrim” kazanımları, daha çok “maddesel kültür” perspektifinden yaklaşılarak anlaşılıp anlatılmaya çalışılmaktaydı. Bu tarih anlayışını yazar, Kenttanrıcılıktan Tektanrıcılığa Dinsel İdeoloji ve Gönüllü Kulluk (İmge, 2021) yapıtında bütünleştirerek şöyle tamamlamakta: Tarihe “simgesel/düşünsel kültür” birikimi açısından yaklaşılıp, düşünceler ve inançlar, çağımızın sorununa (yarışmacı/savaşçı insan ilişkileri) ve toplumumuzun saptırıldığı (siyasal islam) çıkmaz sokağına dek “dinsel ideoloji” ana akımı üzerinden izlenmekte. Bu yolda işe, ilk (sanal) insan topluluğunun ilkel insanının, ilk maddesel aracını (mızrak) yontarken, onun imgesini/simgesini kafasında yaratıp belleğine attığı varsayımıyla başlanmakta. Böylece insanın yeryüzüne, hem nesneler hem simgeler evreninde, hem (acılarıyla, tatlılarıyla) geçmiş zaman hem (korkularıyla, umutlarıyla) gelecek zaman atmosferi içinde yaşayabilen bir varlık olarak adımını attığı görülmekte. İnsanın, hem düşünce hem duygu organı olan neokorteksli beyniyle kendisini hem dinsel/metafizik duygulara ve inançlara hem rasyonel/bilimsel düşüncelere ve umutlara götürebilecek sınırsız bir bellek ve anımsama yetisi taşıdığı ileri sürülmekte. Asalak avcı-toplayıcı geçim biçimi yaşanan dönemlerde yaşamsal sorunlarına (açlık, üreme, yaşarkalma) doyurucu çözümler üretmeye yeterli olmayan ilkel kültürlü topluluk insanının, “gerçeklik dünyasında” çözemediği sorunlarına, “analoji mantığı” ekseninde döndürdüğü “sihirsel düşünüş ve kültür” ile çözme umuduna kapılışı betimlenmekte. Bu yolda arkeolojik ve antropolojik veriler izlenerek, tutumu şöyle yansıtılmakta: “Düşmanına diş geçiremeyen kuklasına şiş geçirir” ve “insan simgelerle savaşır, simgelerle sevişir!” Uygar toplum (kentli, katmanlı, devletli, eşitsizlikçi toplumlar) dönemi üstyapısının, “tümdengelim mantığı” temeline dayandırılan inançlarla örüldüğü belirtilmekte. İnsanın ve toplumun kendisini “bilen ve bildiğini bilen tek gerçek özne” yapan özelliğinin, gerçekliği bilme ve onu kendi bireysel ve topluluğunun “kolektif eylemi” ile değiştirebilme yetilerinin yadsınıp elinden alınarak “Rab” (Efendi) denen sanal aşkınöznelere sunulmasıyla kul/köle konumuna düşürülmesinde kullanılan “dinsel ideolojinin işlevi” üzerinde odaklanılmakta. Bu noktada, insan anlayışında, insanlığın ilk sınıflı uygar toplumlarının görüldüğü Mezopotamya’da Sümer/Babil Yaratılış Mitosu içinde, insanın “tanrılara” hizmet/kulluk etmesi amacıyla ve “balçıktan” (Tevrat, Yaratılış, 1:27; Kur’an, Secde: 9) yaratılışı inancına demir atıldığı gösterilmekte. Bu yaratılış inancının imparatorluk ideolojisi işlevi görecek Tektanrıcılığa, olduğu gibi, biçimi (balçıktan yaratılma) ve içeriği (tanrılara/tanrıya kulluk etmesi amacı) ile kopyalanarak geçirilişi ortaya konmakta. Kitabın sonuna koyduğu EK içinde yazarın “Bilimsel Düşünüş Yöntemine Bir Katkı Denmesi” de bulunuyor.
Yazar:
Alâeddin Şenel
Alâeddin Şenel
Tahmini Okuma Süresi: 10 sa. 43 dk.Sayfa Sayısı: 378Basım Tarihi: 22 Mart 2021Yayınevi: İmge Kitabevi Yayınları
ISBN: 9789755339542Ülke: TürkiyeDil: TürkçeFormat: Karton kapak

Yorumlar ve İncelemeler

Tümünü Gör
378 syf.
10/10 puan verdi
·
14 günde okudu
Kim daha dürüst
Dini masalları peşinen mutlak doğru kabul eden beyin, her bilgiyi ve bulguyu masala uydurmaya çalışır. Çoğunluğu herhangi bir dine inanmayan Norveç'de aç kalmana müsade etmezler. İşin ve maaşın yoksa hemen maaş bağlarlar. Evini tutup yıllık kiranı öderler. Faturalarını her ay düzenli yatırırlar. Aç mısın, susuz musun, sağlığın nasıl her ay ve bazen daha sık kontrol ederler. Sosyal yardım almak için kimseyi yalvarmana ya da o işin adamını bulmana gerek yoktur. Allah'a inanan, her yanı cami ve kuran kursu donatılmış Türkiye'de ise açlığa, fakirliğe, enflasyona, zamlara şükür ve dua etmen gerekiyor.
Kenttanrıcılıktan Tektanrıcılığa Dinsel İdeoloji ve Gönüllü Kulluk
Kenttanrıcılıktan Tektanrıcılığa Dinsel İdeoloji ve Gönüllü KullukAlâeddin Şenel · İmge Kitabevi Yayınları · 202116 okunma
Reklam
378 syf.
