Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Fuat Aydın

Fuat AydınYahudilik yazarı
Yazar
Çevirmen
Editör
8.0/10
17 Kişi
66
Okunma
19
Beğeni
2.468
Görüntülenme

Fuat Aydın Gönderileri

Fuat Aydın kitaplarını, Fuat Aydın sözleri ve alıntılarını, Fuat Aydın yazarlarını, Fuat Aydın yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
"Yahudiliğin Hıristiyanlığa bakışının yansıdığı metin Talmud'dur. Talmud, Hıristiyanları heretik anlamına gelen minim olarak isimlendirir. İncillerine ise, boş sahifeler anlamına gelen gilliyon adı verilir."
Sayfa 161
Vaftiz, Pavlus'a göre onun asli görevi değildir. Misyonunda ikincil bir yere sahiptir. Çünkü, Mesih onu vaftiz etmek için değil, İncil'i insanlara bildirmek için göndermiştir. Vaftize ikincil bir yer verme sebeplerinden bir diğeri ise, onda sembolik olarak yeniden yaşanan olayların gerçekliğinin imanla bilinir olmasıdır. Bu yüzden de iman, her şeyden önce gelir. ( İman olmaksızın vaftiz kullanışsızdır. )
Sayfa 251Kitabı okudu
Reklam
Yahudilikte olduğu gibi, Pavlus için de Tanrı Baba'dır. O, bu kavramı Eski Ahit'ten alır. Eski Ahit'ten Tanrı'nın, İsrail halkının Baba'sı olması düşüncesini alan Pavlus, onu daha ileri götürür• Tan rı, Mesih'in babasıdır; o da O'nun oğlu• Özel bir anlamda ise Tanrı, bütün Hıristiyanların babasıdır; Hıristiyanlar evlatlık edinme suretiyle O'nun oğulları olmuşlardır• Hıristiyan cemaatinin Tanrı'yla ilişkilerinin yakınlığını "Baba'mız" kavramıyla ifade eder; " ... bizi sevmiş olup lütfuyla bize sonsuz cesaret ve sağlam bir umut vermiş olan Baba'mız Tanrı . . . " (Sel. il 2/1)• Herkes yaratılış itibariyle ondan olmakla birlikte yalnızca Ruh'tan yeni doğanlar, şimdi sahip oldukları özgürlük ve görkemli kaderlerinde O'nun çocukları (Roma. 8/16) ve oğullarıdır (Ga/. 4/6)
Sayfa 176Kitabı okudu
Pavlus'un İncil'i onun insanlara ulaştırmaya çalıştığı konulardan oluşur. Bunlar da, Mesih'in öldüğü, Tanrı'nın onu diri lttiği, Mesih'in Rab olduğu, Rabb'ın döneceği, inanmayanların yok edileceği (Kor. il 4/3 vd), inananların -eğer canlı iseler değişmiş bedenleriyle, ölüyseler "ruhsa l bedenlerde" (Kor./ 15/44) dirilerekkurtulacaklarını ele alan konulardır. Pavlus başka konular tebliğ etse de, onun incilinin esas muhtevası bunlar oluşturur. İncil'inin bildirdiği şeyler, bir kimsenin hayatını değiştirmeksizin kabul edebileceği, Tanrı ve Mesih hakkındaki bir iddialar bütünü değildir. İncili'nin merkezi konusu, onun kristolojisidir. Ancak kristolojisi aynı zamanda kurutuluş öğretisi ile özdeştir. Bunun tersi de aynı şekilde geçerlidir.
Sayfa 147Kitabı okudu
Çok sık olmamakla birlikte, İncil'e "benim İncilim" diye gönderme de bulunur . Bu ifadelerinden başka İncillerin de olduğu anlaşılır. Ancak, var olan bu İncillerden birini değil, içeriği bizatihi kendisi tarafından doldurulan ona has bir incili tebliğ ettiğini, "benim İncilim" ifadesiyle dile getirir• Ayrıca, kendisiyle birlikte İncil'i yaymada gayret sarfedenleri de işin içine katarak, aynı İncil'i tebliğ ettiklerini vurgulamak için "bizim İncilimiz" şeklinde de kullanır.
Sayfa 144Kitabı okudu
