II. Dünya savaşı 1945ʹte bittiği zaman Avrupa’da yıkılmamış bir kaç ülke vardı; Bunlar İsviçre, İsveç ve Türkiye. Bütün Avrupa alt üst olmuştu ve 1950ʹye kadarki 5 yıl içinde Avrupa’nın aç ve acınacak durumdaki insanlarının bir kısmını Türkiye destekledi. Karaköy limanındanTürk tarım ürünleri, Napoli’ye, Marsilya’ya ve diğer limanlara gemilerle taşındı. 1950 yılında Türkiye’nin kişi başına geliri sadece 200 dolardı. Bu rakam Almanya’da 50 dolardı, yani 1950ʹde 1 Türk’ün geliri 4 Alman’ın gelirine bedeldi. Yıl 2000 geldiğinde, Almanya’nın kişi başına geliri 36 bin dolar oldu. Türkiye’ninki ise sadece 3 bin dolar. Yani 1950ʹde 1 Türk 4 Alman’ın gelirine eşitken; 2000 yılında 1 Alman 12 Türk’ün gelirine eşit hale geldi. Almanya Türkiye’den 48 kat daha hızlı büyüdü. Almanya 50 yılda Demokrasi sayesinde bu kadar gelişti ve büyüdü. Türkiye neden gelişmedi ? İşte sorulacak olan soru budur.
Dr.İlhami Pektaş