“Enis Batur, Bilge Karasu ile aralarında bir usta-çırak ilişkisi olduğunu hayli sık dile getirdi. Ancak söz konusu mektuplarda iki dostun eşit ilişkisine rastlıyoruz çoklukla. Dil konusunda birkaç zarif uyarı dışında Karasu yakın bir arkadaşlık mesafesinden sesleniyor Batur’a.”
Ustanın, “ana” olarak nitelenmesi Bilge Karasu’ya has bir söylem. Genelde usta, “baba” sıfatıyla anılır oysa. Eğitmenin ötesinde, yeniden doğurma izi de taşıyor belli ki, “usta ana”. Usta, çırağını öldürmeden yeniden doğurabilir mi? Ya çırak ustasını öldürüp kendini usta olarak var etmek isterse? Masallarda, satır arası boşlukların içinden bakar bize ustalar-çıraklar; bu ölüm ilişkisinin kaçınılmazlığıyla. Belki de bu yüzden kendi yoluna gitmeyi seçti Enis Batur, ustası da yaşasın kendisi de diye.
-Mehmet Kazım
k24kitap.org/kritik/mektupla...
Percy Bysshe Shelley, Anarşinin Maskesi, çev. Furkan Çirkin, Fihrist Yayınları, 2022, 82 s.
"Baş edilmez bir sayıyla ve Aslanlar gibi kalk
Kır zincirlerini ve parçalarını toprağa fırlat
Her parça yüzüne serpilen bir su damlası olsun
Uyan ve bitsin uykun
Onlar az – sen çoksun
Percy Bysshe Shelley’in (1792-1822) Anarşinin Maskesi (1819) başlıklı şiiri, İngiltere’deki Peterloo katliamından sonra kaleme alınan ve pasif direnişi düstur sayan önemli bir çalışmadır. Eser, sefalet içindeki halka karşı yapılan katliamların başrolünde yer alan zorba yöneticilere ve örgütlü dine saldırmakla birlikte kapitalizme getirilen ilk eleştirilerden biridir. Shelley’in şiirinde ele aldığı sorunlar iki yüz yıl sonra dahi güncelliğini korumaktadır. İran’da Masha Emini’nin hayatını kaybetmesi üzerine kitlesel görünürlüğü fark edilmeye başlayan kadın hareketi ve despotik hükümetin halka yaptığı katliam; belirli ölçüde Türkiye, Macaristan, Hindistan ve Sri Lanka gibi birçok ülkede yakın geçmişe ait benzer hareketler ve otoriter hükümetler tarafından gerçekleştirilen karşı müdahaleler Shelley’in şiirinin güncelliğini bir kez daha göstermekte."
-Murat Gencay
k24kitap.org/her-sey/romanti...
"Baş edilmez bir sayıyla ve Aslanlar gibi kalk
Kır zincirlerini ve parçalarını toprağa fırlat
Her parça yüzüne serpilen bir su damlası olsun
Uyan ve bitsin uykun
Onlar az – sen çoksun"
(Percy Bysshe Shelley, Anarşinin Maskesi)
Percy Bysshe Shelley’in (1792-1822) Anarşinin Maskesi (1819) başlıklı şiiri, İngiltere’deki Peterloo katliamından sonra kaleme alınan ve pasif direnişi düstur sayan önemli bir çalışmadır. Eser, sefalet içindeki halka karşı yapılan katliamların başrolünde yer alan zorba yöneticilere ve örgütlü dine saldırmakla birlikte kapitalizme getirilen ilk eleştirilerden biridir. Shelley’in şiirinde ele aldığı sorunlar iki yüz yıl sonra dahi güncelliğini korumaktadır. İran’da Masha Emini’nin hayatını kaybetmesi üzerine kitlesel görünürlüğü fark edilmeye başlayan kadın hareketi ve despotik hükümetin halka yaptığı katliam; belirli ölçüde Türkiye, Macaristan, Hindistan ve Sri Lanka gibi birçok ülkede yakın geçmişe ait benzer hareketler ve otoriter hükümetler tarafından gerçekleştirilen karşı müdahaleler Shelley’in şiirinin güncelliğini bir kez daha göstermekte.
-MURAT GENCAY
k24kitap.org/her-sey/romanti...
Anarşinin MaskesiPercy Bysshe Shelley · Fihrist Kitap · 202263 okunma