Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Mimarlık Nedir? ve Diğer 100 Soru

Gert Wingardh
YEM Yayın’ın, mimarlık, tasarım, kent, mekân vb. kavramlar üzerine düşünme, alışılagelen manzaraya farklı bir pencereden bakma niyeti taşıyan Mimarlık Nedir? ve Diğer 100 Soru adlı yeni kitabı yayımlandı. Kolay okunmak ve iletişim kurmak üzere hazırlanan kitapta Rasmus Wern ve Gert Wingardh mimarlık, kent, tasarım, mekân üzerine sordukları 101 sorunun kısa ve uzun yanıtlarını, biraz mizahi, hatta kışkırtıcı denebilecek eleştirel dille arıyorlar. Kitabı Türkçeye Prof.Dr. Özlem Erdoğdu Erkarslan kazandırdı. Erkarslan önce bir okur, mimar, akademisyen olarak tanışıp sonra çevirisini yaptığı Mimarlık Nedir? ve Diğer 100 Soru’yu şöyle anlatıyor: “Her mimarlık öğrencisinin hayali, ‘Mimarlığın Sırları’! adında bir tek kitap bulup okuyarak ‘aydınlanmak’tır. Özellikle birinci sınıfı bitiren öğrenciler, geriye dönüp baktıklarında öğrenme deneyiminden çok, kafa karışıklığı deneyimini tarifler. Bu süreçte bilgi, beceri, nosyon olarak o kadar farklı kazanım katmanı vardır ki bir öğrencinin kazanımlarını sınıflayarak tanımlayabilmesi çoğu zaman mümkün değildir. Bu nedenle, bütüncül tek bir doğrunun aslında var olabileceğini farz ederek o gizemli kitabın arayışından hiç vazgeçmez. Bir konuyu, hatta bir disiplini bütüncül olarak ele alan uzun yazılı eserlere tarihte treatise adı verilmiştir. Mimarlık alanında elimizdeki ilk treatise olan Vitrivius’un Mimarlık Üzerine On Kitap adlı yapıtından beri, çağlar boyunca mimarlığın en kritik ya da en temel sorularına yanıt veren kitaplar, mimarlık kuramı külliyatının ilk basamaklarını oluşturur. Bu kitapların ortak noktası, ‘büyük anlatı’yı kurgulamaktır. Tartışılmaz doğrular seti ya da başka deyişle, bir tür mimarlık yasası oluşturmak iddiası taşıyan bu kitapların Klasik Mimarlık geleneğine dayanan geçmişine baktığımızda, rasyonelliği sorgulanamayacak temel inşaat teknik bilgilerinin mimarlık felsefesi ile yan yana hatta iç içe geçtiği bir kapsamla karşılaşılır. Böylece görgül bilgi, söylem ile kaynaşır, aynı potada erir. Çağdaş mimarlık kuramının treatise geleneğinden en önemli farkı, uygulama ve inşa etme bilgisinden sıyrılıp söyleme yönelmesidir. Örneğin, foseptiği nasıl kazdığımız mimarın sorumlu olduğu bilgiler arasından çıkmış, ama buna karşın, içinde foseptiği de barındıran ve yapının tutunduğu toprak ve gökyüzünü bir bütün olarak ele alan ‘yer’ kavramına dönüşmüştür. Bu arada inşa etme bilgisi parça parça başka uzmanlık alanlarına delege edilirken; düşünce, fikir, felsefe, söylem nasıl adlandırırsak adlandıralım mimarlığın tek tartışma alanı haline gelmiştir. ‘Büyük anlatı’ uygulamayı terk etmiştir; soyut olanın, fikrin daha önemli olduğuna hükmetmiştir. Artık kuram, görgül bilgiden bağımsızdır. İnşa etme geleneğinin rasyonelliği ikincilleştirilmiş, yerini teknoloji uzmanlığı almıştır. Kitabın yazarları Rasmus Wern ve Gert Wingardh bu kitapta aslında bir yandan ‘büyük anlatı’yı ince bir mizah diliyle eleştiriyor; öte yandan da, kitabın bizzat kendisi, başlığıyla ‘Mimarlığın Sırları’nı arayan o meraklı okuyucuya