Adında koğuş varsa hikayesi güzeldir diyerek bir yanılgıya kapılmayın zira bu kitabın hikayesinden ziyade felsefesi güzel. Hatta beni bu şekilde sarsmasına bakacak olursak güzelden öte bir tabir kullanmak daha adaletli olur.
(Kitapların isimleri bende önyargıya yol açıyor, buna engel olamıyorum. Az önceki uyarıyı yapma sebebim de budur.)
Çehov doktorluğu bırakmış bir yazardır. Altıncı koğuşta ise bir doktorun akıl hastası olan Dmitriç ile felsefi diyaloglarına eşlik ediyoruz.
Öncelikle Dmitriç'in bu koğuşta bulunma sebebinden bahsedeyim. Dmitriç okuyan, kültürlü birisidir. Ancak bir gün karşısından gelen polislerin onu almaya geldikleri kuşkusu, bir başka tomar halinde kuskuyu doğurur. Sonuç, paranoya.
Doktor ise bu kitapta deney maymunu gibi, tabi Çehov'a göre. Bunu da kendimce metaforlarla şöyle izah edeyim, kitabın başında bu karakter denize hiç girmemiş ama hakkında birçok kitaptan fikir edinmiştir. ( konu deniz falan değil ben basite indirgemek için bu şekilde örneklemeyi tercih ettim). Ancak Dmitriç'in ona denize girmeden deniz hakkında atıp tutmanın kolay olduğu tarzında söylemleri ile doktorun düşünsel temelini sert bir biçimde sarsar. Doktor kendini sorgulama girdabının içinde bulur.
Doktor koca kasabada aklı başında, karşıt argüman üretip onu altüst eden bir kişiye denk gelmiştir. Bu kişi ise akıl hastanesinde paranoid bir hastadır. Adı Dmitriç.
Nitekim doktorun stoaci fikir adamlarından örnekler vererek savunduğu görüşler, sert kayaya çarpmıştır.
Kitabın başında tırtıl olan doktor kitabın sonunda bir kelebektir. Dönüşüm sancılı bir şekilde tamamlanmıştır. Doktor nihayet acı çekmiştir.
Bu girdabın içine yalnızca doktor girmedi tabi. Çehov'un deney maymunu bizdik. Kitabın başında doktorun düşünsel temeli, bana da hitap etmişti. Ancak Dmitriç bu temele şiddetli bir deprem etkisi yarattı.
Bu arada diyojen hakkında tartistiklari ufak bir kısım var ki aşırı hoşuma gitti.
Kitap incelemesi bitmiştir. Birkaç alıntı yapmak istiyorum.
" acı çekmeyi hor görmek demek, hayatın kendisini hor görmek demektir. "
" Yalnız kalmadan gerçek mutluluğu tatmak imkânsızdır.
Muhtemelen cennetten kovulan melek, yalnız kalmak
için Tanrı'ya ihanet etti."