Türkler, Osmanlı İmparatorluğu'nun müessisi iken, bu câmianın vücuda getirdiği feodalizm içinde reaya hâlini aldılar, aynı zamanda hayatlarını câmiaya asker ve jandarma vazifelerini ifa etmekle geçirdiklerinden, irfanca ve iktisatça yükselmeye vakit bulamadılar. Diğer kavimler, Osmanlı câmiasından irfanlı, medeniyetli ve zengin bir hâlde ayrılırken, zavallı Türkler ellerinde kırık bir kılıçla eski bir sapandan başka mirasa nail olamadılar.