Öğrencilerimin başarısızlık nedenleri konusunda belirsizlik yaşadığını ve doğru tahlillerde bulunamadıkları görüşündeyim. “Çok çalışıyorum ama başarılı olamıyorum, sınavda bütün bildiklerim aklımdan uçup gidiyor. Çok heyecanlanıyorum. Oysaki bi gece önce çok çalışmıştım. Neden olmuyor? Neden yeterince başarılı olamıyorum ki..”
Bir psikolojik danışman olarak öğrencilerime hep söylediğim bir şey var:
“Yolunda gitmeyen bir şeyler varsa önce bi dur ve kendine bak bakalım. Başarısızlık her zaman dış faktörlerden kaynaklanmaz. Başarısızlıklarını gözden geçir. Çok çalışmak ile verimli çalışmak farklı şeylerdir. Neden matematik sınavından düşük notlar alıyorsun” Neyi eksik yaptıysan onu değiştir. Değiştirmen gereken çalışma stilin de olabilir yeterince çalışmıyor olman da. Bazı dersleri ders esnasında öğretmeninden dinlemeden halledemeyebilirsin, dersi derste dinliyor musun? Öğretmenlerini tanımaya çalış ve derste notlar al.Arkadaşlarınla kendini kıyaslama herkesin algılama kapasitesi farklıdır. Herkesin başarı tanımı da farklıdır. Kısa vadede çözümler alamayabilirsin. Başarıyı uzun vadede ele al. Bugünü kurtarmak başarı değildir. Şimdiye kadar başarılı olduğun yaşantıların mutlaka olmuştur. O halde şimdi başarılarını bir gözden geçir. Neler yaptın ya da neler yapmadın? Örneğin iyi bir Anadolu lisesinde okuyorsun ama yazılılarda başarılı olamayıp çalışsan da hep düşük notlar alıyorsun. Peki o Anadolu lisesini kazanan sen değil miydin? Ya da öğretmenlerinden hiç mi aferin almadın? O zamanlarda nasıl başarılı oluyordun bunlara yoğunlaş. Her insanın hayatında mutlaka başarılı olduğu yaşantılar vardır. Başarı tesadüfen olmaz. Nasıl başardın sor kendine. O zamanki sen ile şimdiki sen arasında fark var mı? Sen zaten neden başarılı olamıyorum dediğin anda başarıyı hedefliyorsun ve