‘Ölmüş Bir Arkadaştan Mektup' diye yazmışsınız hocam. Çok kişiye göndermişsiniz aynı mektubu, ama ben kendimce aldım. "Eskisi gibi yaşıyorum/Gezerek, düşünerek./Yalnız biletsiz biniyorum vapura, trene/ Pazarlıksız alışveriş ediyorum. // Geceleri evimdeyim, rahatim yerinde/ (Bir de sıkılınca pencereyi açabilsem) /Ah... başımı kaşımak, çiçek koparmak/El sıkmak istiyorum arada bir..." Böyle kısacak, yalın, ama çağrışımlar cümbüşü içinde bir mektup. Benimki biraz uzun olacak hocam, üstelik düzyazı. (Keske ömrüm yetse de size daha çok yazabilsem. Niyetim açık, ömrüm'ü bilmem...)
Sayfa 63 - Melih Cevdet Anday’a Mektuplar / I
Karmaşık düşünceler, dünyanın şiirsel algılanışı, çok göz önünde olan, fazlasıyla açık çerçeveler içine sıkıştırılmamalıdır. Olayların dolaysız, düz mantıkla ulaşılmış sıradan bir vasallık içinde birbirini takip etmesi, biraz fazlaca geometri teoremi kanıtlamayı andırdığından insanı işkillendiriyor. Olayların, duygusal ve rasyonel değerlendirmeleri birleştiren çağrışımlar yoluyla birbirine ulanması, sanat açısından bu cılız yöntemden çok daha zengin imkânlarla doluyken, imgenin yaratıldığı malzemeyi 'patlatabilecek' bir iç güç barındıran bu elverişli yola sinemanın bu denli az başvurması ne hazin! Sayfa 8
Reklam
235 syf.
10/10 puan verdi
·
Beğendi
·
10 saatte okudu
Yaşar Kemal’in yazınsal evreninin en önemli karakteri doğadır. Doğayla insan birbirinden ayrılamayacak derecede iç içedir onun anlatısında. En az toplum kadar doğa da insanı, karakteri biçimlendirecektir. Öykülerinde doğanın zenginliğini kullanışının ilk örneklerini verecektir. “Yeşil Kertenkele” öyküsünde İbrahim’in düş dünyası, yalnızlığı hep doğayla birlikte vardır, doğa sığınağıdır çocuğun. “Avcı” öyküsünün Muslu karakteri ava çıktığı dağlarla bütünleşir, çocuğunun ölümü bile durduramaz onu, giyinip avının peşine gider. Doğanın anlatımındaki şiirsel atmosfer, çağrışımlar, imgeler, dil zenginliği, bir doğa sözlüğü oluşturacak kadar Yaşar Kemal’in yazın evrenine özgüdür. Romanlarında ise doğa, öykülerinden daha heybetli bir karaktere dönüşecek, bütün yapıtlarında, yarattığı Çukurova dünyasının rengârenk resmini oluşturacaktır. Yaşar Kemal, bizim edebiyatımıza, Anadolu’ya özgü diliyle, biçemiyle bambaşka bir gerçekçilik damarı oluşturmuştur. Bu damarı, derinlikli yalınlığın içinde yarattığı karakterlerini, doğayı bugüne yansımalarıyla düşünüp sorgulamamız edebiyatımızın zenginliğini yeniden görmemizi sağlayacaktır.
Sarı Sıcak
Sarı SıcakYaşar Kemal · Yapı Kredi Yayınları · 20234,965 okunma
Yarın kelimesi bende büyülü çağrışımlar uyandırdı hayatım boyunca. Yaşadığım her günün acısını ve umudunu yarına erteledim. Ertesi gün olduğunda her şeyin yerli yerine oturacağına ilişkin bitimsiz beklentiler büyüttüm içimde.
Sayfa 117
"insan cinselliğinden bahsettiğimiz zaman tüm çağrışımlar kuralcı ve hassastır..."
Sayfa 24 - ayrıntı
Gözümüzün açılmaya başladığı ve karşılıklı olmasını pek de beklemeden, sırf aşık olmanın zevki için aşık olmakla yetinebildiğimiz yaşta, kalpler arasındaki yakınlaşma, gençlikteki gibi aşkın kaçınılmaz biçimde yöneldiği hedef değildir, ama çağrışımlar yoluyla ona sıkı sıkıya bağlı kalır ve böyle bir yakınlaşma aşktan önce ortaya çıkarsa, aşkın nedeni haline gelebilir.
Reklam
Sen yanmışsın Jane.
“Peki Mr. Rochester gözümde hala çirkin miydi? Hayır sevgili okur. Minnettarlığım ve hepsi de keyifli ve güler yüzlü çağrışımlar, yüzünü en çok görmek istediğim şey kılmıştı. Odadaki varlığı en parlak ateşten bile daha canlandırıcıydı.”
“ Sımsıkı kapalı bir fanusun içinde yaşasak bile, çağrışımlar, hatıralar bizi etkilemeye devam eder."
Yapı kredi yayınları
Zaten kültürün sığı, irfanın derin olduğunu söylerler.
Reklam
Çağrışımlar
Çok küçük bir yalanı Çok büyük bir orantıda Dinlediniz mi.. Çok büyük bir yalanı Çok yalın bir doğrultuda Söylediniz mi..
''Kadın olduğu için sanat okullarına alınmayan Artemisia Gentileschi, tarihte canına okunmuş binlercesinden sadece biridir. Tecavüze uğradığı zaman 20 yaşında olan Artemisia tecavüzcüsünü öldürmeye kalkmış ancak sadece adamın göğsüne bir çizik atabilmiştir. Ardından olay mahkemeye yansır ancak tecavüzcü ufak bir ceza alarak olaydan
Peri Gazozu
Peri Gazozu
Peri Gazozu
Ercan Kesal
Ercan Kesal
bidünyakitapgrubu
bidünyakitapgrubu
Ercan Kesal'ı pek çok insan gibi önce oyunculuğuyla tanıdım ki ben gençliğinden beri süregelen asıl mesleğini oyunculuk sandım uzun yıllar. Sonradan öğrendim sıra dışı hayatını. Geçtiğimiz yaz da Yeşim Hoca'yla senaryo derslerinde Bir Zamanlar Anadoluda filmini izleyip çok etkilenince Evvel Zaman'ı okudum. Böylelikle kalemiyle de tanışmış oldum. Şimdi de
bidünyakitapgrubu
bidünyakitapgrubu
'yla Peri Gazozu'nu okuyoruz. Şans o ki, kitabı okumak bayram tatiline, Anadolu'ya, büyüdüğüm yere denk geldi. Tahmin edersiniz ki böylelikle duygusal geçişlerin etkisi daha da bir kuvvetlendi. Çocukluğuna, Avanos'a uzanan anılar, oradan çağrışımlar, sonra Anadolu'da doktorluk yaptığı yıllarda karşılaştıklarına dair notlar... Ercan Kesal'ın insanlara bir yerinden dokunabilme gayesini, her koşulda kalbinde taşıdığı ideolojisini, her konumdan azade sadece evlat kalmanın duygu derinliğini, insan olmanın en arı ve en çeşitli halini çok duru bir anlatımla okuyoruz Peri Gazozu'nda.
bidünyakitapgrubu
bidünyakitapgrubu
'nun düzenlediği, Ercan Kesal'ın da katılacağı online buluşmayı iple çekiyorum.
Çağrışımlar
Çok küçük bir yalanı Çok büyük bir orantı da Dinlediniz mi?.. Çok büyük bir yalanı Çok yalın bir doğrultuda Söylediniz mi?..
Resim