İster Marx'ın ister Freud'u düşüncesi olsun, yüzyılın en büyük çabası bilinçlenme yönünde oldu: Kendi hakkımızdaki bilgileri bilmezlikten gelmemeyi öğrendik. Bu bilgiyi, büyük ölçüde akıl dinginliği demek olan ve devekuşunu oynayan mutluluğun zararına elde ettik. İnsanın, kendisi hakkında edindiği her türlü ruhsal bilginin biraz rezillik içerdiğini bir yana bırakalım...