göz kırpıyor. Bu yapıt kolay okunmak ve iletişim kurmak üzere yazılmış. Mimarlık kuramının uzun ve dolambaçlı cümleleri yerine kısa ve basit açıklamalar var. Rasmus Wern ve Gert Wingardh, bizi ilk “treatise”lara geri götürüyor. Anlatı parçalara bölünmüş ve iddialı bir sayıyla (101) konuyu ele aldığını söylüyor. Vitrivius’un ve Alberti’nin on maddelik kitaplarından sonra 21. yüzyılda herhalde ancak 101 madde tüm kapsama yetmiş olmalı!.. Bir okuyucu olarak kitabın kapağını ilk açtığımda ‘Mimarlık Nedir?’ sorusunu ve yanıtını bulacağımı ummuştum. Hayır, tam bir Kuzey Avrupa eksentrikliğiyle kitap ‘Neden dünya alacakaranlıkta daha güzel görünür?’ sorusuyla başlıyor. Tam, ‘işte şimdi ışığın mimarlıktaki kurucu rolünden bahsederek devam edecek’ derken, ikinci soru ‘Eşikler: Onlardan kurtulmak güzel olmaz mıydı?’ ile devam ediyor. İşte o zaman bu kitabın farklı bir epistemden baktığını ve mevcut yaklaşımlara ne kadar eleştirel durduğunu anlamaya başlıyoruz. Kitapta verilen yanıtların bazıları çok kışkırtıcı; bilinçli olarak okuyucuya yanıt yerine yeni sorular ve ev ödevleri veriyor. Kimi soruların yanıtları o kadar yalın ki, sanki kişisel bir çerçeveden verilmiş bakış açısı değil de kadim bir bilgiyi tanıtırmışcasına verilmiş. Bazı sorular fikri, bazı sorular bağlamı, bazı sorular inşa etme gerçekliğini merceğe alarak çağdaş mimarlık kuramının teknoloji uzmanlarına terk ettiği alanlara da giriyor. Kısacası Mimarlık Nedir? ve Diğer 100 Soru, aslında bir rehber olmaktan öte bir eleştiri yapıtı…” Kitapta söylenenlerin çoğunun daha önce de söylendiğini ifade eden yazarlar Rasmus Wern ve Gert Wingardh, böyle bir çalışmayı hazırlama gerekçelerini şöyle özetliyorlar: “Bu kitapta söylenenlerin çoğu daha önce de söylendi. Adolf Loos gibi mimarlar, sanat ve mimarlık arasındaki ayrım hakkında kendilerini mükemmel bir netlikle ifade ettiler. Gunnar Asplund, zaman ve mekânın tarzı üzerine dahiyane yorumlar yaptı; Bruno Taut renk ve Jacques-François Blondel mimari karakter üzerine konuştu. Bu kitabı sözünü ettiğimiz eski bilgeliğin üzerine inşa ettik, onu çağdaş koşullara uyarladık ve bazı yeni fikirler ürettik. Başka bir deyişle, mimari tasarım yaparken izlenen süreci uyguladık. Mimarlar, daha öncesini bilemesek de, antik çağlardan beri mimarlığın özünü tanımlamaya çalışıyorlar. Diğer sanat türlerinin aksine, mimarlığın genellikle kendini açıklaması beklenir. Pahalı olacaksa, ne için bu bedeli ödediğimizi bilmeyi hak ediyoruz. Temel kullanışlılık ve rahatlık ölçütlerine ek olarak, mimarlık ürünü, bir imaj oluşturmak, tanıtmak veya gelir elde etmek de dahil olmak üzere, müşteri için birçok yönden ticari değer katabilir. Ancak mimarlığın gizemli özü bu tür faydaların ötesine geçer. Bu öz nedir? Biz işte bunu tarif etmenin 101 farklı yolunu bulduk. Yanıtlarımızdan bazıları –tam da olması gerektiği gibi– çelişkili görünebilir. Hayatının bir döneminde kent yaşamına tanıklık etmiş herkesin bilebileceği gibi, aynı sorunun birden farklı doğru yanıtı olabilir. Konu hem çok eğlenceli hem de çok ciddi olduğundan kendi yapılarımızın ya da yanıtlarımızın tüm bu yelpazeyi kapsamaması garip olurdu. Bu kitap, okuyucunun mimarlığın ne kadar harika (ve duygusal) bir oyun olabileceğini takdir etmesine yardımcı olabilirse, bunu duymak ve öğrenmek bizi çok mutlu edecektir.” Kitapta yanıtları aranan sorulardan bazıları şöyle: 1. Neden dünya alacakaranlıkta daha güzel görünür? 