Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Rus Edebiyatı Dersleri

Vladimir Nabokov

Rus Edebiyatı Dersleri Sözleri ve Alıntıları

Rus Edebiyatı Dersleri sözleri ve alıntılarını, Rus Edebiyatı Dersleri kitap alıntılarını, Rus Edebiyatı Dersleri en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Bildiğimiz üzere Dostoyevski büyük bir hakikat arayıcısı, ruh hastalıkları konusunda bir dahidir; ama onun Tolstoy, Puşkin, Çehov gibi büyük bir yazar olmadığını da biliyoruz.
Sayfa 191 - İletişim Yayınları, 4. Baskı 2017, İstanbulKitabı okudu
Dostoyevski
Ortodoks Kilisesi'ne ve Yüce İktidar'a yönelik saygısızca ifadelerle dolu mektubu çoğaltmaktan ve özel matbaaları kullanarak diğerleriyle birlikte, hükümet karşıtı yazılar dağıtmaya teşebbüsten" suçlu bulundu. Petro ve Pavel Kalesi'nde yargılanmayı bekledi; kalenin komutanı, atalarımdan General Nabokov'du. (Bu General Nabokov'la Çar Nikola arasındaki, mahkumları konu edinen yazışma hayli eğlencelidir.) Ceza ağırdı: Sibirya'da sekiz yıl ağır iş (bu daha sonra Çar tarafından dört yıla indirilmişti). Fakat mahkumlara gerçek cezaları okunmadan önce, inanılmayacak kadar zalimce bir prosedür uygulandı: Onlara vurulacakları söylendi; idamlar için ayrılmış yere götürüldüler, gömlekleriyle bırakıldılar ve ilk mahkum grubu direklere bağlandı. Gerçek cezaları ancak bundan sonra yüzlerine okundu. Adamlardan biri aklını yitirdi. O gün yaşadıkları, Dostoyevski'nin ruhunda derin bir yara bıraktı. Bunun üstesinden hiç gelemedi.
Reklam
Turgenyev'e hiç olumlu, etkin bir Rus erkeği yaratmadığı için serzenişte bulunanlar oldu. Yazar bunu Babalar ve Oğullar'da (1862) yapmaya çalıştı. Turgenyev Babalar ve Oğullar'da, 1840'ların iyi niyetli, beceriksiz ve zayıf insanlarıyla, devrimci yeni "nihilist" gençlik arasındaki ahlaki çatışmayı sergiler. Bu genç neslin temsilcisi olan Bazarov, saldırgan şekilde materyalisttir; onun için ne din ne de estetik ya da ahlaki değerler söz konusudur. "Kurbağalar"dan başka hiçbir şeye inanmaz; onların da tek anlamı, kendi pratik bilimsel deneylerinin sonuçlarıdır. Ne ayıp ne utanç bilir. Tam anlamıyla etkin bir adamdır.
Altmışlı ve yetmişli yıllarda ünlü eleştirmenler, kamuoyunun idolleri, Puşkin'e mankafa dediler; üstüne basa basa, Rus halkı için bir çift çizmenin dünyadaki tüm Puşkin'lerden, Shakespeare'lerden daha önemli olduğunu beyan ettiler. Rusya'nın büyük şairleri hakkında aşırı radikallerle aşırı monarşistlerin kullandığı tabirleri karşılaştırınca, aradaki korkunç benzerliğe şaşıp kalırsınız.
Sayfa 33 - İletişim Yayınları, 4. Baskı 2017, İstanbulKitabı okudu
Edebiyat, gerçek edebiyat, kalbe ya da beyne -beyin ki ruhun midesidir- iyi gelecek bir iksir gibi hemen yutulmamalıdır. Edebiyatı kırıp parçalarına ayırmak, iyice-bir ezmek gerekir; o zaman edebiyatın güzel kokusu elin ayasında hissedilir, çiğnerken dilin üzerinde yuvarlamak suretiyle tadı çıkarılır.
Sayfa 157 - İletişim Yayınları( el ayası - elin, bilekten parmakların başladığı yere kadar olan iç bölümü.)Kitabı okuyacak
Nabokov'a göre "takdire şayan okur"
