Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Senaryo Kuramı

Semir Aslanyürek

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
Meyerhold ,"Daha mükemmel olanı için ihlal edilmeyecek hiçbir kural yoktur," sözlerini eklemiştir.Bu nedenle söz konusu kuralları değişmez birer kanun mertebesine yükseltmemek gerekir.Fakat dikkat edilirse ,Meyerhold 'un daha mükemmel kurallar için ,kuralların ihlal edilebileceğini savunduğunu görüyoruz.Bu da kuralları çok iyi bilmek ve ihlal etmekten ziyade onları geliştirmek anlamına gelir.
Sayfa 80
Avrupalı kendi dilini konuşurken her cümlesine Türkçe bir sözcük sokuşturup 'r' sesi acayip çıksın diye dilini kıvrmıyor. Avrupalı kendi kültüründen,kendi geleneklerinden utanmıyor.Seni taklit etmiyor veya seni papağan gibi taklit etmeyi bir 'gelişmişlik' ,bir 'çağdaşlık' saymıyor. Avrupalı okuyor,araştırıyor,buluyor,keşif yapıyor.Avrupalı düşünüyor! Ve ancak DÜŞÜNDÜĞÜ İÇİN VAR OLDUĞUNU kabul ediyor!...
Reklam
Kısacası ,yaşamın somut gerçekliği dramaturjinin zirvesini oluşturur.Çünkü yaşamda kusursuz bir denge ve şaşmaz bir ölçü vardır.Yaşamda nedensiz ve zamansız hiçbir şey olamaz.Bütüne ait olmayan en ufak bir ayrıntı veya ayrıntıya ait olmayan herhangi bir bütün yoktur. ... O halde sinema dramaturjisi ,yaşamın diyalektiğinin anlamlandırılması ,yeniden yapılanması ve sinematografa özgü bir yolla dile getirilmesinin bir yöntemidir.Sinema dramaturjisi felsefi bir genellestirmedir ,değişik sanatsal ve estetik kategorileri biraraya getiren bileşendir.
Sayfa 40
Trajik çelişkiler ağır ızdıraplara ve çoğunlukla trajik yapıt kahramanlarının ölümüne yol açar.Fakat bu ızdıraplar ,insanlarin yüreğinde sadece matem yaratmakla kalmaz ,aynı zamanda aşağılık olaylara karşı insanda nefret duygularının uyanmasına yol açan ,insan irade ve cesaretini sağlamlaştıran ,duygu ve bilinci arındırıcı bir etki yaratan katharsis (arınma) denilen estetik bir heyecan doğurur.Trajik yapının paradoksalligi ,insanda doğurduğu arınma etkisinde yatmaktadır.
Sayfa 22
Yaratıcı düşüncenin doğuşu ve biçimlenmesi sürecinin ,koşullu olarak üç safhada meydana geldiğini düşünebiliriz. Birinci safha 'sarsılma'(aşırı heyecan),ikinci safha 'tasavvur etme' ,üçüncü safha ise 'canlandırma' safhasıdır.
Sayfa 64 - undefined
Buna göre,bir senaryonun veya herhangi bir sanat yapıtının bütününden herhangi bir parçayı çıkardığımızda bir eksiklik hissedilemiyorsa ,işte o zaman söz konusu sanat yapıtının dramaturjisinin zayıf veya sağlam olmadığından söz edebiliriz.Ama sadece bu değil.Senaryonun ayrı elementlerinin kuvvetli iç bağlarla birbiriyle bağlı olması yahut birbirini doğurması ,sahnesel eylemin nedensiz kesintiye uğramasi ,ana konudan uzaklaşmak ,senaryonun sanatsal düşüncesinin zayıflığı ,yan olaylarin filmin ana olayını bastırması ve bağlamın kaybolması ,filmsel olayda diyalektik gelişme yerine sırf mekanik bir hareketin tercih edilmesi olması, vs...gibi faktörler ,sinema dramturjisini zayıflatan faktörlerin başında gelir.
Sayfa 39
Reklam
Konu çoğunlukla ,senaryo yazarının tutumunu içerdiği gibi ,yoruma açık bir tavır sergilemelidir.İzleyicinin (veya okuyucunun) hayal gücünü uyandirmalı ve mutlaka sosyal bir önem taşımalıdır.
Sayfa 88
100 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.