Kişiliğimizin karanlık bölgesinde yüzleşmediğimiz yanlarımızın gizlendiği “gölge arketipi”. İnsanlar gölgelerini çağrıştıran davranışları başkalarında gördüklerinde genellikle eleştirme ve yargılama eğilimindedirler, tepkilerinin aslında kendi karanlık kalmış yönlerine karşı olduğunun farkında olmaksızın. Bu bir bakıma bilinçdışı “o ben değilim”tepkisi. Çoğu zaman gölgemizi yansıtan insanları izlemekten kendimizi alamayız, onları onaylamaz görünsek de.