Pavlus'un kabul ettiği ve başkalarının da kabul etmesini istediği şey, Mesih'in çarmıha gerilişine, dirilişine ve bu olayların insanlık için olan sonuçlarına imandır. Bu şekildeki bir iman anlayışı, Pavlus'un inançlarının, tebliğinin ve öğretisinin en önemli kısmını oluşturur: "Şöyle ki, İsa Rabb'dir diye ağzınla ikrar edersen ve Tanrı'nın onu ölülerden kıyam ettirdiğine yüreğinle iman edersen kurtulacaksın"
Sayfa 134Kitabı okudu
Reklam
İman, insanlık tarihinde Mesih'in Rabbliğinin farklı oluşunun farkında olmaktır. Bu farkındalık, Pavlus'un ifadesinin, "ve artık ben yaşamıyorum, fakat Mesih bende yaşıyor; ve şimdi bedende yaşadığım hayatı, beni seven ve benim uğruma kendisini teslim eden Tanrı'nın Oğlu'na olan imanla yaşıyorum (Gaf. 2/20)", temelini oluşturur. Bu tecrübenin temeli, Mesih'de Tanrı'yla yeni bir birleşmedir.
Sayfa 133Kitabı okudu
Pavlus'a göre iman, yalnızca Tanrı'nın ve Mesih'in sözüne aklın ulaşması değil, insanı bütünüyle Mesih'e itaatkar hale getirmek için, düşünceyi mahkum eden bütün bir yön değişimidir (Kor. il 10/5). Bu şekilde, inanan yalnızca düşüncesinin bağımsız olduğunu reddetmekle kalmaz, aynı zamanda, kendisinin merkezde yer aldığı şeklindeki düşünceyi de kesin olarak reddeder.
Ruh gelecekteki yüceliği, şimdiye çeken bir güç olduğu gibi, iman da, şimdiki kurtuluş gücüdür ve kurtuluşun gelecekte gerçekleşmesini bekleme hususunda bizi sabırsızlandırır43• İman, Mesih'le ölüp ve onunla dirilişle başlayan yeni hayata girmek için, şarttır. Ancak bununla Mesih tarafından vaadilmiş olanın, tam olarak kazanılmış olduğu anlamına gelmez. Bunun için ayrıca çaba gerekmektedir. Yani iman, vaad edilene ulaşmada gerekli ancak yeterli şart değildir (Fi/ip. 3/7-17)
Sayfa 130Kitabı okudu
İmanın temel kaynağı, İncil tebliğcilerinin tanıklığıdır. Elçilerin tebliğ ettikleri gerçekte, Mesih'in ve nihai olarak da Tanrı'nın sözüdür. Bu yüzden de elçilerin tebliği olmaksızın iman gerçekleşmez. Bu tecrübe, İncilin ya da Mesih ve onun kurtarıcı rolü hakkındaki sözünü işitmeyle başlar. Bu işitmenin sonuçları "Mesih'in Rab" olduğuna zihnin razı olmasıdır. Bu tecrübe Mesih'de Tanrı'ya bütünüyle teslimiyetle son bulur• Geri kalan bütün ifadeler, yalnızca Mesih'in Rab'liğinin doğruluğunu kanıtlama ve geliştirme hizmeti görürler.
Sayfa 129Kitabı okudu
Reklam
Nasıl yorumlanırsa yorumlansın, Pavlus bazen söylediklerinin kendi sözleri değil, Mesih'in sözleri olduğunu ifade eder. Ancak, .onun bu tarz ifadelerini illa da kendisine bu sözleri, Mesih'in vahiyle bildirdiği şeklinde anlamak yerine, ilk dönem geleneğini aldığı kaynağı, İsa Mesih'e atfetmesi şeklinde anlaşılabilir. Fakat bazen, Mesih'in kendi aracılığıyla konuşmasını kendi söylediklerinin doğruluğuna delil olarak da zikreder.Kendisinin söyledikleri sıradan insanların sözü olmayıp Tanrı sözüdür (Sel. I 2/13). Tanrı'nın Ruh'u tarafından vahyedilen ve Mesih'in gerçek düşüncesi olan Kurtuluş planı, kendisine insan müdahalesi olmaksızın Tanrı tarafından ifşa edilmiştir.
Sayfa 125Kitabı okudu
23 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.