Savaş ve çocuk yan yana bile gelmemesi gereken kelimeler gibi mi geliyor ? Bir yetişkin olarak satır atlamak istediğiniz, tasvirleri gözünüzde canlandırmaktan kaçındığınız, yutkunamadığınız ve etkisinden çıkamadığınız bu kitapta yazılanlar bir çocuğun savaşta yaşadıkları...Üstelik bunu yaşayan, böylesi kötülüklere şahit olan tek çocuk da değil. Bu gerçekle bu kitabı okumaya çalışmak kalbinizi yoruyor.
İnsanlar ve belki bütün canlılar her zaman farklı olanı dışlama eğilimindedir. Farklı olanı öldürme hakkına bile sahiplerdir.
''Farklı bir saç ve göz rengiyle nasıl bir üstünlüğü olabiliyordu bazılarının diğerlerine karşı ?'' (s.100)
''Yakaladıkları Yahudileri ve Çingeneleri yakmak için koca koca fırınlar yaptıklarına inanılan insanların, diğerlerinin göz ve saçlarının rengini değiştirmesi daha kolay olmaz mıydı acaba ?'' (s.109)
Sorun hiçbir zaman renklerimizin, inanışlarımızın, doğrularımızın farklılığı olmazdı kalplerimiz de farklı olmasaydı. Bazı kalpler bu kadar kötü olmasaydı...
(Kitabın yaklaşık 3 saatlik filmi de var. Bazı sahneleri izlemesi çok zor o kısımları atlamak zorunda kaldım.)