Nasıl ki yetenekli yazarların evrensel ailesi ulusal bariyerle­rleri tanımıyorsa, yetenekli okur da zaman ve mekan yasalarından bağımsız, evrensel bir figürdür. Sanatçıyı tekrar ve tekrar impa­ ratorlar, diktatörler, rahipler, püritenler, kör cahiller, siyasi ah­ lakçılar, polisler, postane müdürleri ve bilgiçler eliyle yok edil­ mekten tekrar ve tekrar kurtaran kardeşleri, üstün okurdur. Bu takdire şayan okuru tanımlayayım size. Hiçbir vicdan yönetici­ si, hiçbir kitap kulübü onun ruhunu denetleyemez. Onun bir edebiyat eserine yaklaşımı, vasat okurun kendisini şu ya da bu karakterle özdeşleştirmesine ve "betimlemeleri atlamasına" yol açan gençlik heyecanlarından azadedir. Bu iyi, bu takdire şa­yan okur kitaptaki kız ya da oğlanla değil, kitabı ortaya çıkaran zihinle özdeşleşir. Takdire şayan okur bir Rus romanında Rus­ ya'yla ilgili bilgiler aramaz; çünkü Tolstoy ya da Çehov'un Rus­ yası'nın, tarihteki Rusya değil, bireysel dehanın hayal edip ya­ rattığı özel bir dünya olduğunu bilir. Takdire şayan okur genel fikirlerle ilgilenmez; özel bir imgelemin peşindedir. Bir kitabı sevmesi, ona grupla iyi geçinmeyi öğrettiği için değildir (ilerlemeci ekolün şeytani klişesidir bu); kitabı sever, çünkü met­ nin her bir aynntısını özümseyip anlamış, yazann vermek iste­ diği hazzı tatmış, içi baştan ayağa ışıl ışıl olmuş, örsünde hayal­ ler döven usta demircinin, sihirbazın, sanatçının büyülü betim­ lemelerine bakıp heyecanlanmıştır.
Reklam
Sosyalizm ve Batı liberalizmi, Dostoyevski'nin gözünde Batı'nın kirliliğinin ve Slavik, Yunan-Katolik bir dünyanın yıkımına yönelik şeytani günahların tecessümüydü.
Sayfa 156 - 4. Baskı 2017, İstanbulKitabı okudu
çehov
Yeni tanıştığı radikal gazeteci ve hikâye yazarı Korolenko'ya, "Hikayelerimi nasıl yazarım biliyor musunuz?' demişti.'İşte şöyle!" "Masasına baktı," diyor Korolenko, "gözüne çarpan ilk nesneyi alıp -kül tablasıydı bu- önüme koydu ve şöyle dedi: 'İstiyorsan, yarın bir hikayen olacak. Kül Tablası isminde'."
Sayfa 332 - İletişim Yayınları, 4. Baskı 2017, İstanbulKitabı okudu
Tolstoy, düzyazıda Rusların en büyük yazarıdır. Öncülleri Puşkin ve Lermontov'u bir yana bırakırsak Rus düzyazısının en büyük sanatçılarını şöyle sıralayabiliriz: bir, Tolstoy; iki, Gogol; üç Çehov; dört Turgenyev.* Bu biraz öğrencilere not vermek gibi bir şey; herhalde Dostoyevski ile Saltikov da, aldıkları kötü notları konuşmak için kapımda bekleşiyorlardır. *Turgenyev okurken Turgenyev okuduğunuzu bilirsiniz. Tolstoy okurken, elinizden bırakamadığınız için okursunuz.
Sayfa 199 - İletişim Yayınları, 4. Baskı 2017, İstanbulKitabı okudu
Batı faşistlerinin edebiyattan istedikleriyle, Bolşeviklerin edebiyattan istedikleri arasında pek bir fark bulunmaması ilgi çekicidir.
Sayfa 35 - İletişim YayınlarıKitabı okudu
Reklam
Nasıl ki müzik kulağım yoksa, Dostoyevski’nin Peygamberi’ni duyacak kulağım da yok maalesef.
"Duygusal" ile "duyarlı"yı ayırt etmemiz lazım. Duygusal biri boş zamanlarında gayet gaddar olabilir. Oysa duyarlı biri asla zalim değildir.
Sayfa 154 - İletişim YayınlarıKitabı okuyacak
Dostoyevski Sibirya'daki dört esaret yılını, katiller ve hırsızlarla birlikte geçirdi; sıradan mahkumlarla politik mahkumlar arasında hiçbir fark gözetilmiyordu. Bu yılları Ölüler Evinden Anılar (1862) kİtabında betimledi.
Sayfa 151 - İletişim YayınlarıKitabı okuyacak
Dostoyevski nevrotik biriydi ve genç yaşından itibaren gizemli hastalık saradan mustaripti. Sara nöbetleri ve gene nevrotik hali, daha sonra başına gelen talihsiz-liklerin etkisiyle epey kötülemişti.
Sayfa 149 - İletişim YayınlarıKitabı okuyacak
Sanatçının tesellisi, özgür bir ülkede kimsenin onu fiilen, rehber kitaplar yazmaya zorlamamasıdır.
152 öğeden 16 ile 30 arasındakiler gösteriliyor.