Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Osmanlı Tasvir Sanatları 1: Minyatür

Metin And

Osmanlı Tasvir Sanatları 1: Minyatür Gönderileri

Osmanlı Tasvir Sanatları 1: Minyatür kitaplarını, Osmanlı Tasvir Sanatları 1: Minyatür sözleri ve alıntılarını, Osmanlı Tasvir Sanatları 1: Minyatür yazarlarını, Osmanlı Tasvir Sanatları 1: Minyatür yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Sanat, dinsel inançlardan kaynaklandığında ya da amacı dinsel olduğunda, geçmişe dayanan bir düşünce, giderek simgesel tasvire dönüşen bir sanatsal formüle indirgenir.
I.Selim fethettiği yerlerden değerli yazmaları İstanbul'a getirdiği gibi, Doğu'daki sanatçıları da beraberinde İstanbul'a getirmiştir. Böylece bir yandan usta işi yazma kitaplar sarayın sanatçılarına ışık tutmuş, öte yandan kendilerine katılan usta sanatçılarla Osmanlı tasvir üslubu giderek kendini oluşturmuştur.
Reklam
Fatih, Venedik'ten bir heykelci ve ressam istemiştir. Venedikli ressam aile Bellinilerden ünlü ressam Gentini Bellini, 1479-80 yıllarında İstanbul'a gelmiştir. Onun İstanbul’da yaptığı eserlerden günümüze ulaşanlar arasında, Londra'da National Gallery'de bulunan Fâtih'in yağlıboya portresini, İsviçre'nin Basel kentinde bir özel koleksiyonda bulunan bir başka yağlıboya tablosunu, özel bir koleksiyonda bulunan bronz madalyonu ve British Museum'da bulunan bazı çizimlerini sayabiliriz.
1461'de Rimini'den Pisanello'nun öğrencisi Matteo de Pasti, resim ve heykel yapması için İstanbul'a çağrıldıysa da, yola çıktığında sanatçıyı Venedikliler casus zanlısı olarak tutuklarlar. Pisanello'nun bir başka öğrencisi, Costanza da Ferraro, 1477-78 yıllarında İstanbul'a gelir. İstanbul’da bulunduğu sürede Fâtih için madalyonlar yapmıştır. Bunlardan 1481 tarihli madalyonun bir yüzünde Fâtih'in portresi, öteki yüzünde Fâtih'i at üstünde gösteren resmi yapılmıştır.
Özellikle İstanbul'un alınışından sonra Fâtih dönemi sanat, kültür ve bilim açısından büyük önem taşır. Bu arada tasvir sanatlarının oluşum evresinin başlangıcıdır.
Saray nakkaşlarının ürünü minyatürle, çarşı resmi arasında ortak noktalar olduğu gibi çok önemli farklar da vardı. (...) özetle şunu söyleyebiliriz: Her iki resim geleneği de Osmanlı kültüründen kaynaklandığı için, her iki çığırın da sanatçıları temelde aynı ortak şemadan hareket ederler. Ancak bundan sonraki süreçte yaklaşımları farklıdır. Saray nakkaşlarının artırmalı, çarşı ressamlarının ise eksiltmeli bir yöntem uyguladıklarını söyleyebiliriz. Bunu daha açarsak, saray nakkaşları temel şemaya ayrıntı, süs bakımından çok şey eklemektedirler. Daha çok renk ve yaldız kullanmakta, giyim kuşamda, mimari süslemelerde ayrıntılara gitmekte, her şeyi artırıp zenginleştirmektedirler. Buna karşın çarşı ressamları temel şemadan gereksiz her şeyi atmakta, renkleri azaltmakta, kimi çizimlerde karikatüre yaklaşmaktadırlar. Ama daha önemli fark, konuları bakımındandır. Saray nakkaşları günlük yaşamı, sıradan insanları konu olarak hiç işlemezler ya da çok az işlerler; buna karşın bunlar, çarşı ressamlarının başlıca konularıdır.
Reklam
Çarşı ressamları, dükkanlarına gelen müşterilerin ısmarladıkları albümleri hazırlarlardı. Müşterilerinin çoğunluğu yabancılardı. Onlar, Türkiye’den bir anı olmak üzere; Türkiye'deki insanlar, görenek ve geleneklerle ilgili bir albüm ısmarlıyorlardı. Sonra resimlerin altına kendi dillerinde (genellikle Fransızca ve İtalyanca) resmin ne olduğunu yazıyorlardı. Bu albümler değişik ülkelerin müze ve kitaplıklarına dağılmıştı.
Osmanlılar, (...) ressam karşılığı çeşitli sözcükler kullanmışlardır;bunlar arasında en çok geçen, tasvir yapan anlamındaki "musavvir" sözcüğüdür
Bu kitabın başlığındaki "Tasvir Sanatları" için bir açıklama yapmak gereği var. Önce neden "resim" değil de, "tasvir"? Bu, başka sözcüklerin yanısıra Osmanlıların kullandığı bir terimdir. Burada yalnız kağıt üzerine yapılanları değil, çeşitli maddeler üzerine yapılan resimleri de ele almayı amaçlıyoruz. Bir resim soyut da olabilir; oysa tasvirin "figüratif" anlamı vardır.
484 syf.
10/10 puan verdi
·
3 günde okudu
Minyatür
Çağının süper güçlerinde iken sanatında farklı bir yönünde dunyadan ayrı kendine özgü bir resim ve tasvir sanatının günümüze kalan örneklerine ait güzel bir arşiv.
Minyatür
MinyatürMetin And · İş Bankası Kültür Yayınları · 200211 okunma