Erken Modern Osmanlı-Avrupa Kültürü ve Toplumunda Aşk ve Sevgili

Sevgililer Çağı

Walter G. Andrews

Sevgililer Çağı Gönderileri

Sevgililer Çağı kitaplarını, Sevgililer Çağı sözleri ve alıntılarını, Sevgililer Çağı yazarlarını, Sevgililer Çağı yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Zati, ondan sonra, aşk mevzusuna girer: Gerçekten insan olamaz âşık olmayan Yaradanın sırrına ermemiştir
Sayfa 56 - Yapı Kredi Yayınları
Osmanlılar eğitimi ve eğitimli kesimleri desteklemeyi İslamın yöneticilere verdiği, hükümdarın hayata geçirdiği bir görev olarak görüyorlardı.
Sayfa 349Kitabı okudu
Reklam
Osmanlıların cinsellik, din ve dünyevi iktidar gibi birbirinin antitezi gibi görünen alanları birbirine en çok yaklaştırdıkları mecra, cinsel arzuların hararetli duygusal karakterinin kısmen dinsel deneyime aktarılması ve cinsel duyguların aşkın bir manevi boyut kazanması suretiyle şiir olmuştu.
Sayfa 340Kitabı okudu
Pargalı İbrahim Paşa müthiş başarılı bir Macaristan seferinden (1526) dönerken beraberinde Apollo, Herkül ve Diana'nın birer heykelini getirip sarayının önüne dikmişti.
Sayfa 270Kitabı okudu
Osmanlı'ya gelince, hūkümdar ile seçkin şiirde karşımıza çıkan sevgili arasındaki temel benzerlikler çarpıcı derecede yakın ve tutarlıdır. Hükümdar da bir oğlan ya da elit bir kadın kadar muhafaza altındadır; sarayın korunaklı sınırlarından dışarı nadiren çıkar ve göze sadece ender ve genellikle törensel anlarda görünur ki o anlarda da etrafında muhafızlar bulunur. Sultanın ve sarayının sessizliği Avrupalı gözlemcilerde korku ve hayranlık uyandırmıştır. Sarayın iç avlularında sultanın huzurunda hiç kimse konuşmazdı; sultan tesadüfen orada olsa bile kimse ağzını açmazdı. Saray okulundaki acemi oğlanlar ve iç avlularda görevli hizmetkârlar sultanın geçebileceği kısımlarda işaret diliyle iletişim kurarlardı. Bu ürkūtücü sessizlik binlerce kişinin toplandığı resmi olaylarda bile hūkmünü sürdürürdü. 1573'te Fransız elçilik heyetinde yer alan biri bu olaylardan birini şöyle anlatmıştı: Keşişler gibi elleri önde kenetli halde bu avlunun duvarları boyunca dikilen korkutucu derecede çok sayıdaki yeniçerileri ve diğer askerleri büyük zevk hatta daha büyük bir hayranlıkla seyrediyorduk. Öylesine sessizdiler ki, sanki insanlara değil, heykellere bakar gibiydik. Yedi saatten çok böyle kımıldamadan ve konuşmadan durdular. Kuşkusuz, bu disiplin ve itaati górmeden anlamak nerdeyse mümkůn değildir."
Sayfa 261Kitabı okudu
Petrarca ve Dante'nin şiirlerinde kadın bir tasvir konusundan, sadece yetenekli şairin sözcükleriyle varlık bulan, mısraların ucunda duran ulaşılamaz bir nesneden ibarettir.
Sayfa 223Kitabı okudu
Reklam
Güzel oğlan imgesi İslam kültüründe köklü bir geçmişe sahiptir. Arap kültürü ve tarihi uzmanı Suzanne Stetkevych'in belirttiği üzere, güzel sakisi ve hizmetkârlarıyla şarap meclisinin (Mustafa Ali'nin anlatımıyla gördüğümüz gibi) hem Kuran'da hem de Arap şiir geleneğinde sözü geçer." Mesela, Vakıa suresinde (56:10-24) cennet şöyle tasvir edilir: (İman ve amelde) ône geçenler ise (Ahirette de) óne geçenlerdir. İşte onlar (Allah'a) yaklaştırılmış kimselerdir. Onlar, Naim cennetlerindedirler. Onların coğu öncekilerden, azı da sonrakilerdendir. Onlar, karşılıklı yaslanmış vaziyette mücevherâtla işlenmiş tahtlar üzerindedirler. Ebediyen genç kalan uşaklar, onların etrafında; içmekle başlarının dönmeyeceği ve sarhoş olmayacakları, cennet pınarından doldurulmuş sürahileri, ibrikleri ve kadehleri, beğendikleri meyveleri ve arzu ettikleri kuş etlerini dolaştırırlar. Onlar için saklı inciler gibi, iri gözlü huriler de vardır. (Būtün bunlar) işledikleri amelere karşılık bir mükâfat olarak (verilir.)
Sayfa 182Kitabı okudu
Avrupa geleneği nasıl heteroerotizmi ayrıcalıklı kılmışsa, Osmanlıların miras aldıkları gelenek de homoerotizme mūsaade etmeye ve hatta değer vermeye meyillidir. Erken modern dönemde Avrupalı erkeklerin erkek sevgilileri olması gayet sık rastlanan ve hatta doğal bir durum olmasına rağmen, kültürel senaryolandırmanın doğası gereği mesela İngilizce veya İtalyanca veya Fransızca yazılmış bir aşk şiiri muhtemelen kadın sevgili hakkında ya da onun için kaleme alınmış olacaktır. Osmanlılar için ise bunun tersi geçerlidir.
Sayfa 173Kitabı okudu
Smith ve Alan Bray de dahil olmak üzere birçok araştırmacının belirtmis olduğu gibi, erken modern dönem İngilteresi'nin çetin cinsel kültūrünün öne çıkan unsurlarından biri arzuyu teolojinin ya da ideolojinin sınırlarına göre kısıtlamayı alenen reddetmesiydi.
Sayfa 152Kitabı okudu
Venedik asilzadeleri çoğu kez ticaret ve diplomasi deneyimi kazanmak için İstanbul'a gönderilirdi. Görmüş olduğumuz üzere, Venedik'e 1523 ile 1538 arasında hukmeden Doç Andrea Gritti Istanbuľda yıllar geçirmiş, gayrimeşru dört çocuk sahibi olmuştu; bunlardan biri olan Alvise Gritti ise İstanbul'da zengin bir mücevher tüccarı olmuş, Sultan Süleyman'ın Çocukluk arkadaşı, gözdesi sadrazamı İbrahim Paşa'nın kültürel çevresinin müdavimleri arasına girmişti.
Sayfa 138Kitabı okudu
Reklam
Gelibolulu Mustafa Ali, Aziz-i Mısri hakkında "kadınlardan hoşlanırdı, ama zaten sadece Allah kusursuzdur" demişti.
118 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.