İnsanın mutluluğu elde etmesi en başta nefsinin istek ve arzularını kontrol altına almasına bağlıdır .Ardından da bilgi ve kültür düzeyini yükseltmeli ahlakını güzelleştirmeli ve salih ameller yapmalıdır. Kişi ancak bu şekilde olgunluk derecesine ulaşır ve mutluluğu elde eder .Tam aksine nefsini istek ve arzularını kontrol altına almaz nefsini tutsağı haline gelirse böyle bir insan Kur'an'ın ifadesiyle aşağıların aşağısına düşer ve sürekli kötülüğe davetiye çıkarır Kur'an böyle bir nefsi kötülüğü emreden anlamında nefsi emmari olarak adlandırır .Artık böyle bir insan Allah'ı unutmuştur Allah'ı unuttuğu için kendi benliğinde unutmuştur .Sadece bedensel yeteneklere Arzuları hırsları dünyevi zevk ve tutkuları için yaşamaktadır .İnsanın arzu ettiği her şeye sahip olma hırsı tahmin edilenin aksine kişiye mutluluk değil mutsuzluk getirir. Zira terbiye edilmemiş bir nefis insanın en büyük düşmanıdır nice kötülükler eğitilmemiş nefislerin bitmek tükenmek bilmeyen arzu ve istekleri yüzünden işlenmektedir.