Puan vermedi·160 syf.····Okunma: 20 Nisan 2020 16:35 Hayatında okuduğu en iyi kitap Sefiller olan biri olarak benim için büyük bir hayal kırıklığı oldu. Sefiller ile Victor Hugo'yu sağduyulu, itidalli biri olarak düşünmüştüm. Ama bu kitap radikal hümanistik bir yaklaşımla yazılmış. Ben yazarla inatlaşmayan bir okuyucuyum. Yazar benim algımı nasıl yönetmek isterse teslim olurum, en azından kitap bitene kadar. Bu kitabı okurken de idam mahkumunun üzüntüsüne ortak olabileceğim bir neden aradım umutla, ama yok! Yazarın benden istediği tek şey bir insanın şu veya bu şekilde ölümü hakediyor olmasına üzülmem ve buna karşı çıkmam. Mahkumun hislerine ortak olacağım yerde, onun katil, tecavüzcü sapık, pedofili, negrofili, rüşvetçi ve torpilci yüksek memur, vatanına ihanet eden bir asker olabileceği düşüncesini kafamdan atamadım. Bak mesela bir yazar bu saydığım suçların idamlık suçlar olmadığını ifade etse, güzel güzel açıklasa saygı duyarım. Keza var böyle düşünceler. Çevresine zarar veren bir ruh hastasının her şeyden önce bir "hasta" olduğu... Bir prostat hastasının altına kaçırması gibi bir pedofil hastasının iradesini kontrol edememesi mesela... Sonra o rüşvetçilerin, torpilcilerin, vatan hainlerinin yaptıkları; çocukken aileden ahlaki değerler eğitimi almamış olabilecekleri, seçemediği hayatının kendisine biçtiği rolü zayıf bir iradeyle oynamasının gayet "insani" olduğu... Tartışılabilir, iddia edilebilir konular bunlar.
Sözümün özü -bu kitaptan bağımsız olarak söylüyorum- herhangi bir düşünce sistemini ajitasyonla/duygu sömürüsüyle dikte etme çabasına itibar etmiyorum. Victor Hugo ise hala en sevdiğim kitabın yazarıdır. Canım Sefiller :)