ibn Haldun devletler doğar büyür yıkılır dedi. Bu günümüz dünyasında geçerliliği olmayan bi söz. tarihte yaşayan devletler cengizhandan büyük İskendere fatihe hatta hiç konduramayacağımız bir Japonya bile bi ülkü sahibiydi genişlemeci amaçlara sahipti ve bu amaca sahip olmak devletleri kronolojik bir süreç temeline oturttu. Bu yüzden devletler doğdu genişledi ve yıkıldı. bugünün dünyasında artık demokrasi ve insan hakları var liberalizm fukuyamaya göre tarihin sonu. dolayısıyla ibni haldunun bahsettiği tarihsel gerçek artık yok.