Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Step Kahramanlarının İslam Dini ile Tanışmaları

Türkler Nasıl Müslüman Oldu?

Zekeriya Kitapçı

Türkler Nasıl Müslüman Oldu? Gönderileri

Türkler Nasıl Müslüman Oldu? kitaplarını, Türkler Nasıl Müslüman Oldu? sözleri ve alıntılarını, Türkler Nasıl Müslüman Oldu? yazarlarını, Türkler Nasıl Müslüman Oldu? yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Kuteybe'nin gerçekleştirdiği bu tehcir hareketi, belki de Zerdüştlüğün Buhara' da yıkılmasını ve yok olmasını sağlayan en büyük darbelerden biri olmuştur.
Türk Tarihi incelendiğinde, ne Bizans ve ne de komşu bir devlet olan İranlılar da olduğu gibi din ve mezhep kavgaları hiç bir zaman görülmemiş ve kan dökülmemiştir. Onlar her zaman "Orta Yol''un temsilcisi olmuşlardır. Hatta o kadar ki, İslamiyet eski Ön Asya ve Mezopotamya dinlerini Aşağı Türkistan'dan sürüp çıkardığı zamanlarda bile bu dinler ve misyonerleri, Türk yurtlarına yani, İç Asya'ya sığınma imkanını bulmuşlardır.
Reklam
Şu gerçek önemli kaydedilmelididir ki, İslamiyetin' başarılı olması, bu topraklarda yayılması, eski Ari ve Sami dinlerini değil Aşağı Türkistan, belki bütün Orta Asya'dan dahi sürüp çıkarması, din olarak taşıdığı pek çok üstün meziyetler yanısıra, çağdaş devletlere göre çok kuvvetli bir imparatorluk yani Arap-İslam İmparatorluğunun resmi dini oluşu ve büyük bir talih eseri olarak Asya'nın yegane güçlü unsuru Türk milleti tarafından büyük bir samirniyetle benimsenmiş ve kabul edilmiş olmasıdır. Aksi takdirde İslamiyetin mukadderatı da, daha önce bölgeye gelmiş ve birer azınlık dini olmaktan ileri gidemiyen Zerdüştlük, Budizm ve Hıristiyanlıktan pek farklı olmayacaktı.
Aşağı Türkistan, Türk nüfusu ile beslenen bu büyük coğrafi bölge, dünyanın en medeni ülkelerinden biri ve dini manada bir mozaikler ülkesidir.
... bütün bu dinlerin, Türkler'de ki, askerlik ruhunu inanılmayacak kadar zayıflattığını itiraf eder...
"Türkler zındıklık (Budizm) dinine girince artık harplerde mağlup olmaya başladılar. Türklerin .en kahraman kabilelerinden biri olan Dokuz Oğuz (Uygur) kabilesi bunun misalidir. Halbuki, Dokuz Oğuzlar, Karluk Türklerinden sayıca bir kaç misli az oldukları halde, daima savaşlarda onlardan üstün olurlardı. Ne zaman ki Türkler bu zındıklık dinine girmeye başladılar oysa, bu zınıklık dini, insanları dünyadan el etek çektirme ve yumuşaklık telkin etmede Hıristiyanlıktan daha kötü tesir eder, artık onların kahramanlıkları gitmiş, yiğitlik duyguları sönmüş ve pısırık çekingen bir millet olmuşlardır''. Kahramanlıkları dillere destan olan ve bir çok Arap kaynaklarında Türklerin en haşin kabilesi olarak zikredilen Dokuz Oğuzların, Buda hatta, Mani gibi eski Asya dinlerinin aralarında yayılmasıyla bir anda askerlik ruhiarım kaybetmeleri sadece büyük Türk hayram el-Cahız'ın değil, diğer bir kısım Arap yazarlarının da gözünden kaçmamıştır.
Reklam
