İnsan neye göre "melekten üstün" neye göre "hayvandan bile aşağı" oluyor?
Meleklerde sırf akıl var nefis yok. Onun için onlar hep itaatte. Onlarda yeme-içme yok, uyku yok, sürekli ibadet ve taat var. Hayvanlarda ise nefis var akıl yok. Bunun için sadece yeme-içme ve üreme peşinde. Bizde hem akıl hemde nefis var. Aklını nefsine hâkim kılanlar melekten üstün, nefsi aklına hâkim olanlar ise hayvandan aşağı. Yani insan için âlâyi illiyin (yüceler yücesi) derecesi de mümkün esfel-i sâfilin (aşağıların aşağısı) derekesi de...