4. Mimarlık ne zaman duyusal hale gelir? 6. Yapıların gerçekten hafızası var mı? 10. Mimarlıkta bir tür evrensel formül var mı? 11. Mimarlar her şeyi düşünmek zorunda mı? 12. Yapılar ne kadar uzun süre yaşamalı? 14. Birisi fikrimi çaldı; üzülmeli miyim? 15. Doğal malzemeler yapay malzemelerden daha mı iyidir? 17. Mimarlık seri üretimle elde edilebilir mi? 18. Mimarlık gerekli midir? 20. Bir mimar nasıl ünlü olur? 23. Mimarlık pahalı olmak zorunda mıdır? 25. Yapıtlarının yayınlanması bir mimar için önemli midir? 26. Kitaplar bize daha keskin bir bakış açısı kazandırır mı? 30. Mimarlar dünyayı neden beyaza boyamak ister? 31. İyi mimarlık uygun fiyatlı olabilir mi? 35. İmar kurallarının amacı nedir? 36. Mimarlık hayatın tuzu biberi mi, yoksa beslenme kaynağı mı? 37. Yüksek yoğunluk her zaman iyi bir şey midir? 40. İlk mimar kimdi? 43. Kentleşmek için güzel yapıları ve doğal manzaraları yok mu etmeliyiz? 46. Bir opera yapısına neden bu kadar çok prestij atfedilir? 47. Taş nedir? 49. Mimarlık nedir? 51. İyi kentler planlamak neden bu kadar zor? 52. Mimarlık yarışmalarının amacı nedir? 53. Bir mimarın kendini tekrar etmesi sorun olur mu? 56. Siyaset mimarlıkta nasıl bir rol oynar? 58. Yerin bir ruhu var mıdır? 59. Dünyanın en beğenilen yapısı hangisidir? 60. Bir ev ne kadar küçük olabilir? 61. Mimarlar yarışmaları nasıl kazanır? 62. İyi bir plan nedir? 63. Mermerde özel bir şey var mı? 66. Detayların amacı nedir? 69. Gürültü nedir? 70. Eski fabrikaları bu kadar havalı yapan nedir? 72. Yapıların karakteri var mıdır? 81. Enerjiden daha önemli bir şey var mı? 82. Dubai bir kent mi? 84. Oda nedir? 86. Açık mı, yoksa bölünmüş kat planı mı? 87. Modernizmin misyonerleri yanılmış mıydı? 88. Parametrik tasarım nedir? 91. Bilgisayarlarımız varken neden bir maket yapalım? 94. Mimar nedir? 99. İyi bir mimarlığın sahip olması gereken tüm nitelikleri içeren bir liste nasıl olurdu? 100. Ev nasıl biraz daha güzelleştirilebilir? Tavsiyeniz var mı? 101. Mimarlık bizim için ne yapar? YAZARLAR HAKKINDA: Rasmus Weern ve Gert Wingardh, mimarlığı daha iyi hale getirmek için çalışan iki İsveçli mimardır. Rasmus bunu kelimelerle, Gert ise eylemlerle yapar. Biri, yapıların neden böyle göründüğünü anlamaya ve açıklamaya çalışırken, genellikle mimarlık tarihini bir araç olarak kullandı. Diğeri ise İsveç’in her yerinde ve başka birçok yerde yapılar tasarladı. Geçmişte, Crucial Words: Condition for Contemporary Architecture da dahil olmak üzere birlikte kitaplar yaptılar.
Yazar:
Gert Wingardh
Gert Wingardh
Yazar:
Rasmus Wern
Rasmus Wern
Çevirmen:
Özlem Erdoğdu Erkarslan
Özlem Erdoğdu Erkarslan
Tahmini Okuma Süresi: 6 sa. 7 dk.Sayfa Sayısı: 216Basım Tarihi: Ocak 2021Yayınevi: YEM Yayınları
ISBN: 9786257008280Ülke: TürkiyeDil: TürkçeFormat: Karton kapak

Yorumlar ve İncelemeler

Tümünü Gör
216 syf.
