Paylaştığım alıntılar benim için değerli olan kısımları aklımda daha kolay tutmak, geri dönüp okumak ve aynı görüşteki insanlara ilham olması amacı taşımaktadır teşekkürler
1. Giriş: Neden Kitleler?
Gustave Le Bon, Kitleler Psikolojisi kitabına çok iddialı bir tespitle başlar: Modern çağ, bireylerin değil kitlelerin çağıdır. Ona göre artık tarihi belirleyen şey tek tek insanların zekâsı değil; kalabalıkların baskısı, yönelimi ve psikolojik gücüdür.
Bu nedenle kitabı “insan neden irrasyoneldir?” sorusuyla değil, “insan kalabalığın içinde neden değişir?” sorusuyla okumak gerekir.
2. Kitle Nedir? (Temel Çerçeve)
Le Bon’a göre kitle:
Onu oluşturan bireylerden bağımsız bir psikoloji üretir.
Bireylere geçici ama güçlü bir kolektif ruh kazandırır.
Kalabalık, tek tek hücrelerin birleşip yeni bir organizma oluşturması gibidir.
Bu noktada önemli olan bireylerin kim olduğu değil, kalabalık haline gelmiş olmalarıdır.
3. Kalabalık İçinde Bireyin Dönüşümü
Kalabalığa karışan birey:
Kişisel sorumluluk duygusunu kaybeder.
İsimsizleştiği için kendini görünmez hisseder.
Tek başınayken yapmayacağı davranışlara yönelir.
Le Bon’un kilit kavramı burada devreye girer: Anonimlik.
Anonimlik, bireyin içsel frenlerini zayıflatır ve içgüdülerin önünü açar.
4. Telkin ve Sirayet Mekanizması
Le Bon’a göre kitle davranışını yöneten iki ana süreç vardır: