·200 syf.····Okunma: 26 Mart 2021 02:16 Jose Saramago’ nun yazdığı son kitabı olması nedeniyle, diğer eserlerinden ziyade daha fazla merak ettiğim bir kitap olduğundan elimdekilerin arasında öncelik vermiştim Filin Yolculuğu’na. Bu nedenle de, kış bitmeden okuduğum için şanslı hissediyorum kendimi çünkü, bu yolculuk boyunca yoldaki zorluklar, çetin hava şartları, hissedilen duygulara biraz daha kaptırabildim kendimi. Mayıs ayında Viyana’ nın soğuğunu yaşamış biri olarak yolun son aşamalarındaki o hava şartlarını gözümde canlandırdım çoğu kez. Yazarın, kitabı hasta olduğu dönemde yazdığını; hikaye boyunca hafifçe size hissettirdiği karamsar duygularla, yaşamla ölüm arasındaki ince çizgide yaşanan soyut savaşın atmosferini net bir şekilde anlıyorsunuz okurken. Belki de yazıldığı dönemi öncesinde bildiğim için bu şekilde bir beklentiyle okuttu kendini. Hikaye, genel olarak hüzünlü olsa da, içerisindeki küçük mucizeler ve anektodlarla size tek bir duygudurum yaşatmıyor ve filin yolculuğunun sonu tatlı bir merak uyandırıyor.