Onun hala hayranı olan Alman ilim adamları bugün bile takdirlerini açıklamak için Tonyukuk'a "Gök Türk İmparatorluğunun Bismarkı demektedirler. İşte, Tonyukuk-Han o zamana kadar üç Gök Türk Hakanına hizmet etmiş olan bu emektar vezir Bilge Kağan'a Budizm'in Türk'ün askerlik ruhu ve milli karakterlerini dumura uğratacağından söz etmiş ve büyük bir basiretle ona aynen şöyle demiştir: "-Bu olmaz. Çünkü Türklerin sayıları az, Çinlilerin ise çok fazladır. Buna rağmen biz Çiniilere karşı hep muzaffer olduk. Biz göçebe savaşçı bir milletiz. Kendimizi güçlü hissettiğimiz zaman devamlı akınlar . yapıyor, ·zayıf olduğumuz zamanda, dağların, vadilerin derinliklerine dalıyor, kurtuluyoruz. Buda ve Tao dinlerine gelince; bu dinler daha çok sulh içinde yaşayan ve sessiz ve uysal kişiler içindir. Savaş yapmak ve güç kazanmak isteyenlere göre değildir''. Böylece onu her nasılsa saplanıp kaldığı bu çok tehlikeli fikirlerden vazgeçirmeye muvaffak olmuştur.
Belazuri; Sümeyye'nin asıl adının Yamfh olduğunu ilave etmektedir. (Ist.Yazması). Prof. A. Karahan, kelimenin "Pamih" olarak okunınası gerektiğini T ü r k ç e P a m u k ( cotton) kelimesinin telaffuz farkın olabileceğini, zira Türk kadınları arasında bu ismin yaygın olduğunu söylemektedir. Gerçek böyle ise, Sümeyye (Pamuk) hanım Türk asıllı ilk müslüman sahabiye olmaktadır. Bununla birlikte İslamın ilk şehit kadını da o, olmuştur.
Türklerin Müslüman olmalarının Talas Savaşı ve Talas Nazariyesi ile uzaktan ve yakından en ufak bir ilgisi olmadığı gibi Türkler, Talas Savaşı’ndan çok önceki devirlerde müslüman olmuş; Baykent, Buhara ve Semerkant, Fergane, Cürcan ve Dehistan gibi Türk şehirleri ve bölgeleri değil İslam Dini, İslam kültür ve medeniyetinin de çok güçlü bir merkezi haline gelmiştir.
Sayfa 256Kitabı okudu
KUTEYBE’NİN İSLAMLAŞTIRMADA İZLEDİĞİ YOL
Kuteybe’nin,yerli halk arasında İslam Dininin yayılması ve aldığı tedbirler şunlardır: 1. İslam Dininin karşısına büyük bir rakip olarak çıkan Budizm ve Zerdüştlüğün çok büyük bir baskı altında tutulması, Zerdüşt ve Budist mabetlerinin kapatılması,bundan da öte yağmalanması,her türlü dinî ayin ve propagandanın yasaklanması,İslam Dininin önünün tamamen açılması; 2. Aşağı Türkistan’ın Baykent, Buhara ve Semerkant gibi önemli şehirlerinde İslam Dininin yayılması için çok ciddi teşebbüslerde bulunması ve fethi müteakip yeni yeni birçok cami ve mescitlerin yaptırılması. 3. Yine Aşağı Türkistan’ın büyük şehir ve ticaret merkezlerine önemli miktarda Müslüman Arap nüfusunun yerleştirilmesi ve müslüman cemaatlerin oluşturulması. 4. İhtida hareketlerini süratlendirmek,halkın daha kısa zamanda ve kolaylıkla dinî vecibelerini yerine getirebilmelerini sağlamak amacıyla bazı kolaylıklar öngörülmesi. 5. Yerli halkın evlerine gerektiğinde İslamiyeti öğretmek ve uygulamayı kontrol etmek için misafir Arap aileleri yerleştirilmesi ve böylece halkın daha disiplinli bir şekilde müslüman olmasının sağlanması. 6. İdari mekanizmanın çalıştırılması için fethedilen büyük şehir ve kasabaların tümüne amil, kadı, şurta (polis) vs. gibi müslüman idareciler tayin edilmesi.
26 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.