Okumak kelimesinin Arapçası “kıraat”, Kur’an ile aynı kökten gelmektedir. Zaten Kur’an’ın kelime anlamlarından biri de “okunan” demektir. Belki bu sebeple ilk gelen ayet de “ikra” (oku)” kelimesiyle başlamıştır: “Yaratan Rabb’inin adıyla oku., ...O kalemle (yazmayı öğretmiştir, insana bilmediğini öğretmiştir.” Burada söz konusu olan Cebrail (a.s.)’in getirdiği ayetlerin okunmasıdır.
İslam medeniyetinin üzerine inşa edildiği en önemli temel direklerden birisi hatta birincisi “okumak” desek abartmış olmayız. İlk gelen ayetin bunu emretmesi ve üstelik “kalem”den bahsetmesi, bu düşüncemizi desteklemektedir.
Okunması gereken Kitab’ı (Kur’an’ı) okumak, ya da okunması gereken Kitab’ı daha iyi anlamak için başka kitapları okumak. Sadece kitapları okumakla kalmayıp, kâinatı ve içindekileri tefekkür içerikli bir okumaya tâbi tutmak.
Bir gün Hz. Aişe (r.a) validemiz, Resûlullah Efendimiz ile sohbet ederken onun oldukça yorgun ve yıpranmış olduğunu fark edince dayanamaz ve "Ya Resulullah, ne olur ibadetini biraz azalt; zira senin geçmişe ait bir günahın yok, masumiyetin sebebiyle gelecekte de günahlara karşı koruma altındasın" mealinde şeyler söyler. Bunun üzerine Resûlullah (s.a.s.) huzünlenir ve ona, "yâ Aişe, ben Allah'a şükreden bir kul olmayayım mı?"¹¹⁶ diye cevap verir.
Günah batağına batmış bir kulun,başka kulların günahları ile alâkadar olup onları yermesi ne kadar da kindar ve zavallı olduğunun göstergesi değil de nedir ...?
Modernizmin çirkinleştirdiği ve köleleştirdiği insan büyük paralar vererek güzellik salonlarında iç dünyalarını hiç hesaba katmadan dış dünyalarını güzelleştirmeye çalışa dursunlar, i'tikafa giren Müslüman, dünyaya kölelikten Rabbine kulluğa koşmakta, Yaratan'ın verdiği dış görünüşünden razı, iç dünyasının güzelliğini muhafaza etme ve daha da güzelleştirme gayreti içerisine girmektedir vesselam.
Peygamberimiz veda Hutbesi'nde "ne beyazın siyaha, ne siyahın beyaza, ne Arap olanın Arap olmayana, ne de Arap olmayanın Arap olana hiçbir üstünlüğü yoktur, kim Rabbin emirlerini en iyi yapıp, yasaklarından en çok sakınırsa Allah indinde en üstün olan odur." Demiştir