·
Puan vermedi
Kitap, mimarlıkla ilgili temel kavramları, tarihi, yaklaşımları, pratikler ve mimarlıkla ilgili birçok konuyu ele alıyor. Temel işletim, mimarlık tarihi, çağdaş uygulamalar, mimarlık eğitimi gibi konular üzerine odaklanan, mimarlıkla ilgili başlangıç düzeyinde cevap arayanlara yararlı olabilir. Yazarlar mimarlıkla ilgili yaygın olan sorulara yanıtlar sunmaktadır. Mimarlık bir sanat olduğu için ve sanat bazı kesimler hatta kişilere göre değiştiği için bazı cevaplara katılabilir bazılarına ise katılmayabilirsiniz. Fakat çoğuna katılacağınızdan emin olmakla birlikte mimarlık ve mimarlık tarihi ile ilgili yeni bilgiler öğreneceğinizden de emin olabilirsiniz. Örneğin; Romalıların lentonun ötesine geçerek taş kemerleri bulmaları, Fransızların ise katedraller için sivri kemerlerin daha estetik durduğunu keşfetmeleri. Frank Lloyd Wright’ın Şelale Evi, ilk yapıldığında 50 farklı noktadan su sızdırması ve kendi ağırlığı altında çökecek hale gelmesi. Crystal Palace’ın eşsiz bir sera örneği olarak Londra’da bir sergi için yapıldığı, sergi bitince Sydenham Tepesi’ne taşınması ve bir yangın sonucu yok olması... vs.
Mimarlık Nedir? ve Diğer 100 Soru
Mimarlık Nedir? ve Diğer 100 SoruRasmus Wern · YEM Yayınları · 202140 okunma
Reklam
216 syf.
·
Puan vermedi
·
4 günde okudu
Mimarlık Nedir?
YEM Yayınları'nı tercih ederek okuduğum çoğu kitabı çok sevdim. Son okuduğum Mimarlık Nedir? ve Diğer 100 Soru adlı kitap çok pratik bilgiler veren mimarlık, tasarım, kent, mekan vb. kavramlar üzerine düşünme, alışılagelen manzaraya farklı bir pencerden bakma olanağı sunmaktadır. Çok keyifle okudum. Yazarlar Rasmus Wern ve Gert Wingardh mimarlık, kent, tasarım, mekan üzerine sordukları 101 sorunun kısa ve uzun yanıtlarını, biraz mizahi, hatta kışkırtıcı denebilecek eleştirel dille arıyorlar. Alıştığımız teknik bilgilerin aksine mimarlık nedir ve diğer 100 sorunun cevabına biraz felsefe, biraz sanat, biraz edebiyat ve en çok da mizah serpiştirilmiş. Hızla akan ve mimarlığın yanısıra kentsel tasarıma da farklı bir bakış açısı sunan bu kitabı öğrenciler başta olmak üzere tüm mimarlara ve kentlerimize dair çalışmalar üreten arkadaşlara öneririm.
Mimarlık Nedir? ve Diğer 100 Soru
Mimarlık Nedir? ve Diğer 100 SoruRasmus Wern · YEM Yayınları · 202140 okunma
216 syf.
8/10 puan verdi
·
Beğendi
·
3 günde okudu
Merhabalar … Mimarlık hakkında çok güzel sorular sorulup cevaplanan bir kitaptır. Aklımızdaki bazı soru işaretlerinin cevaplarını alabilirsiniz ve eleştirebilirsiniz. Ben bazı cevaplara katıldım bazı cevaplara katılmadım… Ama genel olarak sevdim kitabı… Okumanızı kesinlikle tavsiye ediyorum…
Mimarlık Nedir? ve Diğer 100 Soru
Mimarlık Nedir? ve Diğer 100 SoruRasmus Wern · YEM Yayınları · 202140 okunma
216 syf.
·
Puan vermedi
·
Beğendi
Mimarlık Nedir?
instagram.com/p/CWjBdj_tAMk/?... gönderiyi paylaştığım instagram hesabım. Kitap isminden de anlaşıldığı gibi temel bazı sorulara cevap veriyor. Cevapları da öyle uzun uzun, akademik yazılar şeklinde değil; kısa ve uzun yanıtlar olarak iki cevap veriyor. Aslında iki cevap da kısa, bazı yanıtlar çok da komik
Mimarlık Nedir? ve Diğer 100 Soru
Mimarlık Nedir? ve Diğer 100 SoruRasmus Wern · YEM Yayınları · 202140 okunma
100 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.