Yazar derki notunda eskiden beri kafama takılır :’Neden bir silah fabrikasında hiç grev çıkmaz ? ‘Bu fikirden yola çıkarak kitabı 3.bölüme kadar yazar. Notlarında ‘gelecek yıla kadar yaşarsam kitabı bitirmiş olacağım ‘der. fakat sağlığının gittikçe bozulması oturup yazmasına fırsat vermez.ve birkaç ay sonra da vefat eder.
Saramago okuyucuyu rahatsız ederek ,vicdanını deşerek yeniden biçimlendirir ve okuyucuyu daha insani bir boyuta getirmeyi hedefler.
Kitabın yarım kalmış olması ,Saramagonın öleceğini bilmesine rağmen son anda bile edebiyata tutunması gerçekten bilinmeye değer.
Ağla sevgili yurdum ,ağlaki gözyaşların bereket olsun çorak topraklara ,umut olsun yıkılan şehirlere..ağlaki çorak yürekler dirilsin ,ağlamakta huzur vardır ,ağlaki korkular yok olsun sevgi sarsın dört bir yanımızı.sevgi sağanağında ıslansın gözleri Işıl Işıl olan çocukların…