Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Leibniz Sözleri ve Alıntıları

Leibniz sözleri ve alıntılarını, Leibniz kitap alıntılarını, Leibniz en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Makalesinin en çarpıcı yanı, fizikle metafiziği birbirine bağlayan kuvvet kavramına verdiği merkezi roldü. (İlk Felsefenin Düzeltilmesi ve Töz Kavramı Üzerine)
Sayfa 287
Varlıkların çeşitlilik ve çokluğunun birliğe indirgenebileceği ve indirgenmesi gerektiği fikri, Leibniz'in felsefi düşüncesinin en erken ve en değişmez ana hatlarından biriydi.
Sayfa 301
Reklam
Ve şu kanıya vardım ki büyük insanlar bile büyük düşünmüyorlarsa, hiçbir konuya vakıf olamazlar ve geniş zihinlerin de dar fikirleri olabilir.
Sayfa 340 - Locke
Leibniz
"her şeyi yoktan(ex nihilo) yaratmak için Bir Yeterlidir." "Bir her şeyi yoktan yarattı" (unus ex nihilo omnia fecit)
''İnen bir çizgi tekrar yükselecektir'' inclinata resurget: Bir spiralle sembolize edilmiş ve tabutuna işlenmiş bu kelimelerle Leibniz, Hannover sarayının ve şehrinin genel ilgisizliği içinde bir avuç insan tarafından sonsuz yolculuğuna uğurlandı.
Duyularda olmayan hiçbir şey akılda yoktur, aklın kendisi hariç. "nihil est in intellectu quod non fuerit in sensu, nisi ipse intellectus"
Sayfa 349
Reklam
Üniversiteye varır varmaz, benim şansıma, öğretmenim meşjur Jacob Thomasius benim şüphelerimi paylaşmasa ve cisimlerin maddi olmayan, tözsel formlarının reformuyla ilerlememi hoş karşılamasa da Aristoteles okumamı şiddetle tembih etti. Zira bu büyük filozofu okuduktan sonra onun skolastik yorumcularının görüşünden çok farklı bir görüşe ulaşacağımı sanıyordu. Çok geçmeden bu öğüdün değerini takdir ettim ve Aristo ile skolastikler arasındaki farkın, devlet işlerinden anlayan büyük bir adam ile hücresinde rüya gören bir keşiş arasındaki fark kadar olduğunu anladım. Böylece Aristo felsefesine herkesten çok farklı yaklaştım. Onun tüm hipotezlerini benimsemedim ama ilke olarak onayladım. Bana göre Aristo -az çok Demokritos ve benim zamanımda Descartes ve Gassendi gibi- hiçbir cismin kendi başına hareket edemeyeceği görüşünü savunuyordu.
Fakat bundan, aynı şeyi sonsuza dek tekrarlayıp durmak ilahi uyumla uyuşmadığından insan ırkının her zaman bu durumda kalmayacağı çıkarılabilir. Ve doğal uyum nedenlerinden dolayı şeylerin, ister yavaş yavaş isterse göz açıp kapayıncaya kadar olsun, iyiye doğru ilerlemek zorunda olduğuna inanılmalı. Bazen işler daha kötüye gidiyor görünse de bu durum, daha büyük bir güçle ileriye atılmamız için kendi ayak izleri boyunca geri çekilmek olarak addedilmeli.
Hmm
Buradan maddi olmayan varlıklar konusuna geliyoruz. Cisimlerde sadece maddenin gerekli oluşuyla açıklanamayan kimi şeylerin bulunduğu ortaya çıkıyor. Sözgelimi sebep ve sonuç eşitliği gibi metafiziksel bir ilkeye dayanan hareket yasaları gibi. İşte bu noktada ruh ele alınmalı ve her şeyin canlı olduğu gösterilmelidir.
Bunların arasında en dikkat çekici olanı, bu dünyanın olası dünyalar içinde en iyisi olduğu tezidir. Bu tezin doğal sonucu, bu dünyada var olan kötülüğün kötülüğün mutlak kötülük olarak değil de, bir arada var olabilen şeylerin en iyi silsilesinin gerekli bir öğesi olarak, yani her şeyi kuşatan evrensel bir uyum içinde birbiriyle bağlantılı tüm varlıkların azami iyiliğini ve mükemmelliğini içeren bir kombinasyon olarak yorumlanması gerektiğidir.
16 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.