Öteden beri Araplar ve düşünürler az yemek ve az uyumakla övünürler, bunların çokça yapılmasını kınarlar. Çünkü çok yiyip içmek oburluğun, hırsın ve aç gözlülüğün işaretidir.Ayrıca bunlar beden hastalıklarına, vücudun bezginleşmesine ve beynin durgunlaşmasına davetiye çıkarır. Az yemek ve az uyumak ise kanaatin, insanın nefsine sahip olduğunun delilidir.Bunlar kişiyi sıhhatli kılar, hafızayı berraklaştırır, zihni keskinleştirir... Aynı şekilde çok uyumak da zafiyetin ve bedeni bıkkınlığın göstergesidir. Bu hal tembelliğr, kalbin katılaşmasına, gafletine ve nihayet ölmesine, ömrün faydasız bir şekilde zayi edilmesine sebebiyet verir.
Lokman Hekim'in hikmetli nasihati:
Oğul! Mide tıka basa dolunca düşünce uykuya dalar, hikmet kaybolur... Vücut azaları da ibadetten uzaklaşıp oturakalır.
Hızlı yürümesinin hikmeti şudur:Az bir zamanda pek çok hocayı dolaşabilir.
Hızlı yazıp okunmasının hikmeti de şudur:Vakit kazanır ve başka işlerine, ilmini daha artırmaya vakit bulur.