7/10 puan verdi
·
Beğendi
Alaeddin'in hocanın diğer kitaplarını ve çevirilerini okuyanlar, bu eseri okurken zorlanmayacaklardır. "İnsanlık Tarihi" kitabının bir nevi özetinin özeti gibi olan bir eser. Bir günde başlayıp bitirebildim. Dünya Tarihi ve Dinler tarihine hakim olan okuyucular için yeni bilgiler vaat etmese de, bildiklerinizi tekrar gözden geçirmek için faydalı olabilecek bir eser. Din, İdeoloji ve Gönüllük kulluk kavramları üzerinden insanlık tarihinin dönüşümünü ve dinlerin bu dönüşüm üzerindeki payını okuyoruz. Mezopotamya'daki kent devletlerinin yarattığı Tanrıların ve onların mitolojik hikayelerinin Musevilik ve İslam üzerindeki etkileri, insanların sınıfsal olarak ayrışması, geri dönülemeyecek bir biçimde kadın-erkek arasındaki ilişkilerin erkeğin lehine olacak şekilde değişmesi, zengin ve fakirler arasındaki uçurumun artması ve en nihayetinde bu dünya üzerinde yaşanan tüm adaletsizliklerin çözümünün dinler sayesinde öte dünyaya nasıl ertelendiğini anlatıyor Alaeddin hoca. Gönüllü kulluk kavramı tabi ki burada ön plana çıkıyor. Tek Tanrılı inançlardan çok önce başlayan bu süreç bugün hâlâ devam etmekte...
Kenttanrıcılıktan Tektanrıcılığa Dinsel İdeoloji ve Gönüllü Kulluk
Kenttanrıcılıktan Tektanrıcılığa Dinsel İdeoloji ve Gönüllü KullukAlâeddin Şenel · İmge Kitabevi Yayınları · 202116 okunma
378 syf.
7/10 puan verdi
Dinsel İdeoloji ve Gönüllü Kulluk kitabı için birbirinden farklı 2 değerlendirme yapılabilir: Şenel'in önceki iki harika kitabını (Siyasal Düşünceler Tarihi, İnsanlık Tarihi) okumuş olanlar için bu kitap "basitleştirilmiş bir özet" niteliğinde olacaktır. Zira söz konusu iki kitap ele aldığı konuyu son derece derinlikli ve ikna edinici biçimde ele alırken, Dinsel İdeoloji ve Gönüllü Kulluk isimli bu kitap ise daha yüzeyde kalan, ele aldığı konuya "giriş" niteliğinde bir eser. Dolayısıyla daha önceki kitaplarını okuyanlar yazarın bu eseri karşısında ister istemez "tatminsiz" kalacaktır. Daha önceki 2 kitabı okumayıp, dinsel düşüncelerin doğuşu ve gelişimiyle ilgili ilk kez bir şeyler okuyacak okurlar içinse iyi bir yapıt olduğunu düşünüyorum. Zira konu başlıklarının derinleştirilmemesi, detaylara inilmemesi gibi nedenlerle "yeni başlayan" okurların konuya ilgisini arttırıcı ve ileri okumalar için cesaret verici bir niteliğe sahip.
Kenttanrıcılıktan Tektanrıcılığa Dinsel İdeoloji ve Gönüllü Kulluk
Kenttanrıcılıktan Tektanrıcılığa Dinsel İdeoloji ve Gönüllü KullukAlâeddin Şenel · İmge Kitabevi Yayınları · 202116 okunma
378 syf.
2/10 puan verdi
·
10 günde okudu
GÜNÜLLÜ KULLUK, DİNLER ve TANRILARLA İLE İLGİLİ BİR İNCELEME
Alâeddin Şenel'in bu kitabını, UNESCO'nun çok ciltli ‘History of Humanity’den kısaltarak yazdığı İnsanlık Tarihi kitabı için edindiği bilgilerle, bir taşla birkaç kuş vurmak maksadıyla yazdığı gibi bir düşünceye kapıldım. Şenel bu kitabında çok tanrılı dinlerden tek tanrılı dinlere geçişi anlatıyor. Ve bütün dinlerin insanları
Kenttanrıcılıktan Tektanrıcılığa Dinsel İdeoloji ve Gönüllü Kulluk
Kenttanrıcılıktan Tektanrıcılığa Dinsel İdeoloji ve Gönüllü KullukAlâeddin Şenel · İmge Kitabevi Yayınları · 202116 okunma
Reklam
378 syf.
6/10 puan verdi
Nasıl oldu da dinler doğdu ve gelişe dönüşe bu hale geldi.. Kitapta, mezopotamya dinsel geleneğinin evrimleşmesi ve sebep sonuç bağlamında sosyal ve ekonomik ihtiyaçlar dahilinde neden tek tanrı anlayışına ulaşıldığını açıklamaya çalışıyor. Açıklamalar mantık dahilinde en azından hipotez olarak ufuk açıcı sayılabilir.
Kenttanrıcılıktan Tektanrıcılığa Dinsel İdeoloji ve Gönüllü Kulluk
Kenttanrıcılıktan Tektanrıcılığa Dinsel İdeoloji ve Gönüllü KullukAlâeddin Şenel · İmge Kitabevi Yayınları · 202116 okunma
100 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.